دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
شیخ محمد صنقور بحرین

حوزه/ شیخ محمد صنقور، روحانی بحرینی، پس از تصرف برخی موقوفات متعلق به شیعیان توسط مقامات رژیم آل خلیفه، به برخی احکام شرعی در خصوص اوقاف شرعی اشاره کرد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، شیخ محمد صنقور، روحانی بحرینی طی سخنانی در مسجد امام صادق (علیه السلام) در شهرک الدراز بحرین، پس از تصرف برخی موقوفات متعلق به شیعیان توسط مقامات رژیم آل خلیفه، به برخی احکام شرعی در خصوص اوقاف شرعی در موارد مختلف از جمله تبدیل، انتقال و تصرف اشاره کرد.

وی تأکید کرد که وقف شرعی تبدیل و نقل و انواع انتقال آن را منع می کند و تغییر کاربری و تغییر روش وقف آن و اخلال در آن یا جلوگیری از به کارگیری آن در جهت مصارف آن را حرام می داند و تصرف در آن و تبدیل آن به یک نهاد عمومی یا ملک شخصی حرام کرده است.

شیخ صنقور عدم پذیرش حکم دادگاه شرعی برای اثبات وقف و اصرار بر اثبات مالکیت با حکم دادگاه مدنی را که هرگونه وقفی را به بهانه عدم مالکیت ملک لغو می کند، محکوم کرد.

این روحانی بحرینی، بی توجهی سازمان شهرسازی و عمران و ابطال کلیه املاک ثبت نشده در مناطق در دست طرح از جمله موقوفات موجود را محکوم کرد که به بهانه عدم ثبت آنها منجر به تلف شدن صدها ملک موقوفه موجود شد.

وی با بیان اینکه رسیدگی به این موضوع در صورت وجود اراده جدی کار سختی نیست، خواستار استثناء شدن املاک موقوفه، عبادتگاه ها، قبرستان ها و حسینیه های ثبت نشده از تمامی این ساز و کارها و تسهیل و تسریع در روند سندسازی شد و بر اعتماد به احکام دادگاه شرعی برای صدور اسناد و اتخاذ روش های شرعی برای اثبات وقف تأکید کرد.

شیخ صنقور به تلاش برای محافظت از موقوفه ها در برابر سوء استفاده افراد ذی نفوذ به بهانه عدم ثبت نام و بهانه های دیگر که منجر به از دست دادن تعداد زیادی از موقوفه ها شد و تلاش برای بازیابی آنچه به تصرف دولت در آمده، دعوت کرد.

وی از مردم خواست از هر روستا و منطقه تیمی به نمایندگی از نهادهای خود تشکیل دهند تا بر موقوفات منطقه نظارت کنند و امور آن را از اداره اوقاف و مراجع رسمی پیگیری کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha