پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
دفاعیه پایان نامه

حوزه/ خانم اعظم سادات محمدی طلبه موسسه آموزش عالی ریحانة النبی (س) اراک از پایان نامه خود با عنوان «تحلیل فقهی آیات الاحکام ازدواج براساس نظر فقهای معاصر» دفاع کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک پیش از ظهر امروز خانم اعظم سادات محمدی طلبه رشته فقه و اصول موسسه آموزش عالی ریحانة النبی (س) اراک با راهنمایی حجت الاسلام محمد حسن مطیعی و داوری حجت الاسلام محمد شفیعی‌نیا از پایان نامه خود با عنوان «تحلیل فقهی آیات الاحکام ازدواج براساس نظر فقهای معاصر» دفاع کرد.

محمدی در دفاع از پایان نامه خود اظهار داشت: نکاح و احکام مرتبط با آن اعم از عقد منکوحه، محارم و نفقه به تبع خود نکاح باید مورد بررسی و تأمل قرار گیرند.

وی گفت: نکاح با عوارضی واجب می‌شود، مثل نذر گاهی به لحاظ منکوحه به احکام خمسه متصف می‌شود و گاهی به لحاظ خود نکاح.

طلبه رشته فقه و اصول موسسه آموزش عالی ریحانة النبی (س) اراک تصریح کرد: نکاح جزء نظامات اجتماعی و واجب کفایی است و با استحباب عینی منافات ندارد، محرمیت در ازدواج از سه راه حاصل می‌شود، ولادت (نسبی) که شامل هفت گروه است، ازدواج (سببی) که شامل چهار گروه است، شیرخوارگی (رضاعی) تمام کسانی که از راه نسب حرامند از راه رضاع نیز حرام می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: ازدواج با دو خواهر جمعا حرام است که قسم چهارم از نوع دوم است، نفقه نیز شامل نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل، هزینه‌های درمانی، بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض می‌شود.

محمدی افزود: اگر زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زناشویی امتناع کند و تمکین نکند مستحق نفقه نخواهد بود و تمکین یعنی زوجه می‌بایست در منزل مشترک که شوهر اختیار کرده، سکنی گزیند و از شوهر در انجام وظایف خاص زناشویی اطاعت کند.

وی اضافه کرد: در وجوب نفقه، عقد باید دائم باشد و زوجه تمکین داشته باشد، اگر مرد به هر دلیلی از پرداخت نفقه معسر باشد بعد از اثبات اعسار، حاکم حکم به تعدیل یا تسقیط نفقه می‌نماید، ولی نفقه ساقط نمی‌شود و به عنوان دین بر عهده مرد باقی است که یا با ابراء و یا اداء از او ساقط می‌شود.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha