دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ نشست بررسی کارکرد شعر و داستان در تبیین جبهه مقاومت

حوزه/ نشست بررسی کارکرد شعر و داستان در تبیین جبهه مقاومت به همت کنگره سراسری شعر و داستان ایثار و مقاومت با حضور شاعران آیینی، برخی فعالان در جبهه مقاومت و مسئولان کنگره در خبرگزاری حوزه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، غلامعباس کیانی رئیس کنگره سراسری شعر و داستان ایثار و مقاومت در نشست بررسی کارکرد شعر و داستان در تبیین جبهه مقاومت که در خبرگزاری حوزه برگزار شد، اظهار کرد: تاریخ جنگ تحمیلی این پتانسیل را دارد که به اندازه چندین تمدن خوراک تهیه کند.

وی از سختی‌ها و نابرابری‌های جنگ یاد کرد و گفت: ارتش عراق پیش از دوران دفاع مقدس، قوی‌ترین نیروی زمینی در منطقه غرب آسیا را داشت و تنها روحیه ایثار و مقاومت بود که توانست موجب پیروزی ملت ایران شود.

رئیس کنگره سراسری شعر و داستان ایثار و مقاومت با اشاره به اینکه فاصله بسیاری میان ابتذال هنر و اصل هنر وجود دارد، مطرح کرد: زبان هنر زبان بسیار برنده‌ای است که اثرگذاری آن بی‌رقیب است.

مهم‌ترین اتفاقات و مناسبات تمام جهان در محور مقاومت رقم می‌خورند

در ادامه نیز حجت الاسلام حسین علاءالدین دبیر کنگره سراسری شعر و داستان ایثار و مقاومت اظهار کرد: هر کنگره و جشنواره‌ای در خلال برگزاری در راستای تبیین و شرح موضوع مربوطه نشست‌های تخصصی برگزار می‌کند.

وی با بیان اینکه برخی از این نشست‌ها منجر به منابعی برای تولید محتوا می‌شوند، مطرح کرد: موضوع و محور اصلی این کنگره کارکرد شعر و داستان در تبیین جبهه مقاومت و مفهوم مقاومت است.

دبیر کنگره سراسری شعر و داستان ایثار و مقاومت با اشاره به اینکه در بحث تبیین و شرح حقایق بالاترین مصداق کتاب قرآن کریم است، عنوان کرد: کامل‌ترین معجزه قرآن کریم است.

وی ادامه داد: زمانی که خداوند پیامبران را برای عرضه دین به بشریت ارسال کرد، هر پیامبر یک معجزه داشت و خداوند متعال نیز زمانی که می‌خواهد اعجاز را به صورت تام به بشریت ارسال کنند، این اعجاز را در قالب کتاب قرار داد.

حجت الاسلام علاءالدین با بیان اینکه معجزه کامل و تمام یک کتاب است، خاطرنشان کرد: بخش اعظمی از این کتاب نیز داستان است که هر کدام از این داستان‌ها دارای معجزه هستند.

وی اضافه کرد: متاسفانه برخی اشتباها قصه‌های قرآن را حکیمانه می دانند، درحالی که این برداشت حداقلی است و فهم کامل‌تر این است که این قصه‌ها خود اعجاز هستند.

دبیر کنگره سراسری شعر و داستان ایثار و مقاومت با اشاره به اینکه داستان می‌تواند تاحدی کارکرد داشته باشد تا به عنوان معجزه به بشریت عرضه شود، تصریح کرد: مهم‌ترین اتفاقات و مناسبات تمام جهان در محور مقاومت رقم می‌خورند.

وی با بیان اینکه شعر و داستان از دو جهت روایت و ثبت خاطرات موثر هستند، یادآور شد: اتفاقات شگرفی از ایثار و جانفشانی در سوریه رقم خورده است که روایت آن‌ها می‌تواند اتفاقات خوبی را رقم بزند.

حجت الاسلام علاءالدین با اشاره به اینکه اهمیت شعر و داستان در حوزه‌های دیگر هنری از جمله سینما و تئاتر نیز وجود دارد، بیان کرد: رونمایی و آغاز به کار کنگره سراسری شعر و داستان ایثار و مقاومت در کم‌تر از یک ماه گذشته انجام شده است.

وی با بیان اینکه نشانی فستیوال ایثار در سه پیام رسان ایتا، روبیکا و سروش فعال است، ابراز کرد: شاعران و نویسندگان سراسر کشور می‌توانند آثار خود را از این سه مجرای ارتباطی ارسال کنند.

دبیر کنگره سراسری شعر و داستان ایثار و مقاومت با اشاره به اینکه داوری آثار در دو مرحله انجام می‌شود، اظهار داشت: تا امروز بیش از ۲۰۰ اثر در سه بخش شعر، داستان، خاطره و دلنوشته ارسال شده است.

وی با بیان اینکه حدود ۳ ماه تا اختتامیه فاصله داریم، مطرح کرد: چندین نشست تخصصی با شاعران و نویسندگان جبهه مقاومت خواهیم داشت و امیدواریم در میدان جهاد تبیین اتفاق مبارکی را در کشور شکل دهیم.

شعر یک موهبت الهی است

سپس علی علوی شاعر آیینی کشور نیز با اشاره به اینکه شعر تنها هنر مورد تأیید اهل بیت(ع) است، عنوان کرد: هیچ استادی نمی‌تواند ضمانت کند فردی را شاعر می‌کند.

وی ادامه داد: شاعران، شاعر متولد می‌شوند و باید از این نعمت الهی به بهترین شکل استفاده کنند.

این شاعر آیینی با بیان اینکه شعر یک موهبت الهی است، خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب نیز شعر مقاومت وجود داشته ولی رسانه‌ای برای انتشار آن نبوده است.

همچنین مرتضی سعیدی نجفی سردبیر خبرگزاری حوزه با اشاره به اینکه فعالیت خبرگزاری به ۵ زبان فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسه و اردو منتشر می‌شود، عنوان کرد: همچنین مقدمات ترجمه به زبان‌های بنگالی و اسپانیولی نیز درحال فراهم شدن است.

وی با بیان اینکه تعداد گویش‌وران زبان بنگالی و عربی یکی است، خاطرنشان کرد: همچنین زبان اردو نیز حدود یک میلیارد گویش‌ور در سطح دنیا دارد.

سعیدی نجفی با اشاره به اینکه زبان اردو در عرصه شعر نیز ظرفیت بالایی دارد، تصریح کرد: در خبرگزاری حوزه از ظرفیت‌های خارج از کشور نیز استفاده شده و رابط خبری در کشورهای هند، پاکستان، عراق و ... نیز وجود دارد.

سردبیر خبرگزاری حوزه با اشاره به اینکه هم‌فکری و هم‌سویی با خبرگزاری‌های مختلف وجود دارد، بیان کرد: برخی از فعالیت طلاب در استان‌های مختلف است و مورد توجه خبرگزاری قرار دارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha