یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ اختتامیه دوره میثاق طلبگی(۲) ویژه طلاب جدیدالورود مقطع دیپلم

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خوزستان گفت: ازهمین الان برای تحصیل مقدمات سربازی و نوکری امام زمان(عج) برنامه ریزی کنید، باید هم علم، هم تقوا و هم مهارت کسب کنید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد علی بلادیان مدیر حوزه علمیه خوزستان روز گذشته در اختتامیه دوره میثاق طلبگی(۲) ویژه طلاب جدیدالورود مقطع دیپلم، با اشاره به آیه های ۲و۳ سوره صف «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ کَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ»، اظهار داشت: این آیات خطاب به همه مومنین است و خداوند در این آیات تأکید می‌کند اگر چیزی بگوئیم که به آن عمل نمی‌کنیم، خشم جدی خدا نصیب ما می‌شود.

وی افزود: ما طلاب و روحانیون، زیاد در معرض این آیات قرار می‌گیریم، وقتی منبر و جایگاهی برای وعظ و خطابه برای ما فراهم می‌شود که الحمدلله طلاب از پایه سه به بعد به‌طور رسمی برایشان شرایط تبلیغ فراهم است، باید این آیات را مدنظر قرار داده، به روی چشم هایمان گذاشته و در سینه‌هایمان حک کنیم.

مدیر حوزه علمیه خوزستان گفت: شما هزار بار به دیگران بگویید به پدر و مادر خود احترام بگذارید، گناه نکنید، غیبت نکنید، اما تا خودمان قبلش تمرین نکرده باشیم و سختی‌های این کارها را تحمل نکنیم و برای خودمان عادت نشده باشد، این کارها روال و برنامه زندگی ما و به اصطلاح ملکه ذهن ما نمی‌شوند و آن تأثیری که باید چند سال بعد در منبر و کلام ما باشد را نخواهد داشت و لذا آن منبر ما می‌شود خشم الهی (کَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ).

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه موجب خشم خدا نباشیم راه حلش، دقت، تمرین، تجربه، تحمل، صبر و برنامه‌ریزی است و این را بدانید که هرچه سن بالا رود و موقعیت‌های اجتماعی و شرایط زندگی رنگ و رویش عوض شود و فضای زندگی مجردی به زندگی متاهلی و سختی‌هایش تبدیل شود، این کار نیز بسیار دشوارتر می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان بیان کرد: تا زمانی که هنوز در آغاز راه و دوران نوجوانی و جوانی هستیم اگر با فکر، تدبر، تدبیر، مشورت و برنامه‌ریزی وارد عرصه طلبگی شویم و برای آن هدف عالیه‌ای که برای رسیدن به آن هدف وارد حوزه شدیم، که همان سربازی و نوکری آقا امام زمان(عج) و مردم است، به تحصیل مقدمات لازم برای رسیدن به این هدف بپردازیم، نه تنها موجب خشم خداوند نمی‌شویم که به مراتب عالی معنوی، تبلیغی و خدمت رسانی می‌رسیم.

وی گفت: طلبه‌ای که از همان روزهای آغازین ورودش به حوزه علمیه برای خودش برنامه علمی، اخلاقی و تهذیبی داشته باشد و در وقتش و زمانی که واقعا گنجینه است دقت کند که چگونه می‌گذرد، به مراتب و جایگاهی می‌رسد که ما بعد از گذشت سال‌ها به او غبطه می‌خوریم، البته بخش اعظم این تفاوت‌ها تلاش، دقت و برنامه ریزی‌هایی است که من و شما انجام می‌دهیم.

مدیر حوزه علمیه خوزستان در ادامه گفت: درست است که در حال حاضر شرایط سخت شده و به‌خاطر تحولاتی که در مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی محیط ما اتفاق می‌افتد، حفظ ایمان بسیار سخت‌تر شده اما چقدر زیباست که جوانی در این شرایط بحرانی ایمانش را حفظ کند و چقدر این جوان ارج و قرب نزد خداوند متعال خواهد داشت.

وی یادآور شد: آدم وقتی کتابهایی که در مورد شهدای دفاع مقدس خصوصا جوانان نوشته شده را ورق می‌زند با خود می‌گوید خدایا ما عمرمان دو برابر آنها شده ولی فاصله ما با آنها فرسنگ هاست، آنها در سن جوانی به‌خاطر دقتی که داشتند و انتخاب درستی که انجام دادند به مراتب عالیه‌ای رسیدند، ولی ما یا کَج و یا دیر انتخاب می‌کنیم، از این رو آن مقام و قرب را از دست دادیم.

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان تصریح کرد: هم من باید تلاش کنم و به مسیر برگردم و هم شما، اما قطعا و یقینا تلاشی که شما انجام می‌دهید ثمره‌اش به مراتب بیشتر و در تحقق هدف و به منزل رسیدن نزدیک‌تر است، چرا که سن هرچه بالا رود و آدم اعمالش را هی تلمبار کند، کارش سخت‌تر و دشوارتر می‌شود.

وی با بیان اینکه ما به حوزه آمدیم برای سربازی و نوکری امام زمان(عج)، خاطرنشان کرد: هر واجبی مقدمه‌ای دارد، واجب اصلی ما که همان خدمت به صاحب الزمان(عج) است مقدماتی دارد از باب تحصیل مقدمات باید درس بخوانیم و مراقب خودمان باشیم، فرض کنید بعضی درس‌ها باب میل ما نباشد خب بهتر، چون در این صورت ما آن کتاب‌ها را نه به‌خاطر اینکه باب میلمان است می‌خوانیم بلکه بخاطر خدمت به مولایمان می‌خوانیم.

مدیر حوزه علمیه خوزستان، ادامه داد: ازهمین الان برای تحصیل مقدمات سربازی و نوکری برای امام زمان(عج) برنامه ریزی کنید، باید هم علم، هم تقوا و هم مهارت کسب کنید، چرا که گاهی اوقات ما علم داریم ولی مهارت نداریم و بلد نیستیم منبر برویم گاهی می‌توانیم خدمات زیادی داشته باشیم، اما چون زبان‌های رایج دنیا از جمله عربی را بلد نیستیم، نمی‌توانیم فضای گسترده‌ای را برای تبلیغ خودمان در نظر بگیریم، گاهی علمش را هم داریم ولی هنرش را نداریم، مثلا موشن گرافی بلد نیستیم یا گاهی محتوا داریم ولی بلد نیستیم مثلا یک داستان قشنگ برای کودکان بنویسیم، همه این‌ها عرصه‌های تبلیغ و خدمت رسانی است، پس از همین الان باید برای کسب علم، تقوا و مهارت برنامه ریزی داشته باشید.

وی با اشاره به داستان اصحاب اخدود در قرآن کریم و آیات مربوط به این داستان، اظهار کرد: مومنین را به‌خاطر ایمانشان به آتش می‌انداختند، همان کاری که داعش در عراق و سوریه انجام می‌داد، حالا ما به عنوان یک مومن و کسی که داریم این مسیر را طی می‌کنیم و قرار است برای مردم راهبری کنیم، چقدر آماده سختی‌های این مسیر هستیم؟ امیدوارم خداوند از ما امتحانات سخت نگیرد.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha