چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
ملاقات مدیر حوزه­های علمیه با جناب همام حمودی رئیس مجلس اعلای شیعیان عراق

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه کشور با حجت الاسلام والمسلمین همام حمودی رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق دیدار کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور با رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در جمع مدیران، شخصیتها و فضلای مجلس اعلای اسلامی عراق حاضر شده و به ایراد سخنرانی پرداخت.

در ابتدای جلسه حجت الاسلام والمسلمین همام حمودی گفت: در دوران حزب بعث تلاش می‌شد تا میان ایران و عراق فاصله افتاده شود، اما خداوند غیر از این را اراده کرده بود. در آن زمان بسیاری از اساتید حوزه نجف به قم رفتند و در حوزه علمیه قم فعالیت‌های علمی خود را ادامه دادند همانطور که در گذشته، مراجع و شخصیتهای بزرگ حوزوی ایران به نجف می‌آمدند و در حوزه نجف خوش می‌درخشیدند.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات فرهنگی کشور عراق و وجود جریان‌های مختلف انحرافی که شبهات و سؤالات فراوانی را در سالهای اخیر در کشور عراق منتشر کرده‌اند، بر ضرورت همکاری حوزه‌های علمیه قم و نجف برای پاسخگویی به شبهات دنیای معاصر تاکید کرد.

شیخ حمودی، مجلس اعلای اسلامی عراق را از انوار امام خمینی و ثمره مجاهدتهای شهید محراب شهید سید محمدباقر حکیم دانست و این نهاد را نهادی انقلابی و ولایی و وابسته به مرجعیت و ولایت توصیف کرد. ‌

وی با اشاره به سرنوشت مشترک، دشمنان مشترک، اهداف و مبانی مشترک میان دو کشور ایران و عراق، همکاری هرچه بیشتر دو کشور و دو حوزه قم و نجف را ضروری دانست و پیشرفت گفتگوها بین دو حوزه قم و نجف را موفقیتی برای دو کشور بلکه برای دنیای اسلام عنوان کرد.

آیت الله اعرافی نیز با اشاره به نقش برجسته ایران و عراق در حیات امت اسلامی، حوزه علمیه قم و نجف را مثل دو بال برای پرواز و شکوفایی جهان اسلام و جهان تشیع معرفی کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به گفتگوهای انجام شده با شخصیت‌ها و مراجع حوزه نجف، این سفر را سفری مفید و موثر ارزیابی کرد و حسن استقبال و تعامل بزرگان و مراجع نجف نسبت به تبادل و تعامل با حوزه علمیه قم و نجف را تحسین نمود.

آیت الله اعرافی ضمن تبیین جایگاه بلند حوزه علمیه نجف در دنیای اسلام و جهان شیعه و تأکید بر ضرورت حفظ استقلال و عظمت آن، ضرورت اهتمام و توجه به رهنمودهای مرجعیت عظمای حوزه نجف حضرت آیت الله سیستانی را خاطرنشان کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: افزایش تعامل ایران و عراق و حوزه‌های علیمه قم و نجف مورد تاکید مقام معظم رهبری است و ایشان نسبت به حفظ سنت‌های اصیل حوزوی تاکید دارند.

وی با اشاره به گفتمان انقلاب اسلامی به عنوان گفتمان اسلام اصیل، پاسخگویی حوزه‌های علمیه به نیازهای معاصر را از رسالت‌های حوزه‌های علمیه برشمرد.

در ادامه این دیدار، آیت الله اعرافی از جمله رسالت‌های حوزه‌های علمیه را تجدید هویت اسلامی و هویت شیعی و بازسازی امت اسلامی دانست و اشاره کرد: یکپارچگی هرچه بیشتر در صفوف حوزه‌های علمیه و انسجام در بیت شیعی و اسلامی از جمله اولویت های امروز دنیای اسلام است.

وی در ادامه به برخی از برنامه‌ها و تحولهای حوزه‌های علمیه در سالهای اخیر اشاره کرد و به سؤالات و دغدغه‌های اساتید و شخصیتهای مجلس اعلای عراق پاسخ گفت.

برخی از دغدغه‌های مطرح شده در نشست با شخصیتهای سیاسی-مذهبی عراق عبارت بودند از: اهمیت مواجهه نرم‌افزاری در دنیای معاصر؛ ضرورت یادگیری و توانمندسازی طلاب به زبانهای خارجی، توسعه و تعمیق فرهنگ تبلیغ در حوزه‌های علمیه؛ تعامل هرچه بیشتر میان دو حوزه قم و نجف، لزوم تقویت جایگاه مرجعیت در دنیای شیعه، توانمندسازی طلاب به ابزارها و فناوریهای نوین، لزوم مقابله با جریان‌های الحادی و جریان‌های انحرافی در دنیای اسلام، ضرورت توجه به راهبردها و فرمایشهای مقام معظم رهبری در تحقق جهاد تبیین، اهمیت توجه به رسالتهای حوزه‌های علمیه در جنگهای ترکیبی دنیای معاصر در برابر هجمه‌های فکری و معرفتی، ضرورت توسعه گفتمان‌های بین الادیانی و ضرورت تبیین جایگاه و دستاوردهای علمی و سیاسی جمهوری اسلامی در عرصه بین الملل.

ملاقات مدیر حوزه­‌های علمیه و رئیس مجلس اعلای شیعیان عراق

ملاقات مدیر حوزه­‌های علمیه و رئیس مجلس اعلای شیعیان عراق

ملاقات مدیر حوزه­‌های علمیه و رئیس مجلس اعلای شیعیان عراق

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha