چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
خوراسگان

حوزه/ مدیر موسسه آموزش عالی فاطمة الزهرا(س) اصفهان گفت: قرار است زمینه ساز ظهور باشیم، پس باید جهاد کنیم، چهره به چهره وارد عرصه شویم، دیگران را ترغیب و تشویق کنیم و با هر کسی مطابق با گرایش و ذائقه‌اش صحبت کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، عفت رمضانیان صبح امروز، در نشست با موضوع «اهمیت فرزندآوری و جوانی جمعیت»، در جمع طلاب و کارکنان مدرسه علمیه جامعه النور اصفهان، اظهار داشت: یک سیاست تحدید جمعیتی در دهه ۶۰ در کشور اجرایی شد که غلط هم نبود. رشد ۷/۶ درصد با توجه منابع و امکانات و شرایط خاص آن روز اقتضایش این بود که جمعیت باید کنترل می‌شد.

وی با بیان اینکه کشور ما در طی ۱۰ سال با شتاب و شیب بسیار تند به این کاهش جمعیت رسید و در حالی که کشورهای دیگر در این مسئله بحران جمعیت را طی ۶۰ یا ۷۰ سال به کاهش رساندند، گفت: اینکه رشد جمعیت بین فرزندان سوم تا چهارم اتفاق می‌افتد نه فرزندان اول و دوم، چون جامعه مذهبی احساس خطر کرده است و امروز افزایش جمعیت توسط این خانواده‌ها اتفاق افتاده، اما هنوز نسل جوان ما مجاب نشده‌اند و پنج سال فرصت داریم تا این ده میلیون جمعیت را اضافه کنیم و اگر چنین اتفاقی افتاد ما می‌توانیم از بحران جمعیت عبور کنیم.

استاد حوزه علمیه خواهران در پاسخ به این سوال که امروز رسالت ما چیست؟ یادآور شد: از نظر نگرش ما، فرزند نورچشم، عصای پیری پدر و مادر، برکت زندگی، نعمت و رحمت الهی، میوه دل و ثمره زندگی بود اما امروزه این فرزند را تبدیل کردند به عامل بدبختی، گرفتاری و مصیبت برای خانواده‌ها، حال سوال این است که چه کسی این کار را کرد؟ سبک زندگی غربی و لذا رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم در بند هفتم فرمودند: سبک زندگی غربی چنان ضربه‌ای بر خانواده‌های ما زد که بعضی آسیب‌های آن قابل جبران نیست که یکی از موارد آن بحث فرزند و فرزند آوری بود.

وی تصریح کرد: امروز برای ترغیب به فرزندآوری نمی‌توانیم از شیوه‌های دیگری با نسل جوان صحبت کنیم، سبک زندگی ما تغییر کرده و با تغییر سبک زندگی اولین هدفی که دنبال شد تغییر بینش توحیدی و الهی بود.

استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه داریم مکتبی را دنبال می‌کنیم که نگرش و تفکر این مکتب توحیدی است، خاطرنشان کرد: در حال زمینه سازی برای یک تمدن اسلامی هستیم که همان تمدن مهدوی است و مساله ظهور است، این ظهور نیاز به سرمایه انسانی دارد که این سرمایه همان جوانان مومن انقلابی و موحد و خدا باورند.

وی با تأکید بر اینکه این موحد خدا باور را سبک زندگی غربی هدف قرار داده است، یادآور شد: انفعال خانواده‌ها در مباحث اعتقادی و دینی و عدم پایبندی دینی و آموزه‌های دینی باعث شده سنخیتی با دین نداشته باشند، بنابراین ما مردم می‌توانیم اتفاقات مهمی را رقم بزنیم، به عنوان نمونه در کرونا جریان مواسات و همدلی که رهبری در بین مردم راه انداختند، حالا در بحث جمعیت هم همینطور است، البته مسئولین و رسانه‌ها نیز باید وظیفه شان را به درستی انجام دهند.

مدیر موسسه آموزش عالی فاطمة الزهرا(س) اصفهان خاطرنشان کرد: راه حل ما الان ورود چهره به چهره و ایجاد انگیزه برای فرزندآوری است که باید روزها، ماه‌ها و سال‌ها کار کنیم تا بتوانیم جوانان را به فرزندآوری متقاعد بکنیم، جهاد زن امروز فرزندآوری است، اما اهمیت موضوع اینجاست که جمهوری اسلامی در حال پیشرفت و توسعه است و در دنیا حرف برای گفتن دارد، کشوری که در دنیا اصلا دیده نمی‌شد الان در جایگاهی است که برای هر اقدام و معادله‌ای دیگر کشورها باید جمهوری اسلامی را ببینند، چون اکنون قدرت برتر خاورمیانه است و این مسئله را سایر کشورها می‌دانند و باور دارند و لذا برای همین کمر همت را برای متلاشی کردن و عناد با این جمهوری اسلامی بسته‌اند.

وی یادآور شد: دشمنان می‌دانند در عرصه‌های دیگر نمی‌توانند با ایران مقابله کنند و فعلاً عرصه فرهنگی محل جولان آنها شده، حال این جمهوری اسلامی با آن هدف عظیمی که جهت تمدن سازی دارد پیشرفت می‌کند و راه پیشرفت و یکی از شاخص‌های اصلی توسعه به اعتقاد اندیشمندان بزرگ کل دنیا جمعیت و سرمایه انسانی است.

استاد حوزه علمیه خواهران با تأکید بر اینکه متأسفانه با بحران جمعیتی روبرو هستیم و اگر نتوانیم این مشکل را حل کنیم در ۲۰ تا ۳۰ سال آینده با یک جمعیت سالخورده روبرو خواهیم بود، گفت: این جمعیت در آینده نه تنها نمی تواند کار کند و آورده‌ای برای این کشور و نظام داشته باشد، بلکه به‌راحتی اگر تعرضی هم پیش بیاید شکست می‌خورد، چه در میدان نظامی، چه در میدان اقتصادی و چه در سایر عرصه‌های دیگر توان مقابله ندارد و این موضوع است که جمعیت را به عنوان مسئله اصلی امروز مطرح می‌کند که رهبر معظم انقلاب نیز می‌فرمایند، حجاب مسئله حاشیه‌ای است، مسئله مهمتری به اسم جمعیت داریم و باید به آن بپردازیم، مشکل جمعیت را باید از روزنه و منظر دینی حل کنیم.

مدیر موسسه آموزش عالی فاطمة الزهرا(س) اصفهان، خاطرنشان کرد: «کمیت در کنار کیفیت» فرزندآوری مهم است، در کنار آن نیز مهمتر تربیت فرزند است.

وی با بیان اینکه قرار است زمینه ساز ظهور باشیم، پس باید جهاد کنیم، چهره به چهره وارد عرصه شویم، دیگران را ترغیب و تشویق کنیم و با هر کسی مطابق با گرایش و ذائقه‌اش صحبت کنیم، اظهار کرد: متاسفانه سبک زندگی غربی امید درونش نیست، در حالی که خداباوری یعنی حُسن ظن به خدایی که خودش تضمین کرده رزق و روزی بچه را می‌دهد، قبلا خدا محور بودیم و نگاهمان به خدا بود، می‌گفتیم هرچه خدا بخواهد، حالا می‌گوییم ما خودمان برای برای زندگی خودمان برنامه داریم و بچه نمی‌خواهیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha