یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ مراسم شهادت امام صادق ع در مدرسه علمیه الزهرا بوشهر

مدیر حوزه علمیه خواهران بوشهر، گفت: وظیفه طلاب هدایت و راهنمایی مردم به سمت ایمان و بندگی است تا در مسیر بندگی از امام زمان خود تبعیت کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، ظهر امروز مراسم سالروز شهادت حضرت امام صادق(ع) در مدرسه الزهرا(س) بوشهر با حضور طلاب و اساتید و سخنرانی حجت الاسلام علی اکبر اسماعیلی مدیر حوزه علمیه خواهران استان بوشهر برگزار شد.

حجت الاسلام اسماعیلی، در این مراسم با بیان اینکه تنها راه رسیدن بشر به سعادت همیشگی، بندگی خداوند است، اظهار داشت: راه رسیدن بشر به سعادت دنیوی و اخروی، بندگی حقیقی خداوند است و ائمه(ع) با تلاش‌های خود و رهنمودهایی که در جامعه داشتند، همواره بر این امر اهتمام می‌ورزیدند.

وی افزود: رسیدن به بندگی در گرو یک چیز است و راه بندگی حاصل نمی‌گردد مگر اینکه امام بر سر جای خودش باشد و مردم هم تابع ایشان، در غیر این صورت بندگی حاصل نمی‌گردد.

حجت الاسلام اسماعیلی در ادامه با اشاره به مراحل رسیدن انسان به مقامات بندگی، گفت: برای اینکه بندگی اتفاق افتد و انسان‌ها از امام تبعیت کنند، مقدماتی لازم است که با طی آن مقدمات این امر حاصل می‌گردد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان بوشهر با اشاره به آیه ۲۵۶ سوره بقره که به تشریح راه رسیدن به بندگی پرداخته است، گفت: در این عرصه، بشر باید به طاغوت کفر ورزد و به خدا ایمان آورد، اما شرط این مهم آن است که قبل از ایمان آوردن، نسبت به طاغوت کافر شود تا ایمان حقیقی در دل او ایجاد شود.

حجت الاسلام اسماعیلی بیان کرد: دین اکراه پذیر نیست و راه رشد و راه بدبختی معلوم است، بنابراین کسی می‌تواند در راه رشد قرار گیرد که به طاغوت کافر شود.

وی به معنای طاغوت اشاره کرد و یادآور شد: هر چیزی که انسان به آن میل پیدا کند و آن چیز غیر خدا باشد و مانع رسیدن به خدا شود، طاغوت است، حال ممکن است این طاغوت یک رابطه دوستی و حب باشد که مانع رسیدن انسان به خدا شود و یا صورت‌های دیگری از امیال درونی و نفسانی.

استاد حوزه علمیه خواهران استان بوشهر اظهار کرد: هنگامی که همه موانع برطرف شد و انسان‌ها به تبعیت محض از انسان کامل، یعنی امام زمان خود رسیدند، آن زمان است که بندگی حاصل می‌شود و ایمان‌ها کامل و به سعادت حقیقی خواهند رسید.

وی با تأکید بر اینکه یاری رساندن به امام در تشکیل حکومت اسلامی از وظایف طلاب است، گفت: عهد امت با امام باید شکل گیرد و تا امت نباشد از امام هم کاری بر نمی‌آید و لذا امت باید با ایمان حقیقی با امام عهد ببندد و به عهد خود پایبند باشد تا حکومت شکل گیرد.

وی تصریح کرد: وظیفه طلاب نیز در این بین هدایت و راهنمایی مردم به سمت ایمان و بندگی است تا در این مسیر از امام زمان خود تبعیت کنند.

حجت الاسلام اسماعیلی به روایتی از امام صادق(ع) با موضوع تفقه در دین اشاره کرد و گفت: امام صادق(ع) در روایتی می‌فرمایند: " لَوَدِدْتُ أَنَّ أَصْحَابِی ضُرِبَتْ رُءُوسُهُمْ بِالسِّیَاطِ حَتَّی یَتَفَقَّهُوا"، "دوست دارم با تازیانه بر سر اصحابم بزنند تا دین را خوب بفهمند"، که این کنایه از اهمیت تفقه در دین دارد و امامی که مهربانتر از مادر است این حرکت را برای فهم خوب دین می‌پسندند و لذا اینجاست که طلاب باید به اهمیت تفقه در دین پی ببرند.

این مراسم معنوی با ذکر مصیبت اهل بیت علیهم السلام و روضه خوانی توسط مدیر حوزه علمیه خواهران استان بوشهر به پایان رسید.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha