پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
حجت الاسلام و المسلمین عبداللهی نژاد

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان گفت: تحصیل بانوان در حوزه‌های علمیه همراه با  تهذیب، خودسازی و اخلاق مداری سبب می‌شود که ریشه‌های مستحکم ارزش‌های دینی و اخلاقی در بین دختران و بانوان تقویت‌ شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین احمد عبداللهی نژاد، مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان در آیین آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ حوزه علمیه خواهران استان اصفهان با بیان اینکه علمِ سودمند، در سایه‌سار خردورزی، اندیشه و تفکر حاصل می‌شود و بهترین کمال و شرافت انسان به تحصیل علم و فهم دین است که خداوند متعال به احسن صور خلق کرد و به احسن علوم فرا خوانده است گفت: طلبه ها علاوه بر کسب معارف و علم باید به تهذیب و خودسازی بپردازند و بعداز کسب علم خودبرتر بین نشوند.

وی یکی از ارزش های اسلامی و الهی در مورد بانوان را جِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّلِ بیان کرد و گفت: یکی از مهمترین و بارزترین خصوصیات برجسته بانو مجتهد امین، که در ۴۲ سالگی از علمای وقت اجازه اجتهاد گرفتند این بود که همواره در احترام به همسر و رسیدگی به امور خانواده کوشا بودند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان یکی از مهمترین وظایف طلاب را تبلیغ عملی عنوان کرد و ادامه داد: تبلیغی عملی را باید در مرحله اول از خانواده و فرزندان خود با عمل درست شروع کنیم زیرا فرزندان به سیره رفتاری ما نگاه می کنند.

وی از طلاب خواست روایت امام صادق (علیه‌السلام) که فرمودند: «کونُوا لَنا زَیْناً وَ لا تَکونُوا عَلَیْنا شَیْناً»؛ یعنی زینت ما باشید نه باعث ملامت و سرزنش ما را نصب العین و سرلوحه زندگی خود قرار دهند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان عنوان کرد: طلبه وقتی وارد حوزه علمیه می شود باید التزام به ساده زیستی، اخلاق نیکو، اخلاص، بردباری و تواضع نسبت به دیگران مخصوصا خانواده و در حوزه نسبت به استاد و همه کسانی که خدمت به طلبه امام زمان (عج) می کند داشته باشد.

وی خطاب به اساتید گفت: همه سکنات و فعالیت های ما در حوزه باید الگو و در جهت تربیت باشد؛ رفتار و برخورد استاد با طلبه باید یک سلوک تربیتی را به همراه داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین عبداللهی نژاد افزود: اهتمام به تفقه در دین، تثبیت و تعمیق ارزش های الهی در جامعه، دشمن شناسی همچنین کوشش جدی و خستگی ناپذیر برای آمادگی ترویج و تبلیغ معارف و ارزش های الهی سرلوحه برنامه طلاب باید باشد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان اضافه کرد: حوزه، جای علم و اندیشه‌های بزرگ است که باید نیازهای امروز جامعه را پاسخ دهد برای مثال ریشه‌سوزی انحرافات فکری بر عهده حوزه علمیه است و از طرفی طلاب حوزه باید از انحرافات فکری و عقیدتی مصون بمانند و برای مقابله با بدعت‌ها، انحرافات فکری و عرفان‌های التقاطی از هیچ کوششی دریغ نکنند.

وی ادامه داد: بانوان طلبه باید مهارت و توانمندی بین نقش‌های دخترانه، خواهرانه، همسرانه و مادرانه را با تحصیل در حوزه های علمیه و اشتغال خارج از خانه در نقش‌های آینده علمی مثل مدرس، مبلغ، مشاور و محقق را مورد توجه قرار دهند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان افزود: برنامه‌ها ی سال تحصیلی پیش رو با رویکرد تحولی و تخصصی در دستور کار قرار گرفته است؛ از امروز به عنوان روز اول سال تحصیلی حوزه، سه پرونده تحصیلی، پژوهشی و تبلیغی برای هر طلبه در نظر گرفته می شود پس هدف نهایی فقط تحصیل علم نیست، محصل پژوهشگر اهل تبلیغ مدنظر است.

حجت الاسلام و المسلمین عبداللهی نژاد گفت: از طرفی طبق آیه ۱۲۲ سوره توبه(معروف به آیه نفر)، رسالت طلاب، تفقه و انذار است. «نَفر» یعنی کوچ کردن و از جایی جدا شدن و به سختی به جایی ملحق شدن. این اقدام که در زندگی طلبه‌ها جدا شدن از فضای طبیعی زندگی و ملحق شدن به جایی دیگر است با هدف فهم و تفقّه در دین و انذار است؛ در حقیقت طلبگی پاسخی به این دعوت است و طلبه کسی است که این دو شأن و هدف را کار و زندگی خودش قرار دهد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha