شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
رهبر انقلاب

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی تغییر کرد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای اصل یکصد و هفتاد و ششم قانون اساسی با صدور حکمی علی اکبر احمدیان را به نمایندگی خود در شورایعالی امنیت ملّی منصوب کردند.

متن حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با توجه به انتصاب جناب آقای علی اکبر احمدیان به ریاست دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، نامبرده را به نمایندگی رهبری در شورای مزبور به استناد اصل یکصد و هفتاد و ششم قانون اساسی منصوب می‌کنم. از حضور و تلاش مسئولانه و پیگیر جناب آقای علی شمخانی در این نمایندگی در طول چندین سال تشکر و قدردانی می‌کنم. توفیق همگان را از خداوند متعال خواهانم.

منبع: مهر

اروپا بازهم چاقوی کند تحریم را نشان ایران داد

شورای وزیران اتحادیه اروپا با مطرح کردن ادعای نقض حقوق بشر، تحریم‌های جدیدی علیه ۵ فرد و دو نهاد ایرانی اعمال کرد. شورای وزیران اتحادیه اروپا در ادامه مداخله در امور داخلی ایران و ادعای نقض حقوق بشر، فهرست تحریم‌های خود علیه تهران را گسترش داد و ۵ فرد و ۲ نهاد را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. در بیانیه‌ای که در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شده است، بسیج دانشجویی و بنیاد تعاون سپاه ایران دو نهادی هستند که در تحریم‌های امروز اتحادیه اروپا آمده‌اند. همچنین نام پنج فردی که تحت تحریم امروز آمده به شرح زیر است: «سلمان آدینه‌وند، فرمانده یگان امداد تهران بزرگ، سید محمد امین آقامیری، دبیر شورای عالی فضای مجازی، محسن نیک ورز، دادستان شهرستان سیرجان، نادر مرادی، معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت پایتخت و سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فرماندهی کل انتظامی کشور»صبح امروز «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت بسته جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران به علت نقض حقوق بشر تصویب خواهد شد. روزنامه فایننشال تایمز پیشتر در گزارشی با اعلام اینکه اتحادیه اروپا قصد دارد تحریم‌هایی را علیه تعدادی از شرکت‌های ایرانی و چینی به بهانه همکاری با روسیه در جنگ اوکراین تحریم کند، توضیح داد که این اتحادیه به طور کلی به دنبال بررسی مسئله دور زدن تحریم هاست.

منبع: خبرنگاران جوان

انفجار در پنتاگون تکذیب شد

یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که خبر وقوع انفجار نزدیک ساختمان پنتاگون «اطلاعات نادرست» بوده است.نشریه فوربس اعلام کرد که اخبار منتشره پیرامون وقوع انفجار نزدیک ساختمان وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» واقعیت ندارد. بر اساس اعلام این نشریه، تصویری که ظاهراً توسط هوش مصنوعی از وقوع انفجار خارج از پنتاگون در «آرلینگتون» ویرجینیا در رسانه‌ها پخش شد، جعلی بوده و وزارت دفاع آمریکا نیز عدم صحت آن را تأیید کرده است. یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (که نام وی مشخص نشده است) به فوربس گفت که این تصویر «اطلاعات غلط» است. به گزارش فوربس، اداره آتش نشانی آرلینگتون هم در این ارتباط در توییتی نوشت: هیچ انفجار یا حادثه‌ای وجود ندارد یا خطر یا خطرات فوری در این باره برای عموم نیست.

منبع: مهر

سینان به نفع اردوغان کنار رفت

سینان اوغان حمایت خود را از «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور کنونی ترکیه در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد. نامزد ریاست جمهوری ترکیه (که در دور اول ۵ درصد آراء را کسب کرد) از حمایت خود از رجب طیب اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری خبر داد. نامزد ائتلاف «آتا» در دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه اضافه کرد: پناهجویان باید از ترکیه بیرون رانده شوند چون این موضوع به امنیت ملی کشورمان ارتباط دارد. رئیس جمهور جدید باید با پارلمان توافق داشته باشد. مخالفان در دور نخست انتخابات نتوانستند ما را مجاب کنند و نتوانستند اکثریت را در پارلمان به دست بیاورند «سینان اوغان» ادامه داد: جدول زمانی اخراج پناهجویان به کشورهایشان باید ایجا شود. دور دوم انتخابات ریاست جمهوری از اهمیت بالایی برخوردار بوده به همین دلیل رایزنی‌ های گسترده‌ ای با مقامات در ائتلاف انجام داده ایم. وی خاطر نشان کرد: پس از رایزنی با مقامات در حزبمان، تصمیم گرفتیم که از رئیس جمهور اردوغان در دور دوم انتخابات حمایت کنیم. شورای عالی انتخابات ترکیه هفته گذشته و در پی پایان روند شمارش آرای همه صندوق‌ ها و کسب نشدن حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رأی توسط هیچکدام از ۳ نامزد حاضر اعلام کرد که رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف جمهور و کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه راه یافته‌ اند. در این انتخابات اردوغان بیش از ۲۷ میلیون و ۸۸ هزار رأی معادل ۴۹.۵ درصد آرا و کمال قلیچداراوغلو بیش از ۲۴ میلیون و ۵۶۸ هزار رأی معادل ۴۴.۸۹ درصد آرا را بدست آورده و به دور دوم راه پیدا کردند.

منبع: مهر

انگلیس طرح ابتکارات صلح در اوکراین را امضا نکرد

ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس گفت که هرگونه ابتکار صلحی که ممکن است به توقف درگیری اوکراین و نه به حل نهایی آن منجر شود، برای کی یف کاملاً نامناسب است.سوناک طی بیانیه ای تلویزیونی گفت: پاسخ درست و تنها به آن (درگیری اوکراین) این است که روسیه نیروهای خود را از اوکراین خارج کند. نخست وزیر انگلیس مدعی شد که همه طرح‌هایی که به عنوان طرح‌های صلح تلقی می شوند در واقع تلاش‌هایی برای متوقف کردن درگیری ها بوده و کاملاً اشتباه است. سوناک در ادامه افزود: "آتش بس یک صلح عادلانه و پایدار برای اوکراین نیست"."سیریل رامافوزا" رئیس جمهور آفریقای جنوبی روز سه شنبه گفت که با ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی روسای جمهور روسیه و اوکراین به نمایندگی از کشورهای آفریقایی گفت و گو کرده و آنها را با طرح صلح زامبیا، سنگال، جمهوری کنگو، اوگاندا، مصر و آفریقای جنوبی آشنا کرده است.

منبع: ایرنا

میراسماعیلی بستری شد

آرش میراسماعیلی روز جمعه در پایان سفر استانی خود به مشهد مقدس و استان خراسان شمالی، در مسیر برگشت و در هواپیما دچار سردرد شد و همچنین در قفسه سینه خود احساس درد شدید کرد. شرایط او امروز وخیم‌تر و در نهایت به بیمارستان منتقل و بستری شد. میراسماعیلی تحت نظر است و حال عمومی او نسبتا مناسب گزارش شده است. محمدصابر گرائیلی نایب رئیس و حسن کامرانی‌فر دبیر فدراسیون جودو هم اکنون همراه او در بیمارستان هستند.

منبع: ایرنا

سوریه مواضع تروریست‌ها را به توپ بست

توپخانه ارتش سوریه مواضع گروه‌های تروریستی در استان ادلب را هدف قرار داد.یگان‌ توپخانه‌ای ارتش سوریه مواضع گروه های تروریستی در اطراف روستای «مجدلیا» درجنوب استان ادلب را درهم کوبید. گروه های تروریستی در استان ادلب بامداد یکشنبه با نقض آتش بس به منطقه کاهش تنش حمله کردند. مرکز روسی مصالحه طرف‌های متخاصم در سوریه بامداد یکشنبه از حمله گروه‌های تروریستی به منطقه کاهش تنش در استان ادلب در شمال غرب سوریه خبر داد. سرتیپ «اولگ گورینوف» معاون مرکز روسی آشتی طرف های متخاصم در سوریه در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: روز گذشته در منطقه کاهش تنش در ادلب، دو عملیات بمباران ثبت شد که این بمباران‌ها در استان‌های حلب و لاذقیه ثبت شده است. مرکز روسی مصالحه طرف‌های متخاصم در سوریه سوم و ۲۴ اردیبهشت نیز از حمله گروه تروریستی «حزب اسلامی ترکستانی» به منطقه کاهش تنش در این منطقه از سوریه خبر داد. این مرکز اعلام کرد که سوم اردیبهشت نیز سه نوبت نقض آتش بس از گروه تروریستی "جماعت حزب اسلامی ترکستانی" را ثبت کرده که یک مورد آن در استان ادلب و ۲ حمله در استان لاذقیه انجام شده است. سه منطقه در سال ۲۰۱۸ میلادی به کنترل ارتش سوریه درآمد، اما منطقه چهارم که ادلب استانی در شمال غربی سوریه و مناطقی چون لاذقیه، حما و حلب را در بر می گیرد، هنوز در دست گروه های تروریستی قرار دارد و گفته می شود کنترل این منطقه بیشتر در اختیار گروه تروریستی جبهه النصره است. اواخر تابستان سال ۲۰۱۸ میلادی، سران مسکو و آنکارا در سوچی روسیه به توافقی دست یافتند که براساس آن ترکیه وعده داد بدون خونریزی تروریست‌های مستقر در این منطقه را خارج یا خلع سلاح کند، اتفاقی که تا به امروز رخ نداده است و تروریست ها در این منطقه هر از چندگاهی به نیروهای نظامی سوریه یا پایگاه روسیه در اطراف این منطقه حمله می کنند.

منبع: ایرنا

تل آویو ادعای آغاز جنگ فرسایشی کرد

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی می‌گوید که ایران از طریق نیروهای نیابتی خود در نزدیکی مرزهای «اسرائیل»، جنگ فرسایشی به راه انداخته است.«یوآو گالانت» در لفاظی جدید خود علیه ایران با هدف سرپوشی بر بحران داخلی رژیم صهیونیستی، بار دیگر تهران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم کرد و گفت که «همه گزینه‌ها باید روی میز باشد تا از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری شود».وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در راستای جوسازی علیه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران ادامه داد: «اگر ایران غنی‌سازی اورانیوم را تا ۹۰ درصد افزایش دهد، پیامدها و تبعاتی برای خاورمیانه بوجود خواهد آورد».وی در ادامه ادعاهای واهی خود تأکید کرد که «جهت جلوگیری از تلاش‌های ایران برای استقرار و حضور نظامی در سوریه، حملات خود را دو برابر کرده‌ایم».گالانت اضافه کرد: «ایران از طریق نیروهای نیابتی خود در نزدیکی مرزهای اسرائیل، علیه ما جنگ فرسایشی به راه انداخته است».وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ایران را در حالی به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم می‌کند که به اذعان مقامات رژیم صهیونیستی از جمله ایهود باراک وزیر جنگ اسبق، این رژیم دهها کلاهک هسته‌ای دارد و عضو پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای هم نیست. از سوی دیگر، آژانس بین الملل انرژی اتمی به عنوان تنها مرجع بارها در گزارش های خود بر ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران تأکید کرده است. رژیم صهیونیستی طی ساله‌های اخیر، منبع اصلی انتشار شایعات و ادعاهای دروغین علیه برنامه هسته ای ایران در مجامع بین المللی از جمله آژانس بین المللی انرژی اتمی باهدف ایران هراسی و فضاسازی علیه ایران بوده است. تلاش‌های دیپلماتیک، جنگ روانی، ترور دانشمندان هسته ای و انجام عملیات های خرابکاری علیه تاسیسات صلح آمیز هسته ای ایران از جمله اقدامات این رژیم علیه پیشرفت‌های هسته ای جمهوری اسلامی است که با شکست مواجه شده‌اند.

منبع: ایرنا

سازمان حمایت به تخته‌گاز مونتاژی ها ایست داد

خودروهای مونتاژی را در سال‌های اخیر شرکت های تولیدکننده با قیمت‌های بالاتر از سود متعارف به فروش می‌رساندند که موجب افزایش چشمگیر قیمت‌ها در بازار خودرو شده بود، امروز سازمان حمایت در اطلاعیه ای ضوابط فروش خودروهای مونتاژی را به شرکت‌های خصوصی اعلام کرد.در حالی که شورای رقابت قیمت خودروهای مونتاژی را از ۱۶ اردیبهشت تصویب کرده بود، اما گرانفروشی و بی اعتنایی به این مصوبات همچنان ادامه داشت تا اینکه امروز سازمان حمایت مصرف کنندگان در اطلاعیه‌ای به تمام خودروسازان ترمز قیمت‌ها را کشید. خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صداو سیما که مدت‌ها پیگیر این موضوع بود با حضور در بخش خبری ۱۴ شبکه یک سیما جزئیاتی از این گرانفروشی بی ضابطه ارائه کرد.

منبع: شبکه خبر

ایران و چین به توافق دارویی رسیدند

وزرای بهداشت ایران و چین در حاشیه مجمع جهانی سلامت در ژنو با یکدیگر دیدار و در خصوص گسترش همکاری ها در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و برگزاری همایش های علمی مشترک توافق کردند.دومین روز از ۷۶ امین مجمع عمومی سلامت سازمان بهداشت جهانی امروز ۳۱ اردیبهشت مصادف با ۲۲ می در دفتر مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو آغاز بکار کرد. وزیر بهداشت کشورمان در صدر هیئتی برای شرکت در این نشست ظهر امروز وارد ژنو سوییس شد. در حاشیه این مجمع ، وزیر بهداشت کشورمان با وزیر بهداشت چین دکتر ما شیاوی دیدار کرد. دکتر بهرام عین اللهی از همکاری چین در تامین واکسن سینوفارم در ایران در دوران همه گیری کرونا تقدیر و بر سیاست تجارت بدون انتقال دلار بین دو کشور تاکید کرد. وی با اشاره به موفقیت های جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت با وجود تحریم های ناجوانمردانه دشمنان، از فعالیت شبکه بهداشت کشور به عنوان یکی از مهمترین زیرساخت های حوزه سلامت کشورمان یاد کرد و گفت: همکاری های جمهوری اسلامی ایران و چین در سالهای اخیر، تقویت شده و آمادگی داریم که همکاری های حوزه سلامت، بیش از گذشته و همگام با سایر حوزه ها شود. وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به چین، توافق نامه های حوزه سلامت امضا شده و زمینه همکاری های علمی بین دانشمندان و دانشگاه های دو کشور و نیز همکاری در حوزه تولید دارو ، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی، وجود دارد. دکتر ماشیاوی، وزیر بهداشت چین نیز در این دیدار با اشاره به دوستی ایران و چین و سابقه گسترده همکاری در طول تاریخ از جمله در موضوع جاده ابریشم، بر گسترش همکاری های حوزه اقتصاد سلامت بین دو کشور تاکید کرد و از آمادگی کشورش برای تقویت این همکاری ها خبر داد.

منبع: شبکه خبر

متا میلیاردی جریمه شد

قانونگذاران اتحادیه اروپا، شرکت «متا» را به علت انتقال اطلاعات شخصی کاربران فیس بوک در اتحادیه اروپا به سرورهایی در آمریکا، به میزان ۱.۲ میلیارد یورو (۱.۳ میلیارد دلار) جریمه کردند. به نقل از پایگاه اینترنتی سی ان ان، هیئت حفاظت از داده اروپا روز دوشنبه در بیانیه‌ای از وضع این جریمه خبر داد و اعلام کرد به دنبال تحقیقی که کمیسیون حفاظت از داده‌های ایرلند، تنظیم کننده اصلی نظارت بر عملیات متا در اروپا، درباره فیس بوک (FB) انجام داده، این جریمه در نظر گرفته شده است. این جریمه بزرگ‌ترین جریمه‌ای است که تا کنون براساس قانون حفظ حریم خصوصی داده‌های اروپا، که به عنوان مقررات حفاظت از داده‌های عمومی یا GDPR شناخته می‌شود، وضع شده است. رکورد جریمه قبلی ۷۴۶ میلیون یورویی (۸۰۵.۷ میلیون دلار) در سال ۲۰۲۱ علیه شرکت آمازون (AMZN) ثبت شد. همچنین به شرکت متا دستور داده شده است ظرف شش ماه پردازش اطلاعات شخصی کاربران اروپایی را در آمریکا متوقف کند. آندریا یلینک، رئیس هیئت حفاظت از داده‌ها و اطلاعات اروپا، گفت "این نقض متا بسیار جدی است، زیرا به نقل و انتقالاتی مربوط است که روشمند، تکراری و مستمر هستند. او افزود: فیس بوک میلیون‌ها کاربر در اروپا دارد، بنابراین حجم داده‌های شخصی منتقل شده بسیار زیاد است. این جریمه بی‌سابقه یک پیام قوی برای سازمان‌ها است مبنی بر اینکه تخلفات جدی عواقب گسترده‌ای دارد. شرکت متا که همچنین مالک واتس اپ و اینستاگرام است، اعلام کرد به این حکم از جمله این جریمه اعتراض خواهد کرد. متا افزود، هیچ اختلال فوری در فیس بوک در اروپا ایجاد نخواهد شد این شرکت اعلام کرد ریشه این موضوع از "تعارض قانون" بین قوانین آمریکا درباره دسترسی به داده‌ها و حقوق حریم خصوصی اروپایی‌ها ناشی می‌شود. سیاستگذاران اتحادیه اروپا و آمریکا در "مسیری روشن" برای حل این مناقشه در چارچوب جدید حریم خصوصی داده‌های فراآتلانتیک بودند. این چارچوب جدید، در پی پایان دادن به بلاتکلیفی پیش روی شرکت‌ها از سال ۲۰۲۰ است، زمانی که دادگاه عالی اروپا توافقنامه سپر حریم خصوصی بین اتحادیه اروپا و آمریکا را که حدود ۵۰۰۰ شرکت برای انتقال اطلاعات به آن سوی مرزها به آن اعتماد داشتند، لغو کرد نیک کلگ، رئیس امور جهانی متا و جنیفر نیوزتد، مدیر ارشد حقوقی این شرکت، در بیانیه‌ای اعلام کردند هیئت حفاظت از داده‌های اروپا تصمیم گرفت پیشرفت واضحی را که سیاستگذاران برای حل این مشکل اساسی انجام می‌دهند، نادیده بگیرد. "آن‌ها افزودند این تصمیم ناقص، غیرقابل توجیه است و سابقه خطرناکی را برای شرکت‌های بی شمار دیگری ایجاد می‌کندکه داده‌ها را بین اتحادیه اروپا و آمریکا انتقال می‌دهند. "قابلیت انتقال داده‌ها از طریق مرزها برای نحوه عملکرد اینترنت باز جهانی بسیار مهم است. هزاران کسب‌وکار و سازمان‌های دیگر برای فعالیت و ارائه خدمات روزمره، به توانایی انتقال داده‌ها بین اتحادیه اروپا و آمریکا متکی هستند. این منبع نوشت پیش از صدور حکم روز دوشنبه، کمیسیون حفاظت از داده‌های ایرلند از پاییز سال ۲۰۲۱، نزدیک به ۱ میلیارد دلار جریمه برای متا برای نقض مقررات حفاظت از داده‌های عمومی صادر کرده بود. اما در این مورد با جریمه متا موافق نبود و معتقد بود این جریمه از آن چه می‌توان رسیدگی متناسب با تخلف تلقی کرد، فراتر رفته است. این تنظیم کننده قانون در بیانیه اش در روز دوشنبه اعلام کرد، موظف بود تصمیم نهایی خود را طبق تصمیم هیئت حفاظت از داده‌های اروپا اعلام کند. ایرلند حق انتخاب چندانی بین حفظ شرکت‌های برتر فناوری آمریکا و همسویی با رویکرد سخت اتحادیه اروپا برای مقررات فناوری ندارد. دوبلین مقر اروپایی اپل، متا، توییتر و گوگل است که هزاران شغل در این کشور ایجاد و رشد اقتصادی آن را تقویت کرده است. نرخ مالیات شرکتی پایین ۱۲.۵ درصد ایرلند عامل اصلی جذب این شرکت‌ها بوده است. این کشور در میان آخرین کشورهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی بود که در سال ۲۰۲۱ به یک توافق جهانی ملحق شد تا بر شرکت‌های چند ملیتی دست کم نرخ ۱۵ درصد مالیات را اعمال کند. یک سال قبل، اپل در اعتراض به حکم کمیسیون اروپا مبنی بر اینکه ۱۳ میلیارد یورو (۱۴.۹ میلیارد دلار) مالیات به ایرلند بدهکار است، برنده شد.

منبع: شبکه خبر

رئیس بانک مرکزی روسیه وارد تهران شد

رئیس بانک مرکزی روسیه دقایقی پیش و برای شرکت در پنجاه‌ویکمین اجلاس پایاپای آسیایی، وارد تهران شد. الویرا نبیولینا رئیس بانک مرکزی روسیه دقایقی پیش وارد تهران شد. وی با هدف شرکت در پنجاه‌ویکمین اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی به ایران سفر کرده است که سه‌شنبه و چهارشنبه (دوم و سوم) خرداد در تهران و با حضور ۹ عضو اصلی اتحادیه پایاپای آسیایی، کشورهای روسیه، بلاروس، افغانستان و بانک توسعه اسلامی برگزار خواهد شد. همچنین رئیس کل بانک مرکزی روسیه در سفر چند روزه خود به تهران قصد دارد مذاکرات دوجانبه‌ای با رئیس کل بانک مرکزی ایران درباره توافقات و مذاکرات انجام‌شده‌ی یک‌سال اخیر داشته باشد و از سوی دیگر روسیه در این اجلاس عضو ناظر است. به گفته محسن کریمی معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی، اتحادیه پایاپای آسیایی با هدف کاهش نیاز و وابستگی به ارزهای جهانروا به‌ویژه دلار در دهه ۷۰ میلادی تاسیس شد و دلارزدایی محور اصلی اجلاس پنجاه‌ویکم است.

منبع: شبکه خبر

ایروان برای باکو شرط گذاشت

ارمنستان اعلام کرد در صورت تحقق شرطی قره باغ کوهستانی را به عنوان بخشی از خاک آذربایجان به رسمیت می‌شناسد. نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان گفت که منطقه قره باغ کوهستانی بخشی از سرزمینی است که ایروان آماده است آن را در صورت تحقق شرطی به عنوان بخشی از آذربایجان به رسمیت بشناسد.پاشینیان در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که دولت‌های باکو و استپاناکرت (خان‌کَندی در زبان آذربایجانی)، پایتخت واقعی منطقه مورد مناقشه، باید درباره حقوق و امنیت ارامنه در قره باغ کوهستانی بحث کنند. وی خاطرنشان کرد: ارمنستان و آذربایجان در حال انجام مذاکرات فشرده برای دستیابی به توافقنامه صلح هستند.کل سرزمینی که ارمنستان به عنوان بخشی از کشور همسایه خود به رسمیت می‌شناسد ۸۶۶۰۰ کیلومتر مربع است. پیش از این، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان گفته بود با میانجیگری ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با برگزاری مذاکرات صلح در مسکو موافقت کرده است. روسیه پیش از این و در سال ۲۰۲۰ به برقراری آتش بس بین دو کشور کمک کرد، اما این توافق در نهایت به صلح پایداری منجر نشد و درگیری‌های مسلحانه در امتداد مرز کمابیش رخ می‌دهد. ارمنستان و جمهوری آذربایجان طی ۳۰ سال بر سر قره باغ کوهستانی، منطقه‌ای محصور در آذربایجان با جمعیتی عمدتاً ارمنی، نزاع داشته اند.

منبع: خبرنگاران جوان

رزمایش جمهوری آذربایجان آغاز شد

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از برگزاری رزمایش دفاعی در دریای خزر خبر داد. یک وبسایت خبری مستقل در جمهوری آذربایجان به نقل از وزارت دفاع این کشور می‌گوید نیروهای دریایی آذربایجان بر اساس برنامه آموزشی سال ۲۰۲۳ رزمایش تاکتیکی برگزار کردند. بر اساس برنامه این رزمایش، ناوها در حالت آماده باش از پایگاه استقرار خارج شدند و وظایف حفاظت و دفاع از زیرساخت‌های انرژی در قسمت متعلق به باکوی دریای خزر را انجام دادند. یگان‌های نیروی دریایی همچنین وظایف انهدام گروه‌های تروریستی و سازماندهی پدافند ضد خرابکاری زیر آب را انجام دادند. رزمایش نظامی پیشین جمهوری آذربایجان اواخر فروردین ماه امسال در مناطقی از جمهوری خودمختار نخجوان برگزار شد.

منبع: خبرنگاران جوان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha