شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله رشاد

حوزه/رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران تصریح کرد: بدون پیوند فقه و علوم انسانی، فقه ما کارآمد نخواهد شد، از این رو باید در این حوزه تلاش کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران، استاد علی اکبر رشاد شامگاه یکشنبه در آیین افتتاحیه سال تحصیلی ۱۴۰۳ -۱۴۰۲ حوزه‌ علمیه امام رضا(ع) تهران با گرامیداشت فرارسیدن نوروز دانش و علم حوزه‌ها اظهار داشت: حوزه‌های علمیه، دانشگاه معرفت و معنویت و اردوگاه سربازان اسلام و ولی‌عصر(عج) و مجمع شاگردان امام صادق(ع) هستند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران افزود: خداوند توفیق داد در خدمت طلاب عزیز و اساتید و مدیران ارجمند و گرانقدر باشیم و سال تحصیلی دیگری را آغاز کنیم.

وی بیان کرد: آغاز ماه ربیع الاول، آغاز امامت مولا و صاحب اصلی جهان و صاحب اصلی حوزه های علمیه و ایام آغاز امامت را تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم.

استاد رشاد عنوان کرد: کاش ما درک می‌کردیم حضور داشتن در حوزه همان حضور در قلمرو عنایت خاص حجت است و در مدرسه بودن یعنی در اردوگاه آمادگی و آمادگاه تلاش برای کسب علم ومعرفت قدم بزنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: کاش ما درک کنیم اگر وارد حوزه می‌شویم وارد فضای متفاوتی شده‌ایم و حوزه علمیه با دانشگاه و مدارس آموزش و پرورش و اداره و حتی مسجد و تکیه نیز تفاوت دارد.

وی خاطرنشان کرد: این جا حوزه و جایی مقدس منسوب به حضرت حجت(عج) است، هر چند همه جهان قلمرو ولایت حضرت حجت(عج) و همه هستی گستره حکومت و ولایت معنوی و مادی و ولایت تکوینی و تشریعی ایشان است، اما شان حوزه جایگاه دیگری دارد.

مؤسس و تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران اظهار کرد: حوزه علمیه مانند خانه خصوصی و شخصی حضرت است و می‌توانیم حوزه را خانه امام زمان(عج) بنامیم، ایران نیز کشور امام زمان(عج) است، اگر اینها را درک کنیم با حس دیگری در حوزه و مدرسه حضور پیدا می‌کنیم.

وی گفت: اگر در حوزه درس می‌خوانیم و کار می‌کنیم باید خود را در محضر خدا ببینیم و نباید غافل شویم، ما وقتی در چنین فضایی، چشم باز می‌کنیم، در واقع چشم به حضور ایشان باز می‌کنیم و در فضایی نفس می‌کشیم که متعلق به ایشان است.

استاد رشاد افزود: وجب به وجب این زمین در مدرسه علمیه و حجره‌های آن، قدمگاه ایشان است، مگر می شود حضرت حجت(عج) به ما سری نزند و وای بر ما اگر جوری رفتار کرده باشیم که ایشان یک بار به ما سری نزده باشد، اما باید احتمال بدهیم ایشان به این حوزه‌ها سرکشی می‌کنند و ما باید مراقب رفتار و منش و اعمال خود باشیم.

رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران بیان کرد: مگر می شود امام زمان(عج) نسبت به اهل تکفلش سرکشی نکند و به ما سری نزند، پس در چنین فضای مقدسی، غیبت و ریا و سوءظن و سایر رذایل معنا ندارد، برای حضور در این فضایی که به ویژه مزین به نام امام رضا(ع) است باید مجاهدت زیادی داشت.

وی عنوان کرد: در این مدرسه امام رضا(ع)، بزرگان زیادی درس خواندند و درس دادند و نفس کشیدند و بسیاری از شخصیت‌های بزرگ انقلابی تهران مقرشان در مبارزات این جا بوده و یا محل درس و بحث بزرگانی چون حاج آقا تهرانی بوده است.

استاد رشاد تصریح کرد: این جا در گذشته مدرسه کوچکی بوده و مالک آن را در اختیار مبارزان انقلابی قرار داده بود و برخی از علمای مبارز تهرانی در اینجا جمع می‌شدند، در واقع مالک این مدرسه را در اختیار حاج آقا تهرانی قرار می‌دهد و ایشان مدرسه را واگذار به بنده کرد و آن را مرکز علوم معارف اسلامی قرار دادیم و تبدیل به مدرسه علمیه شد.

وی خاطرنشان کرد: ایشان که اهل تقوا و مجتهد بودند در زمانی به بنده گفتند در خواب دیده‌اند از این محل نهر زلالی جاری است و می‌گفتند به آینده این جا بسیار امیدوار هستند.

مؤسس و تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران ادامه داد: برخی از بزرگان تهران حکم اجتهاد را در این مرکز گرفتند و مدرسه رضائیه از قدیمی‌ترین مدارس تهران است و البته مدارسی با قدمت زیادی در تهران وجود دارد.

وی گفت: بدانیم که در مجموعه‌ای نورانی تنفس می‌کنیم که سابقه دیرینه و مبارکی دارد، این مجموعه در قالب سه مؤسسه شامل مدرسه عالی امام رضا(ع) و مدرسه آموزش عالی حوزویان امام رضا(ع) و پژوهش‌سرایی است که تبدیل به پژوهشکده می‌شود.

استاد رشاد افزود: در طول سالهای متمادی مدیران خوبی داشتیم و قدرشناس مدیران در طول ۴۰ سال هستیم؛ این مدیران، هوشمند و خلاق و خوش فکرند و خدمات زیادی در این مدت ارائه کرده‌اند و در مجموع اساتید و مدیران خوبی در این مجموعه‌ها استقرار یافته‌اند.

وی تصریح کرد: مدارس رضائیه، ثامنیه و محمدیه مجتمع حوزوی امام رضا(ع) می‌شود و پایه یک تا ده و ۷ درس خارج داریم، برخی از موضوعات با پیوند فقه و اسلامی در این جا اداره می‌شود، در موسسه نیز رشته های فقهی جدید را دنبال می‌کنیم و یک رشته غیر فقهی رشته سلامت معنوی داریم و به دنبال مجوزهایی برای رشته‌های جدید هستیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد:کلیه دروس و رشته‌های امام رضا سطح ۴ است و بیشتر بر روی فقه‌های جدید تمرکز کرده ایم، در پژوهشکده بر پیوند علوم نسانی و فقه تاکید داریم، بدون پیوند فقه و علوم انسانی؛ فقه ما کارآمد نخواهد شد، از این رو باید در این حوزه تلاش کرد و بناست پژوهشکده این رسالت مهم را برعهده بگیرد و کارهای تحقیقاتی گسترده‌ای را در این زمینه به کار گرفته‌ایم و یک سری مقالات و کتاب‌های تخصصی در این زمینه تولید شده است.

استاد رشاد ادامه داد: در مورد فقه و سیاست سالها بحث شده و در مورد فقه نظام سیاسی نیز پژوهش‌هایی در دست بررسی است، در این باره مطالعات جامع گسترده‌ای در مورد زیست فناوری و فلسفه زیست فناوری و الهیات زیست فناوری و حقوق زیست فناوری و اخلاق زیست فناوری و فقه زیست فناوری در دستور کار داریم و کارهای خوبی شکل گرفته که مجموعه ۷۰ جلد خواهد شد و در این مدت ۱۰ جلد به زبان عربی تولید شده و به زبان فارسی نیز ۳۰ جلد مد نظر است.

وی اظهار کرد: زیست فناوری برای قضات و دانشجویان و بسیاری از محققان و پژوهشگران و دانشجویان و طلاب مورد نیاز است و موضوع مهمی به شمار می‌رود، یکی از کارهایی که پژوهشکده باید سر و سامان بدهد این بحث‌هاست و در این مدت نیز ۴۴ رشته در فقه تحقیقی طراحی و تعدادی راه اندازی شده است.

رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران خاطرنشان کرد: طلبه هم باید فاضل و هم پژوهشگر بار بیایند و هم بتوانند تدریس کنند؛ مجتمع عالی حوزوی امام رضا(ع) می‌تواند به گونه‌ای در شهرهای دیگر دارای شعبه باشد و چنین ظرفیتی در سطح استان تهران، قم و مشهد وجود دارد.

وی گفت: این شعبات با حضور طلاب و اساتید ارجمند و لایق می‌تواند شکل بگیرد؛ ما دوست داریم حکمت در تهران احیا شود و حوزه اصیل و ریشه‌دار تهران که قدیمی‌ترین حوزه شیعه است در زمینه فقه و حکمت و فلسفه بتواند به تعالی دوباره دست یابد.

استاد رشاد افزود: حوزه تهران، روزی کانون حکمت بوده و از سال قبل اتفاقات مهمی افتاده و انجمن فلسفی حوزوی را در کشور تاسیس کردیم که در قم و تهران انجمن مشغول به کار می‌شود، از سال قبل نیز تلاش کردیم درس حکمت را دایر کنیم و کانون کرسی‌های حکمت تهران شکل بگیرد.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha