یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
دکتر شاهین صادقی نسب

حوزه/ کارشناس مسائل سیاسی با بیان این که اقدامات دولت در یک سال اخیر موفقیت‌آمیز بوده است، گفت: دولت گام‌های خوبی در عرصه سیاست خارجی و اقتصاد برداشته است.

شاهین صادقی نسب در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به هفته دولت و گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر اظهار داشت: در یک سال گذشته دولت سال پر فراز و نشیبی در عرضه‌های مختلف داشت و کارنامه قابل‌قبولی در برخی حوزه‌ها و کاستی‌هایی را در برخی دیگر داشته است.

تغییرات در بانک مرکزی کارساز شد

وی ادامه داد: از بٌعد اقتصادی تغییراتی که رئیس‌جمهور در بانک مرکزی انجام دادند سبب آغاز اتفاقات خوبی در اقتصاد شد، اگر برگردیم به قبل سال گذشته ما بحران‌های ارزی شدیدی داشتیم.

صادقی نسب بیان داشت: بی‌ثباتی ارزی که مسلماً ردپای خودش را در همه شاخص‌های اقتصادی نشان می‌داد؛ اما با آمدن فرزین و به‌کارگیری افراد علمی در مسند کار جلوی این نوسانات را گرفت.

وی افزود: نرخ ارز مدت‌ها ثابت است و به نظر می‌آید با هدایت‌های وی شاهد اتفاقات خوب در نرخ تورم هستیم به‌هرحال تورم افسار گریخته کم شتاب تر شده است، تمامی این اتفاقات نشان می‌دهد در هر جایی که ما از ظرفیت افراد شایسته استفاده کردیم به نتیجه رسیدیم و نمونه عینی آن را در بانک مرکزی می‌بینیم.

نگاه دولت آقای رئیسی به همه دنیا ستودنی است

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از صحبت‌های خود به روابط خارجی اشاره کرد و گفت: به‌طورکلی نگاه دولت آقای رئیسی به همه دنیا ستودنی است این که ایشان فقط اتکا به غرب نمی‌کند و زمانی که می‌بیند دولت‌های غربی علیه ما هستند نه‌تنها منزوی نمی‌شود؛ بلکه به دنبال ارتباط با سایر کشورها است در واقع این تفاوت اصلی دولت رئیسی با دولت‌ها روحانی است.

وی ادامه داد: واقع‌گرایی ایجاب می‌کند اگر در مسیری موفق نمی‌شویم، مسیرهای دیگر را انتخاب کنیم، آن چه که در بریکس، پیمان شانگهای و... رخ می‌دهد نشان‌دهنده این واقع‌گرایی است.

صادقی نسب تصریح کرد: حرکت به سمت آفریقا دیگر اقدام خوب آیت‌الله رئیسی است چرا که این قاره منبع عظیم ذخایر است و کشورهایی مانند فرانسه، آمریکا و انگلستان با چپاول منابع این قاره اقتصاد خودشان را رشد دادند؛ اما نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران قصد دارد در چارچوب همکاری عادلانه و تعامل خداپسندانه با کشورهای آفریقایی وارد مشارکت شود.

وی افزود: در سیاست خارجی هم به هر اندازه‌ای که ما بتوانیم کشورهای دوست خودمان را افرایش بدهیم، قدرت چانه‌زنی ما افزایش خواهد یافت.

کارشناس مسائل سیاسی ابراز داشت: در این حوزه سیاست مهم و تأثیرگذار دولت روابط با کشورهای همسایه و خصوصاً کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس است.

ارتباط با کشورهای عربی و همسایه در این دولت محقق شد

وی تصریح کرد: ارتباط با کشورهای عربی و همسایه یکی از دغدغه‌های اصلی کارشناسان و دلسوزان بود که در این دولت محقق شد چرا که این کشورها منابع مالی عظیم دارند که عموماً نصیب غربی‌ها می‌شود.

صادقی نسب ادامه داد: غربی‌ها با راه‌اندازی موج ایران‌هراسی اقدام به جذب منابع مالی این کشورها می‌کنند که با افزایش روابط کشورمان با این کشورها می‌توانیم این منابع را جذب کنیم.

وی افزود: ایران همواره در تاریخ حامی این کشورها بوده و در واقع به‌نوعی امنیت این کشورها را تأمین کرده است.

کارشناس مسائل سیاسی ابراز داشت: ایران اسلامی می‌تواند به‌عنوان تأمین‌کننده نیازهای اصلی این کشورها باشد و این ظرفیت در کشور ما وجود دارد تا بتوانیم جای کشورهای غربی را در تأمین نیازهای غذایی و... این کشورها را بگیریم. وی ادامه داد: دیپلماسی عزتمندانه رهبر انقلاب به‌خوبی در حال پیاده‌شدن است، امروز جمهوری اسلامی ایران با ۱۰ سال پیش یا ۲۰ سال پیش بسیار متفاوت است، جمهوری اسلامی ایران بسیار قدرتمند است، ما در مرز فناوری‌های درجه یک‌دنیا در حوزه‌های نظامی و امنیتی هستیم.

گفتگو با غرب باید از موضع قدرت باشد

صادقی نسب تصریح کرد: بنابراین اساساً نوع چانه‌زنی و گفتگوی ما با غرب متفاوت است و باید این را خودمان هم باور کنیم چرا که یک قدرت جهانی هستیم.

وی ابراز داشت: ما باید روابط خودمان با غرب را بهبود ببخشیم؛ اما از موضع قدرت و توانمندی که داریم.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: زمانی ما یک کشور ضعیفی بودیم و از موضع ضعف با این کشورها صحبت می‌کردیم؛ اما امروز حرف‌های زیادی برای گفتن داریم و این گفتگو و ارتباط از موضع قدرت خواهد بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اهمیت شایسته‌سالاری در کشور اشاره کرد و گفت: افراد شایسته موجب تحول در نهادهایی اجرایی می‌شود و باید به این اصل در نیمه دوم دولت آیت‌الله رئیسی بیشتر از قبل توجه شود.

صادقی نسب تصریح کرد: اگر دلسوزان نظام و کارشناسان دلسوز انتقادی می‌کنند به این دلیل است که جبهه انقلاب نسبت به عملکرد دولت جمهوری اسلامی حساس است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha