یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
جلسه طلاب سمنان

حوزه/ امام جمعه سمنان گفت: حضور مفاخر استان در کسوت نمایندگی طلاب و پیگیری مجدانه و پرقوت مطالبات تبلیغی طلاب معزز، قطعاً در تقویت فرهنگ دینی منطقه بسیار مؤثر گردد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مطیعی، نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان در جمع طلاب و فضای شهرهای سمنان، گرمسار، سرخه و مهدی‌شهر، حضور در جمع طلاب و فضلا را توفیقی الهی و مایه مباهات توصیف نمود و ضمن اشاره به جایگاه مهم مجمع نمایندگان طلاب حوزه، اظهار داشت: حضور مفاخر استان در کسوت نمایندگی طلاب و پیگیری مجدانه و پرقوت مطالبات تبلیغی طلاب معزز، قطعاً در تقویت فرهنگ دینی منطقه بسیار مؤثر گردد.

وی در ادامه ضمن اشاره به فرازهایی از آیه ۱۶ سوره قاف و با بیان این‌که خداوند متعال در این آیه شریفه بر خلقت آن موجودات تأکید می‌کنند، اظهار داشت: خداوند متعال می‌فرمایند؛ « وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ»، ما آدمی را آفریده‌ایم و از وسوسه‌های نفس او آگاه هستیم، زیرا از رگ گردنش به او نزدیک‌تریم.

امام جمعه سمنان به معنای لغوی وسواس اشاره و صدور افکار زشت در ذهن برای به انحراف کشاندن انسان را معنای اصطلاحی آن دانست و یادآور شد: جدای از نفس، وسوسه از سوی شیطان و همه یاران و جنود شیطان و انسان‌هایی که شیطان‌صفت هستند، نیز بر انسان عارض می‌گردد.

وی با تأکید بر این‌که اگر مراقب نباشیم نفس، ما را گرفتار وادی گناه و انحراف خواهد ساخت، اظهار داشت: «وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ»، در این آیه شریفه تأکیدی بر نزدیکی ذات اقدس الهی به انسان است؛ خداوند متعال دائماً با ما است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مطیعی نفس را برجسته‌ترین اهرم وسوسه انسان دانست و بابیان این‌که اگر عقل بر قوای نفسانی حاکم و مسلط نباشد، انسان گرفتار پلیدی‌ها خواهد شد، اظهار داشت: برای این‌که یک سرباز مؤثر در لشکر امام زمان(عج) باشیم، همواره باید در مسیر نوکری حضرت قوای نفسانی را در کنترل خویش در آریم.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان با بیان این‌که طلاب و فضلا از همان ورود به حوزه و ثبت‌نام برای سربازی امام زمان(عج)، شغل نوکری امام زمان و خادمی دین الهی را انتخاب نموده‌اند، اظهار داشت: همواره باید با خودارزیابی‌های روزانه توجه داشته باشیم که در عرصه نوکری امام زمان(عج) در چه جایگاهی قرار داریم.

پیگیری مطالبات تبلیغی طلاب از سوی نمایندگان طلاب در تقویت فرهنگ مؤثر است

امام‌جمعه سمنان با اشاره به این‌که همه انبیا و اولیای الهی برای توجه دادن انسان به ذات اقدس الهی مبعوث شده‌اند، خاطرنشان ساخت: مشغله‌های دنیایی نباید ما را از هدف و رسالت یاری دین الهی غافل سازد، مؤمن باید در بزنگاه‌های زندگی تجلی ایمان و سربازی امام زمان(عج) باشد.

وی بر اهمیت بازشناسی جایگاه انسان در مواجهه با وسوسه‌های شیطانی اشاره نمود و بابیان این‌که اگر نسبت خود را باخدا و دستورات الهی بسنجیم، در وادی دسترسی به معنویت موفق‌تر عمل خواهیم نمود، خاطرنشان ساخت: طلاب باید با دو بال علم و تهذیب حرکت نموده، هر طلبه‌ای که یکی از این دو بال را نداشته باشد، توان عروج و سیر سلوک در وادی کمک به دین الهی را از دست خواهد داد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مطیعی گفت: اگر «أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ» را درست بفهمیم که دائماً در معرض شهود الهی قرار داریم، قطعاً در عمل به واجبات و ترک محرمات دقت بیشتری خواهیم نمود.

عموزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم نیز در بخش دیگری از این نشست بابیان این‌که در سوره مبارکه فاتحه‌الکتاب سه دسته مردم معرفی می‌شوند، اظهار داشت: دسته نخست انسان‌هایی هستند که به ایشان نعمت داده‌شده است که در فرازهای دیگری از آیات الهی صالحین، صادقین و... از جمله ایشان ذکرشده‌اند.

عموزاده بحث مغضوبین و ضالین را گروه دوم و سوم مذکور در فاتحه‌الکتاب دانست و ابراز داشت: هر دو گروه شیاطین و اذناب و انبیا و اولیای الهی در مقابل هم بوده، شیاطین همواره در مسیر تقویت ضالین و مغضوبین قدم برمی‌دارند.

وی بابیان این‌که نظام سلطه از ترفند شیطانی تحقیر بهره می‌جوید، اظهار داشت: کسی که حقارت شیطانی در او اثر بگذارد از ضالین و گمراهان خواهد بود؛ اگر آدم‌ها تحقیر شوند، کوچک می‌شوند و دیگر آرزویی‌های بزرگ را از دست خواهند داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در ادامه به برخی از نمونه‌های تاریخی تحقیر ملت‌ها، توسط مزدوران استعمار جهانی اشاره نمود و یادآور شد: متأسفانه در سال‌هایی نه‌چندان دور، برخی از مسئولان و نخبگان ما در دام تحقیر استکبار جهانی افتاده، رویکردهای افتخارآفرین انقلاب اسلامی را تحت‌الشعاع قرار داده دستاوردها را به سخره گرفتند.

وی تحریم را فرایندی فراتر و مکمل تحقیر دانست و اذعان داشت: علی‌رغم تمام تحقیرها، تهدیدها و تحریم‌ها، کشور پرافتخار ایران اسلامی در سایه‌سار فرهنگ دینی به رشد چشم‌گیری دست‌یافته است. کشور ایران حرم تجلی اندیشه اسلامی در گستره جهانی است.

عموزاده در ادامه ضمن ارائه گزارشی از رویکردها و راهبردهای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، بر اهمیت توجه نویسندگان و مؤلفان تبیین معارف اسلامی نسبت به نیازها و اقتضائات جامعه تأکید نمود و یادآور شد: هنر از ارزشمندترین و مهم‌ترین قالب‌های تبلیغی و تبیینی است که تأثیرات بسزایی بر ماندگاری معارف روح و روان مخاطب دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha