شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تعزیه خوانی

حوزه/ برای اینکه نسل جدید و آینده از میراث تعزیه خوانی استان اطلاع داشته باشند بایستی موزه اسناد خانه تعزیه هرمزگان راه اندازی شود .

به گزارش خبرگزاری حوزه از هرمزگان، مسلم عاشوری معاون فرهنگی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری بندرعباس امروز در نشست هم اندیشی عکاسان مذهبی که در کوهستان پارک پنجه علی (ع) بندرعباس برگزار شد، اظهار داشت: انجمن تعزیه خوانی هرمزگان کار فاخری را برای جمع آوری عکس های مذهبی از آیین ها و سنت ها را دنبال می کند که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی افزود: رویداد های مهم در عرصه سنت های عاشورایی در هرمزگان برای ارائه به نسل جدید و آینده بهترین کاری است که در این حوزه ماندگار خواهد بود .

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری بندرعباس عنوان کرد: استقبال مردم هرمزگان از مراسم تعزیه خوانی نشانه عشق و ارادت مردم جنوب به اهل بیت علیهم السلام بویژه اباعبدالله الحسین (ع) است .

مسلم عاشوری ادامه داد: در کنار محیط خوبی در در امر تعزیه خوانی انجام شده بایستی سایر فعالیت های فرهنگی نیز ادامه یابد .

وی افزود: برای گسترش فرهنگ عزاداری در هرمزگان نیازمند برپایی نمایشگاه عکس مذهبی بویژه تعزیه خوانی در هرمزگان ایجاد شود .

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی، ورزشی شهرداری بندرعباس خاطرنشان کرد: ما آمادگی داریم در کنار خانه تعزیه هرمزگان برای ثبت و ضبط رویداد های مذهبی چه در شادی و عزاداری همکاری کنیم.

موزه اسناد خانه تعزیه راه اندازی شود

جمع آوری عکس های مذهبی آیین ها و سنت های عزاداری هرمزگان

هادی عرب مدیر انجمن خانه تعزیه هرمزگان هم گفت: نبود یک آرشیو متمرکز تصویری از آیین ها و سنت های مذهبی بومی هرمزگان یکی از خلأ های پیش روی عکاسی مذهبی در استان می باشد .

وی افزود: بیش از ۱۵۰ سال است که مراسمات مذهبی سنت های و آیین منطقه ای این دیار در رثای اهل بیت علیهم السلام انجام می گیرد، ولی در انعکاس تصاویر آن عاجز مانده ایم و تا به حال نتوانستیم برای نسل جدید این حجم از مراسمات را به تصویر بکشیم.

مدیر انجمن خانه تعزیه هرمزگان اظهار کرد: در بندرعباس آیین عزاداری تاسوعا زیر پرچم و در عاشورا در امامزاده شاه محمد تقی که سیلی از عاشقان اباعبدالله حسین (ع) وجود دارند و عزاداری سنتی« چک چکو »، در میناب روز پنجم «علم پیغمبر » علم گردانی و راهپیمایی روز عاشورا در میناب و سایر ارادات های چندین ساله که گاهی حتی قدمت ۳۰۰ساله مردم هرمزگان به اهل بیت علیهم السلام در قاب تصویر کشیده نشده است.

عرب عنوان کرد: در این گردهمایی که با محوریت عکاسان و با موضوعی بنام «سر شده » قرار است هم اندیشی شود تا بتوانیم این خلأ را برطرف کنیم .

وی اظهار کرد: یکی از علل ماندگاری عزاداری برای امام حسین (ع)، مردمی بودن این مراسمات است که سینه به سینه و نسل به نسل در بین مردم به یادگار مانده و خاموش نشدنی است.

موزه اسناد خانه تعزیه راه اندازی شود

موزه اسناد خانه تعزیه راه اندازی شود

شاهرخ جاویدی از اعضای خانه تعزیه هرمزگان نیز گفت: برای اینکه نسل جدید و آینده از میراث تعزیه خوانی استان اطلاع داشته باشند بایستی موزه اسناد خانه تعزیه هرمزگان راه اندازی شود .

وی یادآور شد: عکس های قدیمی از سال های پیش وجود دارد که فقط در آرشیو شخصی برخی از همشهریان وجود دارد و با برگزاری پویشی می تواند آنها را برای مخاطبین به نمایش گذاشت .

موزه اسناد خانه تعزیه راه اندازی شود

موزه اسناد خانه تعزیه راه اندازی شود

موزه اسناد خانه تعزیه راه اندازی شود

موزه اسناد خانه تعزیه راه اندازی شود

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha