دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین شیخ عبدالله الصالح

حوزه/ قائم مقام دبیر کل جمعیت عمل اسلامی بحرین (امل) در گفتگو با خبرگزاری حوزه گفت: مساجد، مدارس واقعی آموزش و اداره امور امت هستند و پیامبر اکرم (ص) و امیرمؤمنان (ع) از طریق آنها به اداره امور کشور و مردم می‌پرداختند.

سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به مناسبت روز جهانی مسجد به مصاحبه با شیخ عبدالله الصالح معاون دبیرکل جمعیت عمل اسلامی بحرین (جنبش امل) پرداخت. وی در این گفت‌وگو گفت: مساجد مدارس واقعی آموزش، آگاهی و اداره امور امت هستند و پیامبر اکرم (ص) و امیر مؤمنان (ع) از طریق آنها به اداره امور کشور و مردم می‌پرداختند.

او افزود: اهمیت مسجد الاقصی نزد مسلمانان به دلیل ارزش دینی آن است، زیرا قبله اول مسلمانان و سومین حرم شریف است.

شیخ عبدالله الصالح تصریح کرد: غرب ملحد و صهیونیسم جهانی، هر از چند گاهی به دست رژیم غاصب اسرائیل و شهرک نشینان آن، به صورت سیستماتیک در جهت محو هویت اسلامی، جنگی دینی و عقیدتی در جهان به طور کلی و در سرزمین مقدس به طور خاص به راه می‌اندازد. وظیفه مسلمانان بدون شک دفاع از مقدسات و آزادسازی مسجدالاقصی از دست صهیونیست‌های متجاوز است؛ زیرا بدون بیرون راندن میکروب کاشته شده در قلب جهان اسلام، جسم ملت از بیماری‌ها و رنج‌هایش شفا نمی‌یابد و اگر در این امر کوتاهی کنیم، بی شک خداوند ما را نخواهد بخشید و خشم و عذاب و انتقام خدا بر ما نازل خواهد شد.

ترجمه مشروح این مصاحبه به شرح زیر است:

حوزه: علت نامگذاری روز جهانی مسجد و هدف آن چیست؟

۲۱ آگوست (۳۰ مرداد) سالگرد آتش زدن مسجد الاقصی توسط صهیونیست‌ها در سال ۱۹۶۹ میلادی است و عامل این حمله خطرناک، مایکل روهان یهودی انگلیسی (یا استرالیایی) بود. بنا به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران، سازمان کنفرانس اسلامی این روز را به عنوان روز جهانی مسجد نامگذاری کرد تا این خاطره زنده بماند. هدف از این نام‌گذاری، زنده نگه داشتن خاطره آتش زدن مسجدالاقصی در دل‌ها، فراموش نشدن آن و عدم پذیرش نقشه صهیونیست‌های غربی است.

حوزه: اهمیت مسجد الاقصی را در آیات و روایات توضیح دهید. به نظر شما چرا پیامبر اکرم (ص) از مکه به فلسطین و از آنجا به معراج رفت؟ چه حکمتی در آن نهفته است؟

اهمیت مسجد الاقصی برای مسلمانان به دلیل ارزش دینی آن است، زیرا اولین قبله، سومین حرم شریف و محل معراج رسول خدا (ص) است. علاوه بر این که دومین مسجدی است که در اسلام پس از مسجدالحرام ساخته شده است. اگرچه دقیقاً مشخص نیست که مسجد الاقصی برای اولین بار چه زمانی ساخته شده است، زیرا مورخان بین خود در مورد اینکه چه کسی اولین سنگ بنای ساخت مسجد الاقصی را نهاده است اختلاف نظر دارند، برخی از آنها گفته‌اند که حضرت آدم ابوالبشر (علیه السلام) سازنده آن بوده و برخی گفته‌اند که سام بن نوح (علیه السلام) آن را ساخته است، برخی دیگر عقیده دارند که حضرت ابراهیم (علیه السلام) اقدام به ساخت آن کرده است و همه اینها در مقام والای این مسجد بزرگ تأثیری ندارد. اما اینکه چرا پیامبر اکرم (ص) خود را از مکه به فلسطین و از آنجا به معراج رساند؟ در جواب باید گفت: اولاً این امر الهی است و رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بنده مطیع خداست و فرمان خدای متعال را انجام داده است و ثانیاً شاید دلیل مهمی هم وجود داشته باشد و آن اینکه همه می‌دانند که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) مسجد الاقصی را زیارت نکرده بود و و وقتی با دقت زیاد آن را توصیف کند، دلیل بر صداقت او است.

از جهت دیگر اعلان عملی پایان دوره یهود و نصاری است و اینکه آن مسجد در عمل و حقیقت به مسلمانان انتقال یافته است چرا که آنها مکانت آن را تعظیم کرده و گرامی می‌دارند و آن را قبله اول خود قرار دادند. علاوه بر این، پیام تقریب به اهل کتاب است و آنها احساس می‌کنند که دین اسلام به آنها نزدیک است و با این که مسجد الاقصی قبله اول مسلمانان باشد دشمنی ندارند. اما حکمت معراج از فلسطین، نه مکه افزایش ایمان به رسالت پیامبر (صلی الله علیه و آله) و گشایش راه پیوستن اهل کتاب به دین واقعی اسلام است.

خبرگزاری حوزه: هدف رژیم صهیونیستی از تهدید مسجدالاقصی چیست؟ وظیفه جهان اسلام برای حفاظت از مسجد الاقصی چیست؟

غرب ملحد و صهیونیسم جهانی، هر از چند گاهی به دست رژیم غاصب اسرائیل و شهرک نشینان آن، به صورت سیستماتیک در جهت محو هویت اسلامی جنگی دینی و عقیدتی در جهان به طور کلی و در سرزمین مقدس به طور خاص به راه می‌اندازد. وظیفه مسلمانان بدون شک دفاع از مقدسات و آزادسازی مسجدالاقصی از دست صهیونیست‌های متجاوز است؛ زیرا بدون بیرون راندن میکروب کاشته شده در قلب جهان اسلام، جسم ملت از بیماری‌ها و رنج‌هایش شفا نمی‌یابد و اگر در این امر کوتاهی کنیم، بی شک خداوند ما را نخواهد بخشید و خشم و عذاب و انتقام خدا بر ما نازل خواهد شد.

خبرگزاری حوزه: اگرچه سازمان همکاری اسلامی پس از آتش سوزی مسجدالاقصی با هدف مقابله با تهدیدات وجودی این مسجد تأسیس شد؛ اما در عمل این سازمان در این زمینه فعال نیست. چرا؟

مشکل جهان اسلام دوری از دین و ارزش‌های آن است و به نظر می‌رسد که منافع شخصی بر مصلحت عمومی دین غلبه کرده است و طبیعتاً رژیم‌هایی وجود دارند که با منافع و توافقات خاص با مستکبران پیوند خورده‌اند. دولت‌های مسلطی وجود دارند که منافع اسرائیل تحت الحمایه خود را در رأس اولویت‌ها قرار می‌دهند تا بتوانند پروژه‌های خود را در تکه تکه کردن منطقه و مشغول کردن ساکنان آن به خود به پیش ببرند و نیز حب دنیا و ماندن بر کرسی‌های حکمرانی و حب آسایش و دوری از رنج رویارویی با دشمنان و هزینه‌های آن باعث عدم مقابله می‌شود و چه بسا با برخی از آن دشمنان همدست باشند. آنها بدون کسب استقلال از غرب و نظام ناعادلانه بین المللی نمی‌توانند به جاه طلبی‌ها و پروژه‌های خود دست یابند و جایگاه پیشتاز خود را بگیرند.

حوزه: نقش مساجد در تربیت جوانان و تربیت نسل‌های مقاوم چیست؟

مساجد مدارس واقعی آموزش، آگاهی و اداره امور امت هستند و پیامبر اکرم (ص) و امیر مؤمنان (ع) از طریق آنها به اداره امور کشور و مردم از جهت آموزش، پرورش، جهاد، سیاست، اقتصاد و همه شئون زندگی می‌پرداختند. امروز باید طرح‌ها و پروژه‌هایی را تدوین کنیم تا مساجد را در نقش پیشگامی، آموزشی و رهبری که شایسته آن است قرار دهیم. از خداوند می‌خواهیم که ما را به امور دین و دنیایمان آگاه کند و ما را از پیروزمندان در دین خود قرار دهد.

گفتگو: محمد فاطمی زاده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha