دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
معصومه نصیری

حوزه/ مدرّس و پژوهشگر سواد رسانه تصریح کرد: در حال حاضر ضعف در جریان سازی مؤثر و هدفمند، پاشنه آشیل بسیاری از رسانه های داخلی است.

دکتر معصومه نصیری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به لزوم آسیب شناسی عملکرد رسانه های کشور در سال های اخیر ابراز داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی انصافاً در عرصه رسانه، تحولات سخت افزاری و نرم افزاری چشمگیری در کشور به وقوع پیوست که از آن جمله باید به بحث تعدد و تکثر رسانه ها چه به لحاظ شکلی و چه به لحاظ محتوایی و موضوعی، همچنین ارتقاء تجهیزات رسانه ای اشاره کرد به نحوی که هم اکنون این مقوله قابل رقابت و در برخی موارد حتی جلوتر از برخی کشورهاست، ضمن آن که تربیت نیروی رسانه ای موثر و با دانش از دیگر مواردی است که باید به آن توجه داشت.

وی افزود: در کنار این پیشرفت، عقلانیت حاکم بر رسانه ها و وفاق بر سر منافع ملی و حفظ آن موجب شد این ابزار در برهه های زمانی مختلف و در بزنگاه های حساس، در بسیج سرمایه های اجتماعی و عبور از گردنه های سخت انقلاب، نقش آفرینی مثال زدنی داشته باشد، همچون دوران دفاع مقدس یا در کوران بحران های اقتصادی و سیاسی متعددی که کشور با آن درگیر بوده و هست، ما شاهد بوده ایم که به مدد رسانه ها به عنوان چشمان بینای مردم و بازوان پرتوان کشور، قضایا مدیریت شده است.

مدرس و پژوهشگر رسانه ای خاطرنشان کرد: البته رسانه های نوظهور که در راستای غلبه یک ایدئولوژی خاص به دنیا فعالیت می کنند، بر نوع فعالیت رسانه های ما تأثیر گذاشته اند؛ شبکه های اجتماعی در شکل های مختلف با انتشار اخبار بد و تلخ سبب تغییر رویکرد بخشی از رسانه های کشور شده اند و رسانه ها برای جا نماندن از جریان تحمیلی تولید محتوای منفی و از دست ندادن مخاطب، با سرعت بیشتری اقدام به انعکاس اخباری می کنند که منجر به ایجاد یأس و نومیدی می شود.

وی افزود: در این برهه از زمان که از یک سو شاهد جنگ رسانه ای علیه کشور هستیم و از یک سو جریان رسانه ای فاقد استراتژی مدون جهت مقابله با این جنگ رسانه ای است، سواد رسانه ای می تواند مخاطب را در برابر انواع تولیدات رسانه ای توانمند سازشد.

نصیری در بیان نقاط ضعف و قوت رسانه ها در این چهل و چهار سال گفت: بی شک موارد قابل طرح در این زمینه کم نبوده و نیستند اما شاید بتوان پاشنه آشیل رسانه در کشور را ضعف در جریان سازی موثر و هدفمند برشمرد.

وی اضافه کرد: البته امروزه شبکه های اجتماعی به عنوان گونه ای از رسانه که به جهت ویژگی های ذاتی بسیار تأثیرگذار هستند، بهترین ابزار جهت ایجاد جریان به نفع کشور هستند. رسانه و مردم هوشمند باید بتوانند از ابزار ساخت دشمن علیه خودش استفاده کنند و لذا باید در این زمینه برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha