شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
محمدرضا اسدی

حوزه/ حجت الاسلام اسدی به عنوان برگزیده دوم چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی در بخش بزرگسال گروه اخلاق، ادیان و عرفان معرفی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محمدرضا اسدی متولد ۱۳۶۴ در شهرستان نکا و از اساتید موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزیده دوم چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی در بخش بزرگسال گروه اخلاق، ادیان و عرفان انتخاب و معرفی شده است لوح تقدیر از رئیس جمهور، سازمان جهانی یونسکو، سازمان جهانی اسلامی آیسسکو و بنیاد ملی نخبگان از جمله جوایز اهدایی در این جشنواره است.

وی به تبیین اهداف و انگیزه های تالیف اثر خود پرداخت و گفت: این رتبه برای تولید اثر«الگوی تحقق عدالت اجتماعی در اسلام و مسیحیت با مطالعه موردی گفتمان انقلاب اسلامی ایران و الهیات رهایی بخش آمریکای لاتین» که رساله دکتری بنده بوده اهدا شده است.

حجت الاسلام اسدی خاطرنشان ساخت: این اثر درباره یکی از موضوعات روز معاصر یعنی عدالت اجتماعی تألیف شده است چرا که امروزه مسائل زیادی پیرامون عدالت مطرح می شود، مکاتب سکولار و مادی راهکارهای مختلفی برای عدالت اجتماعی ارائه داده اند و دین و نیز نظرات خاص خود را ارائه کرده است.

وی افزود: ما در این اثر نظریه عدالت اجتماعی را براساس پیروان فراوان دو دین اسلام و مسیحیت بررسی کرده ایم که بر اساس اسلام و مسیحیت الگوی عدالت اجتماعی چیست؟ آیا کسانی بوده اند که بر اساس این الگوهای دینی برای عدالت اجتماعی تلاش کرده باشند و به موفقت هایی نیز دست یافته باشند؟

این استاد حوزه خاطرنشان ساخت: انقلاب اسلامی مدعیست که با نظریه دین اسلام به دنبال تحقق عدالت اجتماعیست و در آمریکای لاتین نیز جنبش های رهایی بخش زیادی در این زمینه فعالیت کرده اند که طبق بررسی های صورت گرفته گفتمان ادعایی انقلاب اسلامی با الگوی اسلامی عدالت اجتماعی منطبق است، ادعای نهضت های رهایی بخش آمریکای لاتین را نیز تطبیق دادیم که در برخی جاها بر الگوی مسیحیت منطبق نبودند، همه این الگوها را مقایسه کردیم تا الگوی جامع دینی را به دست بیاوریم که با این الگوعدالت طلبان بتوانند مبارزه عدالت طلبانه بهتری داشته باشند و در این مسیر تلاش کنند.

حجت الاسلام اسدی در بخش دیگری از سخنان خود به جشنواره فارابی و ملاک های لازم آثار برای پذیرش در این جشنواره نیز اشاره کرد و گفت: جشنواره بین‌المللی فارابی به عنوان مهم‌ترین رویداد علمی دانشگاهی و حوزوی کشور شناخته می شود و یکی از معتبرترین جشنواره‌های علمی در جهان اسلام است.

وی افزود: جشنواره بین‌المللی فارابی، توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به‌صورت سالانه برگزار می‌گردد، این جشنواره با عنایت به اهداف مشخص شده برای آن در دو حوزه نظری و کاربردی، از حیث سازمانی به‌گونه‌ای تعریف شده تا از حداکثر حمایت مراکز پژوهشی- آموزشی فعال در گستره علوم انسانی برخوردار باشد.

این استاد حوزه خاطرنشان ساخت: تمام تلاش موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اسلامی سازی علوم انسانی است و در این موسسه تلاش می شود که به جای اکتفای تنها به عقول ناقص انسان ها، مسائل و موضوعات را از دل دین و مکتب الهی استخراج کند و ما نیز در این اثر تلاش کرده ایم تا نظر دین را راجع به عدالت اجتماعی بدانیم و ارائه دهیم.

حجت الاسلام اسدی با بیان اینکه نظر اسلام کامل و بی رقیب در میان نظرات موجود است خاطرنشان ساخت: ما در زمانی هستیم که علوم به سمت کاربردی و اثرگذار شدن سوق داده می شوند که باید در کنار اینها جنبه اسلامی بودن آن نیز دیده شود، اثر ما تلاش دارد هم جنبه اثرگذاری در جامعه را لحاظ کند و هم مقوله عدالت اجتماعی را با رفتن به سمت دین حل کند.

وی در پایان گفت: بنده واقعا این توفیقات را موفقیت حقیقی نمی دانم بلکه موفقت واقعی نشاندن یک لبخند کوچک بر لبان امام زمان(عج)می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha