پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
امام جمعه همدان

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان همدان با تأکید بر اینکه از منظر اسلامی و اقتصاد اسلامی، تولید باید حداکثری باشد، گفت: اینکه افزایش حقوق کارگر هر سال عقب‌تر از افزایش تورم باشد، این یعنی قدرت خرید او نسبت به سال گذاشته کاهش پیدا می‌کند و لذا این موضوع در اسلام قابل پذیرش نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی ظهر امروز به مناسبت روز کار و کارگر، در جمع مدیرکل و تشکل‌های کارگری و کارگران، با بیان اینکه اسلام در مسأله اقتصاد، قائل به تولید حداکثری است، اظهار داشت: حضرت امیر(ع) در طول ۲۵ سالی که خانه نشین بودند، کارگری کردند و ثروت بسیار زیادی نیز تولید کردند.

وی با تأکید بر اینکه از منظر اسلامی و اقتصاد اسلامی، تولید باید حداکثری باشد، گفت: آنچه از تولید حداکثری مهم‌تر است، توزیع عادلانه ثروت در جامعه است.

امام جمعه همدان افزود: اینکه افزایش حقوق کارگر هر سال عقب‌تر از افزایش تورم باشد، این یعنی قدرت خرید او نسبت به سال گذاشته کاهش پیدا می‌کند و لذا این موضوع در اسلام قابل پذیرش نیست.

وی با اشاره به اینکه در روایتی از امام سجاد(ع) آمده است که دعا کنید تا زندگی شما از حد کفاف پایین‌تر نیاید، یادآور شد: زندگی در حد کفاف یعنی فرد، مسکن، ماشین و خرج‌های روزانه‌اش تأمین باشد و برای هر یک از آنها نیازی به قرض گرفتن نداشته باشد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با تأکید بر اینکه مسئولان و متولیان باید نسبت به این مهم توجه ویژه‌ای داشته باشند، اظهار کرد: آسیب‌هایی که گاهی از موارد در جامعه پیش می‌آید و با آن مواجه هستیم، بخش اساسی آن مربوط به مسائل اقتصادی است.

وی با بیان اینکه یک کارگر با چنین شرایطی نمی‌تواند برای خود و خانواده‌اش مسکن تأمین کند، گفت: در اقتصاد اسلامی این مشکلات پذیرفتنی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی تصریح کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب در ده سال گذشته با وجود مشکلات فرهنگی، اما شعار سال را مسائل اقتصادی مطرح می‌کنند و تکیه بر اقتصاد دارند، نشان دهنده اهمیت این موضوع است.

وی با اشاره به اینکه کارفرمایان هم با مشکلات فراوانی روبرو هستند، یادآور شد: تأمین اجتماعی، دارایی، مالیات و برخی از قوانین دست و پا گیر، موانعی هستند که بر سر راه کارفرمایان وجود دارند و حتی گاهی از موارد این موانع اجازه رشد و گسترش کار را نمی‌دهد.

امام جمعه همدان با تأکید بر لزوم حل مشکلات جامعه کارگری و کارفرمایان، اظهار کرد: پیشنهاد بنده این است که می‌توان با حضور مسئولان در واحدهای تولیدی و شهرک صنعتی، ضمن آنکه از نزدیک مشکلات را مشاهده‌ می‌کنند، خود کارگران و کسانی که در میدان عمل حضور دارند به ارائه راهکارها بپردازند.

وی با اشاره به اینکه کسی که در میدان با مشکلات به صورت مستقیم مواجه است بهتر می‌تواند گره مشکلات را باز کند، یادآور شد: تجلیل و شنیدن مطالبات شما وظیفه ما است، حتی تریبون نماز جمعه نیز یکی از ابزارهای مطالبه مشکلات جامعه کارگری است، اما صرف برگزاری این جلسات کافی نیست و باید برای حل مشکلات اقدامی عملی انجام دهیم.

نماینده ولی فقیه در استان همدان، با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات مربوط به استان نمی‌شود و کشوری است، گفت: بخشی از مشکلات که در داخل استان قابل حل است را می‌توان با حضور و وحدت مسئولان پیگیر رفع آن باشیم، البته نه یک جلسه یک ساعته که لازم است یک روز کامل را مسئولان در واحدهای تولیدی حاضر شوند و شنونده مشکلات و البته راه حل‌ها باشند.

وی خاطرنشان کرد: بنای دولت و استاندار نیز بر حمایت از جامعه کارگری است و لذا امیدواریم شاهد برطرفش شدن این مشکلات باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی، با تأکید بر اینکه در این جلسات باید راه کار نیز ارائه شود و تنها به بیان مشکلات نپردازیم، اظهار کرد: امیدواریم خروجی این جلسات به رفع مشکلات و رونق تولید منجر شود.

وی به دیدار جامعه کارگری کشور با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و یادآور شد: همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند، اعتراضاتی که جامعه کارگری دارند، اعتراضات واردی است.

امام جمعه همدان، تصریح کرد: متأسفانه جامعه کارگری با شرایط معیشتی سختی روبرو هستند و این سختی‌ها برای جامعه بازنشسته‌ها نیز دو چندان است و خدا نکند فرد بازنشسته مستأجر هم باشد.

وی با بیان اینکه باید از همه جامعه کارگری و کارفرمایان که با وجود همه مشکلات ایستادگی کرده‌اند، تقدیر کنیم، گفت: اگر بعضی از قوانین دست و پاگیر و مسئولان دست از گلوی تولید کننده بردارند، تولید کننده به راحتی می‌تواند به تولید خود مشغول شود.

نماینده ولی فقیه در استان همدان، با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس برای رفع این قوانین دست و پاگیر باید تدبیر کنند، اظهار کرد: برخی از قوانین نیاز به تنقیح دارد و این مهم برعهده نمایندگان مجلس است.

وی با تأکید بر اینکه نظام مسائل و مشکلات باید بررسی و بیان شود، گفت: وظیفه مسئولان است که در بین جامعه کارگری حاضر شوند و این حضور را برای خود توفیقی بدانند، چرا که این سفارش و سیره حضرت امیر(ع) است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ج IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    0 0
    چرا همه برای کارگران که ۲۷ درصد افزایش حقوق داشتند دارند گریه می نمایند اما هیچ کس حال کارکنان دولت که ۲۰ درصد افزایش حقوق داشتند را نمی پرسد آیا ۲۰ درصد مطابق با نرخ تورم است اما ۲۷ درصد خیر؟حتی همین پیام را هم انعکاس نمی دهند
    • ؟ IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      0 0
      آن ۲۷ درصد بالاخره حقوق کارگران را به حقوق کارمندان رساند؟
  • امیر IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
    0 0
    چه عجب !!! خوب متوجه شدید کشور جز بحث حجاب، مشکل دیگه ای هم داره