دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
فل

حوزه / نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: آیت الله یثربی قبل و بعد از انقلاب به حکم امامین انقلاب به عنوان نماینده حضرت امام(ره)، با خدمات ارزشمند خود به مردم کاشان، پایه گذار امامت و سنگربان نظام و رهبری در منطقه بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در کاشان، آیت الله عباسعلی سلیمانی شب گذشته در هفدهمین سالگرد ارتحال آیت الله سید مهدی یثربی امام جمعه فقید شهرستان کاشان، با اشاره به معانی کلمه طیبه، اظهار داشت: کلمه طیبه می‌تواند مصداق مکانی، زمانی و انسانی داشته باشد.

امام جمعه سابق کاشان، رمضان را کلمه طیبه دانست و با بیان اینکه از دل رمضان عروج و صعود پیدا می‌شود، گفت: رمضان از جمله کلمه‌هایی است که مصداق زمانی دارد.

وی، به حضور پرشور اقشار مختلف مردم در هفدهمین سالگرد بزرگداشت آیت الله سیدمهدی یثربی اشاره کرد و یادآور شد: کاشان در برهه‌ای از زمان توانسته است محدثان، مفسران، شارحان نهج البلاغه، شاعران، فیلسوفان، حکیمان و معلمان اخلاقی همانند نراقی‌ها را تحویل جامعه انسانی بدهد.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه دارالمومنین کاشان سرزمینی است که در همه علوم در خدمت به اسلام، دین، تبلیغ معارف الهی و در تشریح آیات قرآنی نقش محوری و کلیدی دارد، خاطرنشان کرد: کاشان در قرون مختلف شخصیت‌ها و عالمان بزرگ اسلامی همچون احمد بن یحیی بن محمد بن اسحاق راوندی، ابوالحسن علی بن عبدالله کاشانی، علی بن زید بن حسن نحوی کاشانی، محمد غروی کاشانی، ابوالحسن علی بن محمد بن شیره کاشانی اصفهانی را تحویل جهان اسلام داده است.

آیت الله سلیمانی، کاشان را سرزمین پر برکت و عالم خیز دانست و یادآور شد: کاشانی که با تربیت ملا محسن فیض کاشانی، ملا حبیب الله شریف کاشانی و محتشم کاشانی، اولین سفیر امامت را به آغوش کشیده و با اقامه اولین نماز جمعه کشور فرزند بلا فصل امام محمد باقر(ع) را میهمان می‌کند و مردمانش در مقابله رژیم ستمشاهی جانانه دفاع می‌کنند، انصافا شایسته تقدیر و تجلیل می‌باشد.

وی، با اشاره به ابعاد شخصیتی آیت الله سید مهدی یثربی(ره)، با بیان اینکه این عالم دینی از یک خانواده و شجره طیبه ۷۰۰ ساله برخوردار بود، اظهار کرد: طنین انداز بودن صدای اذان مساجد کاشان به به برکت عالمان دینی همچون یثربی‌ها، خراسانی‌ها، مدنی‌ها، مصطفوی‌ها، اعتمادی‌ها، اسلامی تبارها، صراف زاده‌ها است.

امام جمعه سابق کاشان، با بیان اینکه مرحوم آیت الله یثربی از سال ۱۳۳۸ به درخواست مردم کاشان و به امر مرجع مقتدر آیت الله العظمی بروجردی به این منطقه می‌آیند، گفت: در حالی که این عالم دینی توان عروج در حوزه را داشت، ولی به حکم مرجع زمان، به کاشان برگشت.

وی، تأسیس چندین مدرسه علمیه برادران و خواهران، مرکز اعزام هزاران مبلغ به شهرها و روستاها، ساخت بیش از صدها مسجد، حسینیه، درمانگاه، حمام، خانه عالم، خوابگاه دانشجویی و مراکز عام المنفعه را از جمله خدمات ارزشمند آیت الله یثربی دانست و گفت: آیت الله یثربی قبل و بعد از انقلاب به حکم امامین انقلاب به عنوان نماینده امام(ره) با خدمات ارزشمند خود به مردم کاشان پایه گذار امامت و سنگربان نظام و رهبری در منطقه بود.

آیت الله سلیمانی، به نقش آیت الله یثربی در ترویج مسائل دینی و برچیدن بساط مشروب خواری در زمان رژیم پهلوی اشاره کرد و گفت: این عالم بزرگوار در دوران حیات خود مکان‌های آلوده را تبدیل به مسجد، حسینیه و مراکز فرهنگی کرد.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha