شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
برای نبل

حوزه/ مستند "برای نبل برای الزهرا" روایتگر حماسه مدافعان حرم به خصوص رزمندگان سپاه قم در عملیات آزادسازی این دو شهر شیعه نشین است که در آن علاوه بر روایتگری سردار گنجعلی برخی از رزمندگان حاضر در این عملیات از دلاوری شیربچه های قم در کنار رزمندگان حزب الله لبنان و تیپ زینبیون صحبت می کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، یکی دیگر از آثار شاخص و مهم روز چهارم برگزاری جشنواره فیلم ۱۷، مستند"برای نبل، برای الزهرا" به تهیه کنندگی محمدحسین همتی نژاد است که از سوی خود او و البته جواد یقموری کارگردانی شده و راوی داستان نیز کسی نیست جز سردار اسدالله گنجعلی، فرمانده وقت لشکر عملیاتی سپاه امام علی بن ابیطالب(ع).

فیلم مستندی که به لحاظ قابلیت های فرمی و محتوایی به عنوان مستند برگزیده بخش "روایت نو" در پانزدهمین جشنواره بین المللی مقاومت مورد تجلیل قرار گرفت.

این اثر روایتگر حماسه مدافعان حرم به خصوص رزمندگان سپاه قم در عملیات آزادسازی نبل و الزهرا است و در کنار روایتگری سردار گنجعلی برخی از رزمندگان حاضر در این عملیات ها از دلاوری بچه های قم در کنار رزمندگان حزب الله لبنان و تیپ زینبیون صحبت می کنند و نقطه عطف ماجرا وقتی است که به جزییات به شهادت رسیدن عزیزانی چون شهید سامانلو، شهید سراجی، شهید هاشمی، شهید عربی، شهید روشنایی و ... اشاره می کنند.

قابل توجه این که این دو شهر شیعه نشین با جمعیتی بالغ بر ۷۰ هزار نفر چیزی در حدود ۴ سال در محاصره شدید تروریست های تکفیری داعش، جبهه النصره و ... بوده اند و ارسال کمک های غذایی و دارویی به سخت ترین شکل ممکن برای آن ها انجام می شده است.

تولید این مستند به همت گروه مستندسازان روایت مقاومت از دی‌ماه ۱۳۹۵ تا آبان ماه ۱۳۹۷ در سوریه و ایران به طول انجامیده اما در نهایت تلاش دوستان دغدغه مند و اهالی هنر و رسانه در این باره باعث شده که اثری مهم و قابل توجه را نظاره گر باشیم.

تصاویر و فیلم های برجای مانده از شب ها و روزهای این عملیات در سوریه به همراه تصاویر گرفته شده بعد از عملیات با حضور سردار گنجعلی و یاران و همرزمانش از ویژگی های مهم این اثر است.

ترسیم و تبیین تصویری خوش و بش رزمندگان در شب عملیات و نشان دادن عزم و اراده و روحیه بالای آن ها در مسیر مجاهدت الی الله و توسل مؤمنانه آن ها از دیگر قابلیت های مهم مستند"برای نبل برای الزهرا" است ضمن آن که برای موسیقی متن اثر نیز از موسیقی فیلم بادیگارد ساخته کارن همایونفر به شکل هوشمندانه ای استفاده شده بود.

نشان دادن بخشی از مداحی حاج میثم مطیعی در جمع رزمندگان قمی این عملیات از دیگر نقاط عطف و جالب این مستند بود که به شکل گیری فضای معنوی آن افزوده و این امر خود نشان می دهد که مدافعان حرم همچون رزمندگان سال های دفاع مقدس در چه بستری خود را آماده مجاهدت و شهادت در راه خدا کرده بودند و این گونه برای همیشه تاریخ به الگوهای ماندگار غیرت و شجاعت و بصیرت تبدیل شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha