چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر/  آیین عبادی سیاسی نماز جمعه ماکو

حوزه/ امام جمعه ماکو گفت: یکی از عوامل تورم ناترازی بانکی است و باید بانک‌ها به میزان منابعی که در اختیار دارند، تسهیلات داده و وام دهند، منظور از وام هم، وام‌های کوچکی که بخاطر مسکن و ازدواج و فرزنداوری به مردم می‌دهند، نیست، بلکه مقصود، وام‌های کلانی است که به نام مشارکت‌های اقتصادی با شرکت‌های مختلف، به آنها داده می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام سید محمد هاشمی امروز در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان ماکو که در مسحد جامع این شهر برگزار شد، اظهار داشت: در ایام سوم خرداد قرار گرفته‌ایم. روز سوم خرداد ماهی که سپری شد، مصادف با سالروز فتح خرمشهر است و این پیروزی، در عملیات بیت المقدس به دست رزمندگان اسلام در مقابل متجاوزین رژیم بعث عراق اتفاق افتاد، که به نام روز ایثار و شهادت و روز مقاومت، نامگذاری شده است.

وی اضافه کرد: در فرهنگ قرآنی، هر کجا ملتی با تکیه بر قدرت ایمان درمقابل‌دشمن مقاومت کند، پیروزی شامل حال آنان خواهد شد.

امام جمعه ماکو خاطرنشان کرد: امروز مردم فلسطین، این گفتمان مقاومت را از ملت ایران الهام گرفته و در سایه‌ این گفتمان است که توانستند در جنگ ۵ روزه‌ اخیر پیروز میدان شوند، شکست مفتضحانه‌ رژیم اشغال‌گر قدس در عملیات ۵ روزه‌ اخیر در مصاف با یک گروه مؤمن و جهادی فلسطینی، بیانگر این است که همانطوری که مقام معظم رهبری فرمودند، زوال رژیم صهیونیستی نزدیک است.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات فرهنگی و دینی خانوده‌های زندانیان باید در اولویت مسئولین باشد، گفت: روز پنجم خرداد مصادف با روز حمایت از خانواده‌ زندانیان است و امروز با توجه به شرایطی که خانواده‌ زندانیان در آن قرار گرفته‌اند، این افراد در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند، بنابراین انجمن حمایت از زندانیان در عین حال که به مشکلات معیشتی این خانواده‌ها رسیدگی می‌کنند، برای رفع مشکلات فرهنگی و دینی آنان نیز باید برنامه‌ریزی کند.

حجت الاسلام هاشمی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان دیپلماسی کشور، برخی از راهبردهای وزارت امور خارجه را چنین تبیین کردند که اگر در سیاست خارجی، به اصول تکیه نکنیم، عزّت خود را از دست داده و دچار تردید خواهیم شد.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند، هر حرکتی در سیاست خارجی باید عقلانی و فکر شده باشد، چرا که تصمیمات و اقدامات دفعی و بدون حساب در مقاطعی به کشور ضربه زده است، اینکه انسان به طرف‌های مقابل اعتماد بی‌جا نداشته باشد، روی دیگر مفهوم «حکمت» است، البته نباید هر حرفی را در عالم سیاست دروغ دانست، چرا که حرف‌های صادقانه و قابل قبول وجود دارد اما نباید به همه حرف‌ها اعتماد کرد.

امام جمعه ماکو بیان کرد: یکی از عوامل تورم، ناترازی بانکی است، بنابراین باید بانک‌ها به میزان منابعی که در اختیار دارند، تسهیلات داده و وام دهند و بیش از منابعی که در اختیار دارند، تسهیلات و وام ندهند.

وی یادآور شد: منظور از وام هم، وام‌های کوچکی که به‌خاطر مسکن و ازدواج و فرزنداوری به مردم می‌دهند، نیست، بلکه مقصود، وام‌های کلانی است که به نام مشارکت‌های اقتصادی با شرکت‌های مختلف، به آنها داده می‌شود یا وام‌های صدها میلیاردی که به برخی اشخاص داده شده و بازپرداخت آن به تعویق می‌افتد و پدیده ابر بدهکاران بانکی به‌وجود می‌آید، اثرات ناشی از ناترازی نظام بانکی است که باعث افزایش نقدینگی در دست مردم می‌شود و لذا نقدینگی زیاد، در اقتصاد کشور تورم ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: ناترازی بودجه نیز به‌مانند ناترازی نظام بانکی است، بدین معنا که اگر ما به میزان معین منابعی داریم، بیش از منابع، مخارج دولت را تعیین کنیم و دولت در پایان هر سال مالی که بودجه آن تمام می‌شود، مجبور باشد به شکل مستقیم و یا غیر مستقیم، از بانک مرکزی استقراض کند و عملا استقراض از بانک مرکزی، باعث افزایش پایه‌ پولی، حجم نقدینگی و تورم می‌شود، این روالی بوده که همه دولت‌ها در سال‌های گذشته عمل می‌کردند، متأسفانه در مجلس نیز برخی نمایندگان به خاطر منافع استان یا منطقه خود، ارقام پیشنهادی را کم و زیاد می‌کردند و نتیجه‌اش این می‌شد که بودجه‌ای بسته می‌شد که مصارف آن بسیار بیشتر از منابع آن بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha