پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
امام‌جمعه کهک

حوزه/ امام جمعه کهک گفت: مسجد پایگاه معنویت، بصیرت، مواسات و همدلی است و ائمه جماعات و دیگر فعالان در مساجد امور مساجد را باید با این رویکرد اداره کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه حجت الاسلام صبوری فیروزآبادی در ابتدای خطبه اول نماز جمعه این هفته شهر کهک در ادامه مباحث مرتبط با فضائل و رذائل اخلاقی به برخی دیگر از ویژگیهای منافقین در قرآن کریم اشاره کرد.

وی ادامه داد: قرآن کریم یکی از خصوصیت های منافقین را خود برتربینی دانسته و می‌فرماید:«وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُوا کَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ کَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ ۗ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَٰکِنْ لَا یَعْلَمُونَ»؛ و چون به منافقان گویند: ایمان آورید چنانکه دیگران ایمان آوردند؛ گویند: چگونه ایمان آوریم مانند بی خردان؟! آگاه باشید که ایشان خود بی‌خردند ولی نمی‌دانند.

حجت الاسلام صبوری فیروزآبادی ابراز داشت: افساد در جامعه اسلامی در پوشش اصلاح طلبی دومین ویژگی منافقین است که در قرآن کریم مورد اشاره قرار گرفته است؛«وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ

أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَٰکِنْ لَا یَشْعُرُونَ»؛ و چون آنان را گویند که فساد در زمین نکنید، گویند: تنها ما کار به صلاح کنیم. آگاه باشید آنها خود مفسدند ولی نمی‌دانند.

وی ادامه داد: اما سومین ویژگی منافقین عبارت است از دعوت دیگران به منکرات و بازداشتن آنها از رفتارهای خداپسند؛«الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمُنْکَرِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ»؛ مردان و زنان دو چهره [همانند] یکدیگرند به کار ناپسند وامی دارند و از کار پسندیده باز می دارند.

حجت الاسلام صبوری فیروزآبادی تصریح کرد: اما آخرین ویژگی منافقین که در خطبه های نماز جمعه این هفته به آن اشاره شد عبارت است از دوستی نمودن با کافران. قرآن کریم در این باره می فرماید:«بشِّرِ الْمُنَافِقِینَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذَابًا أَلِیمًا. الَّذِینَ یَتَّخِذُونَ الْکَافِرِینَ أَوْلِیَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِینَ أَیَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِیعًا»؛ منافقان را بشارت ده که بر آنان عذابی دردناک خواهد بود. آن گروه که کافران را دوست گیرند و مؤمنان را ترک گویند.

امام جمعه شهر کهک در ابتدای خطبه دوم نماز جمعه این هفته ضمن گرامی داشتن روز جهانی مسجد و تقدیر از امامان جماعت و فعالان حوزه مساجد شهرستان، کارکردهای مهم و متنوع مسجد را مورد اشاره قرار داد.

وی ادامه داد: مسجد پایگاه معنویت، بصیرت، مواسات و همدلی است و ائمه جماعات و دیگر فعالان در مساجد امور مساجد را باید با این رویکرد اداره کنند.

امام جمعه کهک در ادامه از آغاز جلسات شوراهای فرهنگی روستاها با حضور مسئولین فرهنگی شهرستان در هر روستا و با محوریت برنامه های قرآنی خبر داد.

وی در ادامه خطبه های نماز جمعه این هفته با اشاره با سالروز کودتای ننگین ۲۸ مرداد، عوامل شکست نهضت ملی شدن نفت را مورد بررسی قرار داد و گفت: برنامه ریزی مشترک انگلیس و آمریکا عامل خارجی این کودتا و انگیزه آنها از این برنامه ریزی جلوگیری از الگو شدن این نهضت برای ملت های دیگر و بهرمند شدن از منافع سرشار نفت ایران جهت جبران خسارتهای جنگ جهانی دوم بود.

وی زیاده خواهی سیاسی برخی از سران نهضت، عدم توجه به نفوذ برخی مرتبطان با خارج و اعتماد به دولت آمریکا از سوی دکتر مصدق را از عوامل و ریشه های داخلی شکست نهضت ملی شدن نفت برشمرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha