دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
علیرضا پناهیان

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت دفاع مقدس را الگویی موفق در ترسیم زندگی ایمانی توصیف نمود و گفت: الگوی دفاع مقدس سرشار از فداکاری نسبت به اطرافیان و اعضای خانواده است؛ دفاع مقدس مدرسه‌ای برای ترسیم و تبیین زندگی جمعی ایمانی بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس به موضوع جهاد در قرآن اشاره و با بیان این که حدود ۴۰۰ آیه از آیات قرآن کریم در این باره نازل شده است، اظهار داشت: خداوند متعال در آیات الهی ضمن تأکید بر جایگاه مجاهدین، غیر مجاهدین و قائدین را مذمت می‌کنند.

وی در اشاره به چرایی اهمیت موضوع جهاد در قرآن، با تأکید بر این که اساس زندگی انسان منهای دین و حکم جهاد، مبتنی بر مبارزه طراحی شده است، خاطرنشان کرد: نه تنها بازی کودکان و بازی های کامپیوتری، بلکه محبوب ترین ورزش ها نیز ورزش هایی است که در آن در چارچوبی خاص مبارزه فردی یا گروهی شکل می گیرد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که انسان بدون مبارزه با طبیعت و مهار آن نمی‌تواند رزق و روزی اش را کسب کند، خاطرنشان کرد: زندگی انسان ها بدون درگیری در تاریخ تصور نمی شود و جوامع بشری همواره به دنبال جنگ و درگیری و مبارزه با یکدیگر بودند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با تأکید بر این که با توجه به طبع غریزی حیات بشر، زندگی انسان جز در مبارزه تعریف نشده است، یادآور شد: پیش از دین داری و بیان اعتقادات به کودکان و فرزندانمان باید حقیقت عنصر مبارزه را یاد دهیم. چرا که اصول جهاد اکبر از اصول جهاد اصغر اخذ شده است؛ لذا اگر اصل مبارزه را به کودکان یاد ندهیم، نمی‌توانیم تزکیه نفس و تربیت روح و شخصیت را به او فرا دهیم.

وی در ادامه ضمن اشاره به فرازهایی از آیات جهاد، سیره نبوی و جنگ‌های دوران رسول الله صلی الله علیه و آله؛ از نوع نگاه‌های کتابخانه‌ای به دین انتقاد نمود و تصریح کرد: یک اصل مهم قبل از پذیرش دین و اصول دین وجود دارد و آن هم اصل مبارزه در زندگی است؛ اگر آن را به درستی فهم نکنیم، در مسیر دین‌داری کم خواهیم آورد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر حضور در میدان جهاد را به وسعت لحظه لحظه‌های زندگی توصیف نمود و با بیان این که متاسفانه عده‌ای جهاد را صرفا موضوعی دینی ذکر نموده، از طبیعت مبارزه در حیات بشر غافل هستند، خاطرنشان کرد: جهاد اصل اول حیات انسان است و با دیگر اصول و مولفه‌های دینی قابل مقایسه نیست.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان مبارزه با دشمن بیرونی و نفس درونی و خودسازی را مهمترین پایه جهاد در تعریف دینی عنوان کرد و یادآور شد: ادبیات خودسازی در دین از ادبیات مبارزه و جهاد اخذ شده است؛ دین به آدمی یاد می دهد تا در دوران مبارزه نیز انسانی خوش اخلاق، شجاع و مهربان باشد؛ رزمندگان دوران دفاع مقدس جهادگرانی بودند که در وادی مبارزه با هوای نفس و معنویت نیز سرآمد بودند.

وی دعوت دشمنان به بی‌حجابی، هرزگی و بی بندباری را مقدمه‌ای برای دوری جامعه و جوانان از روحیه جهاد و مبارزه و در نتیجه استعمار آن کشور تفسیر نمود و اذعان داشت: زندگی انسان با مبارزه درهم‌آمیخته است؛ لذا در تربیت فرزندانمان و در اردوهای دانش آموزی باید سبک مبارزه با طبیعت و کسب روزی را بدون لطمه به طبیعت فرا دهیم.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در تبیین اصول مبارزه، مقاومت و جهاد، راحت طلبی را دشمن مبارزه و جهاد دانست و یادآور شد: انسان راحت طلب حتی در وادی مبارزه با نفس نیز درمانده است؛ لذا ممکن است در بزنگاه ها، جنایاتی را رقم بزند.

وی ضمن تأکید بر توجه به جهاد، اصل مبارزه را مقوله‌ای مهم برای تمام سطوح زندگی و دفاع مقدس را الگویی موفق در ترسیم زندگی ایمانی توصیف و به الگوی مدیریت در دفاع مقدس اشاره نمود.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر تأکید کرد: الگوی دفاع مقدس سرشار از فداکاری نسبت به اطرافیان و اعضای خانواده است؛ دفاع مقدس مدرسه‌ای برای ترسیم و تبیین زندگی جمعی ایمانی است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در بخش پایانی سخنان خود با بیان این که مدارس، خانواده‌ها، مساجد و امکان مذهبی ما باید مملو از فرهنگ دفاع مقدس باشد، تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس به چشم شاهد تجلی آیه شریفه « وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا»[۱] بودیم؛ رزمندگان اسلام راه صد ساله را یک شبه طی نمودند.


[۱]آیه ۶۹ سوره عنکبوت

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha