دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 1087761
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶
حرم حضرت معصومه

حوزه/ این تعبیر را مکرر از مرحوم آیت الله بهجت رضوان الله علیه شنیدم. ایشان می فرمودند سؤال شد که حضرت معصومه سلام الله علیها فقط برای مردم قم شفاعت می کنند یا برای همه مسلمان ها؟ جواب دادند میرزای قمی برای مردم قم کافی است، حضرت معصومه سلام الله علیها برای همه شفاعت می کنند!

خبرگزاری حوزه/ مقام و عظمت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها اینقدر والا است که در بیان نَمی از دریای فضائلش، علمای بزرگ کتاب ها نوشته اند و شعرای به نام، اشعار بلندی را سروده اند. همینکه طبق فرموده چند امام معصوم، بهشت جزای زائرینش است کفایت می کند که بحر وجودش را نتوان فهمید و درک کرد.

زیارت نامه با عظمت حضرت معصومه سلام الله علیها که توسط امام رضا علیه السلام ، انشاء شده است نشان از جلال حضرتش دارد که در بخشی از آن اشاره به مقام شفاعت ایشان دارد که این مقام مخصوص معصومین و آبرومندان درگاه الهی است ولی مقام شفاعت حضرت معصومه سلام الله علیها اینقدر گسترده است که تمام شیعیان از اولین و آخرین از آن بهره مند می شوند که خداوند منان به این بانوی بزرگ عنایت کرده است و مقام ویژه ای است و غیر از شفاعتی است که ممکن است بعضی از مؤمنان راستین دارای شفاعت محدودی باشند.

مرحوم علامه مصباح در سخنانی در باب مقامات حضرت آقا سلام الله علیها می فرمایند: عنایات حضرت معصومه سلام الله علیها اختصاص به اهل قم ندارد. چنین گوهری این جا هست با این فضائلی که همه ما کمابیش اعتقاد داریم، حالا بعضی چیزها را شما می دانید و من نمی‌دانم و چیزهایی را من شنیدم و شما نمی دانید، ولی همه معتقدیم که اینجا جایی است که حاجات مردم روا می‌شود، به برکت توسل به ایشان گناهانشان آمرزیده می شود و بلاها دفع می شود.

این تعبیر را مکرر از مرحوم آیت الله بهجت رضوان الله علیه شنیدم. ایشان می فرمودند سؤال شد که حضرت معصومه سلام الله علیها فقط برای مردم قم شفاعت می کنند یا برای همه مسلمان ها؟ جواب دادند میرزای قمی برای مردم قم کافی است، حضرت معصومه سلام الله علیها برای همه شفاعت می کنند!

و گوینده ای می گفت اگر شیعیان، برکات این قبر مطهر و این مزار شریف را می دانستند و درست درک می‌کردند، از بس خاک این اطراف را برای تبرک برمی داشتند شاید الآن اطراف صحن حضرت معصومه سلام الله علیها یک خندق شده بود! منتها ما آن طور که بایدوشاید معرفت نداریم که در کجا زندگی می کنیم و چه برکاتی «آناً فآناً»(لحظه به لحظه) نازل می شود.

یکی از خصوصیات مهم حضرت معصومه سلام الله علیها که کمتر بدان پرداخته شده، محدثه بودن ایشان است که شاید جالب باشد که بدانید یکی از راویان واقعه غدیر، حضرت معصومه سلام الله علیها است و روایت زیبای دیگری که از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل می کند: ألا من مات علی حُبّ آل محمّد ماتَ شهیداً، کسی که بر محبت آل محمد بمیرد، با مقام شهادت از دنیا رفته است.

و روایات مهم دیگری که حضرتش جزو راویان آن بوده است که در این مقال نمی گنجد.

در کرامات حضرت معصومه سلام الله علیها که فراوان شنیده ایم و دیده ایم که بعضی از آنها به صورت مستند به ثبت رسیده است که به حق لقب کریمه اهل بیت برازنده حضرتش است.

در پایان به نقل کراماتی از حضرت معصومه سلام الله علیها از زبان مرحوم آیت الله العظمی سید شهاب الدین مرعشی نجفی قدّس سرّه، اشاره می کنیم که ایشان نقل می کند:

«وقتی که از نجف اشرف به شهر قم مهاجرت کردیم، منزل محقّری را در پایین شهر اجاره کردیم و با نهایت فقر و قناعت روزگار می گذراندیم.

زن صاحب خانه، بسیار زن بد اخلاق و سخت گیری بود و ایراد فراوانی می گرفت. حتی موقع شستن رخت و لباس با همسر من دعوا می کرد و می گفت: «رخت ها را ببرید در کنار رودخانه بشویید تا چاه منزل پُر نشود».

یک روز بر سر این موضوع با همسرم دعوا و سر و صدای بسیار کرد، من حوصله ام سرآمد و دل تنگ شدم و قلبم پریشان شد.

چاره ای نیافتم جز این که با آن حالت پریشان برخاسته، به حرم حضرت معصومه علیها السلام مشرّف شوم و با آن حضرت راز و نیاز کنم. پس از سلام و زیارت و نماز، متوسّل به آن حضرت شده، آن بزرگوار را به درگاه خداوند شفیع قرار داده، عرض کردم: «بی بی جان! من میهمان تو هستم و به آستان تو پناه آورده ام، از خدا بخواه که مرا از این گرفتاری مستأجری خلاص کند.» دعا و گریه کرده، برگشتم.

چند روزی نگذشته بود که نامه ای از عمویم، از شهر تبریز به دستم رسید؛ نامه را خواندم و دیدم نوشته: من نذر کرده بودم اگر حاجتم روا شود برای یک طلبه ای که در قم درس می‌خواند و خانه ندارد یک باب خانه بخرم، اکنون حاجتم روا شده، خواستم به نذرم وفا کنم و چون دیدم شما نیز خانه ندارید ترجیح دادم که پول خانه را به شما بدهم، لذا مبلغ ششصد تومان حواله دادم که بروید در بازار قم، از حاج محمد حسین یزدی، تحویل بگیرید. بدین وسیله خداوند از برکت حضرت فاطمه معصومه علیها السلام ما را از گرفتاری مستأجری خلاص کرد».

حجت احسان بخش

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha