شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
دیدار محمد قمی با بانوان قرآنی

حوزه/ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: نیاز جامعه این است که می‌خواهد بداند خداوند برای امروز و این زمانه چه حرف و برنامه ویژه‌ای برایش دارد، در این راستا قرآنیان باید متناسب با مسائل روز و دغدغه جوانان به روشنگری بپردازند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، نشست حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات با بانوان فعال قرآنی (قاریان، حافظان و داوران قرآن)، در محل این سازمان برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه قرآن فقط کلام الهی نیست، تکلم الهی است، گفت: قرآن کریم، مجموعه سخنانی که در گذشته گفته شده و مکتوب در گوشه‌ای گذاشته شده باشد، نیست. این سخن الهی است و حضرت حق هر لحظه مسیری برای هدایتگری پیش روی ما قرار می‌دهد که بهترین مسیر همین قرآن است.

وی عنوان کرد: اگر حتی نگاه تازه‌ای به ظواهر این کتاب آسمانی کنیم، حرف‌های نو و حیات بخش دریافت می‌کنیم، اگر اهل تفکر باشیم به دانش ما افزوده می‌شود. وقتی این کتاب زیبا، زیبا خوانده می‌شود، دریچه‌ای برای ورود بهتر به این منظومه قرآنی فراهم می‌شود. در زمانه‌ای که زمانه روشنگری است در عین حال که دستگاه‌های قرآنی موظف خدمت در این زمینه هستند، اما منافاتی ندارد و از شما قرآنیان توقع داریم در تبیین کلام وحی پیشگام باشید و در موضوعات مختلف از جمله حجاب که امروزه محل بحث است، این حقیقت قرآنی را به زبان روز تبیین کنید.

حجت‌الاسلام قمی با تأکید بر اینکه در اثربخشی قرآن و محافل قرآنی در فضای بانوان تردیدی نیست، اظهار کرد: نیاز جامعه این است که می‌خواهد بداند خداوند برای امروز و این زمانه چه حرف و برنامه ویژه‌ای برایش دارد، در این راستا قرآنیان باید متناسب با مسائل روز و دغدغه جوانان به روشنگری بپردازند. آنچه مسلم است در زمینه جهاد تبیین بانوان در صف مقدم قرار دارند و تبیینی که به هنگام باشد گره باز می‌کند.

قرآنیان متناسب با مسائل روز و دغدغه جوانان به روشنگری بپردازند

وی با بیان اینکه آگاهی، حضور و قیام توسط مردم، توصیه خداوند برای حل مشکلات است، افزود: باید زمینه‌ای فراهم شود تا دستگاه‌های فرهنگی و قرآنی با اثربخشی بیشتر و آموزش جذاب‌تر در زمینه فعالیت‌های قرآنی اقدام کمک کنند تا اتفاقات بهتر رقم بخورد. زوایای دید وحیانی مترقی را باید روشن کرد. بنای خانواده باید جدی دیده شود. باید پردازش هنرمندانه به مطالب قرآنی وجود داشته باشد. هنرمندان و تریبون‌داران باید وقت بگذارند و درباره خانواده و اهمیت آن صحبت کنند و آثار هنری در این زمینه خلق شود که البته اثراتی خواهد داشت که یکی از آنها حجاب است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به دو ضرورت «ایده‌پردازی، فکر و برنامه‌داشتن» و «گفتگو» اشاره کرد و گفت: از جمله موضوعات روز، موضوع عفاف و حجاب است، در حوزه حجاب باید فکر و طرح داشته باشیم، ما در سازمان تبلیغات اسلامی پذیرای ایده‌ها و طرح‌های شما هستیم. گفتگو هم ضرورت دیگری است. جای خالی با آرامش و متانت سخن گفتن خالیست. اتقان و قوت اندیشه قرآنی در گفتگو بهتر مشخص می‌شود. قرآن برای تمدن‌سازی و زندگی بهتر، حرف‌های دقیق و متقن دارد که برای نجات و تعالی ما ضرورت دارد. باید به این دو ضرورت توجه شود تا منشأ حرکت‌های مهم شود.

عاطفه سعیدی نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به جلسات متعدد که تاکنون با حضور اقشار مختلف بانوان تأثیرگذار به منظور دریافت دغدغه‌های آنها و بررسی و رسیدگی به مشکلات برگزار شده، گفت: در این جلسه که با حضور بانوان و نخبگان قرآنی برگزار شده در نظر است مسائل مهم که در حوزه نشر، ترویج و انس با قرآن وجود دارد را احصاء کنیم و با اولویت‌بندی که صورت می‌پذیرد در جهت مسائل اقدام خواهد شد.

وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن عنوان کرد: اینکه ایشان تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن را هدف‌گذاری کردند، ما را متوجه مسئولیت بزرگی می‌کند که باید برای این مأموریت راهبردهایی را داشته باشیم.  

سعیدی‌نژاد با اشاره به مسئولیت قرآنیان در حوزه جهاد تبیین افزود: در ماه رمضان دل‌ها برای شنیدن حقایق آماده است و قطع به یقین تأثیر بیشتری بر افکار و اندیشه‌ها خواهد داشت، البته مکان‌ها و زمان‌ها هم تاثیرگذار هستند؛ به زمان‌ها در قرآن قسم خورده شده است در این ماه، دل‌ها و جان‌ها آماده فراگرفتن حقایق است بنابراین زمینه برای جهاد تبیین و گرفتن رهنمودهای اخلاقی، معنوی و اجتماعی فراهم است و باید این فرصت را دریابیم.

لاله افتخاری، رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی کشور به شرح اقدامات و برنامه‌هایی که برای سال جاری در دستور کار خود قرار داده است، پرداخت و گفت: از جمله اقدامات این بوده که فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در چهار حوزه محوربندی شد. زیرا معتقدم علاوه بر اینکه در جهت تحقق شعار سال باید اقدام کنیم، موارد دیگر که همواره مورد تأکید ایشان بوده از جمله در زمینه توسعه و ترویج تلاوت و حفظ قرآن باید اهتمام داشته باشیم و سهمی برای خودمان در نظر بگیریم که چه مسئولیتی در این حوزه داریم. انشاالله که ورود ما به حوزه حفظ و تلاوت قرآن زمینه‌ای برای تدبر، انس با قرآن و حیات طیبه و زندگی متعالی باشد.

وی تریبون دادن به قرآنیان در مجالس برای تلاوت کلام وحی را از دیگر مواردی برشمرد که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار دارد و در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی، اظهار کرد: از زمان شکل‌گیری این هیئت اندیشه‌ورز تاکنون اقدامات خوبی انجام شده، از جمله آن‌ها شکل‌گیری این هیئت در شهرستان‌ها با حضور اساتید حوزه علمیه و دانشگاه‌ها بوده و در این زمینه استان فارس عملکرد خوبی داشته است.

افتخاری عنوان کرد: امسال مصوب شده که مجموعه اقدامات هیئت اندیشه‌ورز قرآنی در سه موضوع جمعیت، سبک زندگی و تفسیر قرآن متمرکز باشد. به همین منظور کرسی‌های تفسیر قرآن در ماه رمضان برگزار شده و قرار است بعد از ماه رمضان هم تداوم داشته باشد.

غصون مسلمی، داور مسابقات قرآن، مدیر سایت قرآنی تسنیم که سابقه ۲۵ ساله در زمینه تدریس قرآن دارد به بیان دغدغه‌های خود در این زمینه پرداخت و گفت: مجموعه اقداماتی که از سوی افراد در زمینه فعالیت‌های قرآنی انجام می‌شود تا زمانی که از سوی نهادها و سازمان‌های مربوطه مورد حمایت قرار نگیرد، آن طور که باید به نتیجه نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی در کشور ما متولی واحد ندارد، افزود: ما قرآنیان با فعالیت‌هایی که انجام داده‌ایم و به فضل قرآن در جامعه شناخته شده هستیم، اما افراد بیشتر تمایل دارند در کلاس‌هایی شرکت کنند که در پایان بتوانند گواهینامه معتبر دریافت کنند، اگر مجوز اعطای گواهینامه به این مراکز قرآنی داده شود، امکان جذب بیشتر قرآن‌آموزان وجود دارد.

مسلمی با تأکید بر اینکه روش‌های آموزش قرآن باید به‌روز شود، عنوان کرد: سایت قرآنی تسنیم فعالیت خود را در زمینه آموزش قرآن در سطح کشوری آغاز کرد به گونه‌ای که هم‌اکنون حتی دورافتاده‌ترین مراکز را هم تحت پوشش دارد و تا سطح بین‌المللی اقدامات خود را گسترش داده است و حتی افرادی که توان مالی ندارند هم اجازه دارند از این کلاس‌های آموزشی استفاده کنند. همه این اقدامات انجام شده اما این مرکز و مراکز قرآنی دیگر که اقداماتی در این سطح انجام می‌دهند، برای ادامه فعالیت خود در بخش کامپیوتری و طراحی سایت نیازمند حمایت نهادها و سازمان‌های مربوطه هستند.

سمیه حاجعلی، مدرس و داور مسابقات قرآن که از سال ۱۳۷۴ در مسابقات دانش‌آموزی رتبه اول قرائت و در سال ۱۳۸۳ در مسابقات اوقاف رتبه اول را کسب کرده است با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر استفاده از مساجد به عنوان پایگاه مردمی، گفت: مؤسسات قرآنی محدود هستند و در مناطقی خاص حضور دارند از این جهت باید بین مساجد و فعالان قرآنی ارتباط ایجاد شود تا همان‌طور که زمینه فعالیت برای آقایان در مساجد به منظور برگزاری کلاس‌های آموزشی و سخنرانی وجود دارد، این فضا به بانوان هم اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه فضاهایی در مساجد وجود دارد که بلااستفاده مانده و فقط در زمان نماز استفاده می‌شود، اظهار کرد: ارتباط بین مساجد و نخبگان قرآنی وجود ندارد. باید در کانون‌های فرهنگی و مساجد از اساتید به عنوان مدرس استفاده کنیم و فضایی برای برگزاری محافل قرآنی بانوان ایجاد شود و کرسی تلاوت و تدریس قرآن با حضور اساتید بین‌المللی در قرآن در مساجد شکل گیرد به گونه‌ای که حداقل درماه یک بار این جلسات برگزار شود.

حاجعلی افزود: سازمان تبلیغات اسلامی فضایی در زمینه سایت به صورت رایگان در اختیار مؤسسات قرار داده‌ است، اما این فضا معرفی نشده، اگر این اطلاعات در اختیار جامعه قرآنی قرار بگیرد، گام مؤثری در حوزه فعالیت‌های قرآنی برداشته می‌شود.

معصومه عباسی نظری، پیشکسوت قرآنی که فعالیت‌های قرآنی خود را از سال ۶۷ آغاز کرده و هم‌اکنون نیز به عنوان مدرس قرآن فعالیت می‌کند به‌عنوان دیگر مدعو شرکت‌کننده در این نشست، با اشاره به اینکه ۸۰ درصد مخاطبان فعالیت‌های قرآنی بانوان هستند، از اینکه هر آیین‌نامه‌ای در حوزه فعالیت‌های قرآنی تدوین می‌شود، آقایان می‌نویسند و بانوان تنها نقش اجراکننده دارند، انتقاد کرد.  

حوریه عقبایی، مدرس دانشگاه و عضو هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی کشور با بیان اینکه اطلاع‌رسانی از اقدامات سازمان باید به خوبی صورت پذیرد تا جامعه در جریان فعالیت‌های انجام شده قرار گیرند، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۹۲ درباره جهاد فرهنگی فرمودند اگر اهمیتش بیشتر از کارزار نظامی نباشد، کمتر نیست و در حوزه جهاد تبیین نیز بارها قرآنیان را مورد خطاب قرار داده اند، باید ببینیم با وجود دستگاه‌های مختلف که متولی امور قرآنی هستند چه میزان توانسته‌ایم در این زمینه پاسخگو باشیم.  

وی اظهار کرد: وقتی بیلان کاری نهادها و سازمان‌ها ارائه می‌شود، فعالیت‌ها خوب است اما یکی از موانع برمی‌گردد به اختلاف سلیقه قرآنیان که نتوانسته‌اند با هم هماهنگ باشند به نظر می‌رسد باید تشکل حقیقی شکل بگیرد و مواردی که در جلسات مصوب می‌شود برای نهادها قابل اجرا باشد که این امر نیاز به پشتوانه دارد و سازمان تبلیغات اسلامی می‌تواند این پشتوانه باشد و افرادی که از سلایق مختلف گرد هم می‌آیند نظراتشان به منصه ظهور برسد.

لیلا رمضانی، مسئول امور بانوان سازمان دارالقرآن گفت: تاکنون حدود ۳۰ هزار نفر از دارالقرآن موفق به اخذ مدرک شده‌اند و ۷ هزار نفر از بانوان در زمینه حفظ قرآن مدرک دریافت کرده‌اند. در رابطه با گواهینامه نیز مؤسسات قرآنی که اسامی قرآن‌آموزان را در سایت سازمان ثبت کنند، از سوی سازمان آزمونی ویژه این افراد برگزار می‌شود و در نهایت به برترین‌ها گواهینامه اعطا ‌خواهد شد.  

وی با بیان اینکه یکی از رویکردهای سازمان دارالقرآن در سال‌های اخیر ترویج جلسات خانگی آموزش قرآن است، افزود: یک هزار ۵۵ مؤسسه قرآنی و بیش از ۴ هزار خانه قرآن در سراسر کشور داریم که بانوان آنها را مدیریت می‌کنند که باید تدابیری اندیشیده شود این مراکز و فعالیت بانوان دیده شود.

زهرا بهاری، پیشکسوت قرآنی نیز ضمن انتقاد از نحوه سطح‌بندی داوران قرآن گفت: بر اساس سطح‌بندی که صورت گرفته به برخی داوران پیشکسوت قرآنی رتبه سطح سه داده شده در حالی که ما از اولین بانوان قاری قرآن در ایران هستیم که زیر نظر اساتید بزرگ مانند استاد عبایی و محکام آموزش دیده‌ایم و در زمان خود نیز جزء گمنام‌ترین داوران قرآن بودیم و اکثراً در زمینه فعالیت‌های قرآنی به صورت رایگان آموزش‌ها و خدمات را ارائه می‌کردیم.

مرضیه دیانی، داور و پیشکسوت قرآنی نیز در این جلسه به بیان دغدغه‌هایش در زمینه فعالیت‌های قرآنی پرداخت و گفت: اعطای گواهینامه به فعالان قرآنی باید به گونه‌ای باشد که با سایر نهادها موازی‌کاری نشود، باید قانونمند باشد و قیم به افراد نباشد تا همه افراد به یک میزان از امکانات برخوردار شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha