دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تبریز

حوزه/ آیت الله کعبی گفت: برخی با نفی تدریس و تدارس سنتی حوزه، قشری‌گری و سطحی‌نگری را بین طلاب و حوزه ها و روحانیت ترویج میکنند و به تدریج هم به اینجا می‌رسند که با نفی مرجعیت و حوزه، خودشان به نام اهل بیت (ع)می‌خواهند مرجع بشوند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، آیت الله کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه‌های علمیه کشور شامگاه دوشنبه در دیدار جمعی از طلاب و روحانیون مدرسه علمیه امیرالمؤمنین(ع) تبریز گفت: یک روحانی باید بتواند در علم و فضیلت به جایی برسد که سخنگوی اسلام باشد و از زبان اسلام سخن بگوید.

وی افزود: سخنگوی اسلام یعنی مجتهد جامع الشرایط از لحاظ علمی و مورد اطمینان و اعتماد اهل بیت (ع) بودن. گاهی کسی از طرف خود اظهار نظر می‌کند و این اظهار نظرها آزاد است، اما سخنگوی اسلام بودن، یعنی اینکه نه حرف خود، بلکه حرف اسلام و پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) را بگوید.

آیت‌الله کعبی افزود: فهم عمیق و آگاهانۀ دین وظیفه ذاتی روحانیت و حوزه‌های علمیه است و اگر حوزه‌ علمیه و روحانیت نبود، التقاط و انحراف بنیان دینداری را از بین میبرد، این یک شاخص است که هر جا جریانی مخالف روحانیت و حوزه‌های علمیه باشد.

وی ادامه داد: بدانید که آن جریان یا فریب‌خورده و یا منحرف و یا آلت دست دستگاه های اطلاعاتی بیگانگان است و در طول تاریخ تجربه شده که استبداد و استعمار همواره مخالف روحانیت و حوزه‌های علمیه بوده و یکی از راه‌های مخالفت آنها، ایجاد جریانهای فکری انحرافی در داخل روحانیت است. در زمان ما نیز برخی جریانها و فرقه‌ها تحت تاثیر جریان روشنفکری غربی اسلام بدون روحانیت را ترویج می‌کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه‌ علمیه قم درباره نظرات انحرافی برخی از این جریانهای منحرف فکری گفت: برخی به نام محبت اهل بیت (ع) میگویند ما اصلا با حوزه های علمیه و روحانیت کاری نداریم و با خواندن آیه و روایت، مستقیم از اهل بیت (ع) نقل می‌کنیم یا می‌گویند یک روحانی و طلبه هم می‌تواند آیه و روایت برایمان بخواند و به این صورت، اجتهاد و مرجعیت را نفی می‌کنند که بعضا ظاهر کلام اینها خیلی خوب به نظر می‌رسد، اما آن کسی که اهل فهم و تعمق و اجتهاد در دین باشد، به خوبی می‌داند که سخنانی مانند عدم نیاز به تقلید از مجتهد جامع‌الشرایط به بهانۀ امکان استفاده از کلمات اهل بیت برای خواص و عوام و یا بدین بهانه که «همه از خواص و عوام مقلد معصوم هستیم و فقها واسطه نقل روایت می‌باشند» مبنای علمی ندارد و حتی مخالف دستورات اهل بیت(ع) است و باعث تضعیف دین و حوزه‌های علمیه می‌شود.

وی در پاسخ علمی به این نظر نادرست گفت: معصومین علیهم‌السلام مجتهد نیستند که ما از آنها تقلید به معنای رایج داشته باشیم و مجتهد خواندن معصوم در واقع تنزل مقام آنان است. آنها صاحب عصمت بوده و از علم لدنّی برخوردارند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: پاسخ دوم این است که سخن آنها مبنی بر نفی تقلید از مجتهد جامع‌الشرایط و تقلید مستقیم از معصوم هم مخالف دستور معصوم است. خود معصوم برای بعد از خود «حجت» معرفی کرده است و میفرماید: «حُجَّتی عَلَیکمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللّه» یعنی شما مراجعه کنید به فقیه جامع الشرایط، در عصر غیبت فقیه جامع‌الشرایط حجت اهل بیت (ع) بر مردم است.

وی افزود: همانطور که در روایات دیگر هم آمده حجت یعنی قول و فتوایش باید مسموع باشد و مردم در حوادث واقعه به او مراجعه کنند. میفرماید: «اَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةُ فَارْجِعوُا فیها» یعنی فقیه در حوادث واقعه مرجع است، حوادث و رویدادهای واقعه همه گونه حوادث را میگوید، رویدادهای شرعی، رویدادهای معارفی، رویدادها و مسائل اخلاقی، رفتاری، اجتماعی، سیاسی، عرفی و عموم را در برمی‌گیرد. شیخ انصاری میفرماید: این حدیث شامل حوادث شرعی و عرفیه هم میشود، (فَارْجِعوُا فیها) یعنی مرجع تقلید، و حجت، مرجع تقلید است؛ «فَاِنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ وَاَنَا حُجَّةُ اللّهِ عَلَیْهِمْ» یا در روایات دیگر می‌فرماید: «وَ الرّادُّ عَلَیْنا الرّادُّ عَلَی اللّهِ وَ هُوَ عَلی حَدِّ الشِّرکِ باللّهِ» کسی که مقابل مراجع ایستاده، گویی که در مقابل اهل بیت (ع) ایستاده است و این در حد شرک بالله است و این حرف خیلی بلندی است.

وی با اشاره به پیدایش نوعی از جریان اخباریگری جدید در روزگار معاصر و در بیان ویژگیهای این جریان گفت: از ویژگیهای اخباری‌گری جدید، نفی عقلانیت و حتی نفی توجه به بدیهیات عقلیه و احکام قطعی عقل عملی و نفی احتیاج به اصول فقه است.

آیت‌الله کعبی ادامه داد: اینها می‌گویند در اصول فقه خیلی از زوائد هست که باید حذف شود و فایده‌ای ندارد و به درد استنباط نمی‌خورد و در واقع با نفی درس‌های تدریس و تدارس سنتی حوزه، قشری‌گری و سطحی‌نگری را بین طلاب و حوزه ها و روحانیت ترویج میکنند و به تدریج هم به اینجا می‌رسند که با نفی مرجعیت و حوزه، خودشان به نام اهل بیت (ع)می‌خواهند مرجع بشوند.

وی افزود: یعنی مرجعیت مجتهد جامع‌الشرایط را نفی می‌کنند اما با لطایف الحیل و در حالی که از علم و شرایط لازم برخوردار نیستند، می‌خواهند محل ارجاع مردم به خودشان در امور دین باشند که این خیلی خطرناک و ضربه سنگینی به اسلام است. این جریان خطرناک و انحرافی اکنون در حال فعالیت است و در مقابل خط علم و فضیلت در حوزه‌ها و روحانیت می‌ایستد.

عضو جامعه مدرسین حوزه‌ علمیه قم گفت: ادامۀ خط علم و فضلیت تا رسیدن به قله‌های معارف اسلامی برای روحانیون جوان ضروری است، چون یکی از آفت‌ها این هست که به خاطر ملبس شدن و مراجعات زیاد به روحانیون، تلاش علمی کم میشود. نباید تلاش و فعالیت علمی شما متوقف شود و باید با همان انگیزه‌ای که سال اول، طلبه شدید و بلکه با انگیزه بیشتر تلاش علمی خود را ادامه دهید.

وی ادامه داد: ویژگی دوم یک فرد روحانی، تقوا و عدالت است، روحانی و هر طلبه‌ای که معمم میشود، به همان میزان که از لحاظ علمی پیشرفت میکند از لحاظ اخلاقی هم باید پیشرفت بکند، یک واجبی هست به نام واجب تحصیل علم، یک واجب دیگر هم هست به نام واجب تحصیل اخلاق و تهذیب نفس، وجوب تحصیل عدالت و تحصیل تقوا واجب نفسی است، اما برای طلاب هم واجب نفسی و هم واجب غیری است.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: واجب نفسی است مثل بقیه مؤمنین که باید با تقوا و عادل و دور از گناه باشند، اما واجب غیری است، چون هویت طلبگی، هویت عدالت و تقواست. اگر کسی از خط عدالت و تقوا فاصله بگیرد، لطف امام زمان (عج) شامل حالش نمیشود بلکه اسماً می‌شود سرباز امام زمان (عج)، اما عملاً خیر و برکت از زندگی‌اش سلب میشود که این قانون استبدال است؛ «اللّهم اجْعَلْنا مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدِینِکَ وَ تُعِزُّ بِهِ نَصْرَ وَلِیِّکَ، وَ لا تَسْتَبْدِلْ بِنا غَیْرَنا» یعنی ما را جایگزین نکن با یکی دیگر تا بتوانیم سربازی امام زمان (عج) را ادامه بدهیم، طلاب و روحانیون باید با تحرک علمی و اخلاقی مراحل رشد را بپیمایند و به جایگاه بالای علمی و اخلاقی دست یابند.

وی افزود: امام خمینی (ره) میفرمایند: طلاب قبل از اینکه جامعه به شما روی بیاورد خود را بسازید، وای بر آن روزی که جامعه به شما روی بیاورد و شما خود را نساخته باشید، آن زمان به جای اینکه مفید باشید، ضرر میزنید به اسلام.

آیت الله کعبی گفت: اگر یک روحانی علم داشته باشد ولی تقوا و عدالت نداشته باشد، روحانی‌نما است، یعنی اسماً روحانی و باطناً روحانی نیست و فقط لباس روحانیت را پوشیده است .

وی افزود: اگر عدالت و تقوا داشته باشد ولی علم و فضیلت نداشته باشد، میشود انسان مؤمن و با تقوا، ولی باز هم این روحانی نیست، پس ذاتیه هویت یک روحانی علم، فضلیت و تقوا، عدالت است.

عضو جامعه مدرسین حوزه‌ علمیه قم گفت: ویژگی سوم یک روحانی، بصیرت است، اگر روحانی علم و فضلت، و تقوا و عدالت هم داشته باشد اما بصیرت اعتقادی، بصیرت اخلاقی، بصیرت اجتماعی و بصیرت سیاسی نداشته باشد این تقوای او در گذر حوادث و رویدادهای پیچیده روزگار بر باد می‌رود و علمش هم از بین میرود. «العالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِس» ما باید به زمان خودمان معرفت داشته باشیم.

وی ادامه داد: یک روحانی باید مشغول کار خودش باشد اما باید بر محیط پیرامون خود اشراف و شناخت داشته باشد، شناخت محیط پیرامون به معنای موضع‌گیری سیاسی روزانه نیست، آدم خوب بشنود، خوب ببیند، خوب تجزیه و تحلیل بکند، خوب بخواند و یادداشت بکند، ممکن است بعضی از موضع‌ها به درد روز مبادا بخورد.

وی افزود: امام خمینی (ره) در دوره ملی کردن نفت با مرحوم آقای کاشانی و قبل از آن با مرحوم مدرس مرتبط بودند، حوادث سیاسی را پیگیر بودند. قضایای مشروطیت و اقدامات شهید شیخ فضل‌الله نوری را دنبال می‌کردند. حضرت امام(ره) برای ما الگوست، برای علم، فضیلت، تقوا، عدالت و بصیرت، رهبر معظم انقلاب اسلامی، الگو و اسوه هستند که همواره بر بصیرت‌افزایی تأکید دارند.

آیت‌الله کعبی گفت: حتما کتابهای خوبی را که بر بصیرت انسان می‌افزاید مطالعه کنید.مطالعۀ کتابهای هستی شناسی، انسان شناسی، معرفت شناسی، فلسفه اخلاق، فلسه حقوق، فلسفه سیاست و غرب شناسی بر بصیرت اخلاقی و اعتقادی می‌افزاید و مبانی اندیشه را تقویت می‌کند، کتاب‌های طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، انسان ۲۵۰ ساله، تاریخ معاصر، تاریخ ایران معاصر، تاریخ سیاسی اسلامی برای کسب بصیرت مفید است.!

وی افزود: ویژگی چهارم یک روحانی موفق، کار و خدمتگزاری برای مردم و ارتباط مستمر با مردم از طریق مسجد، مدرسه، خانواده‌ها، آموزش احکام و قرآن و نماز، پاسخ به سؤالات و شبهات و ارتباط ویژه با نسل جوان است.

عضو جامعه مدرسین حوزه‌ علمیه قم گفت: یک روحانی جوان می‌تواند ارتباط با مردم را ابتدا از خانواده، همسایه‌ها، قوم و خویشان نزدیک آغاز کرده و سپس دایرۀ ارتباط را گسترش بدهد؛ هر روحانی باید هستۀ مردمی داشته باشد که این هسته مردمی هستۀ معرفت، هسته تربیت و هستۀ تبلیغ دین باشد. لازم نیست تبلیغ دین منحصر در منبرهای سنتی باشد، بلکه در همین هسته‌های مردمی، انتقال معارف دینی و شکل‌گیری تربیت و تعلیم می‌تواند انجام گیرد.

وی ادامه داد: ویژگی پنجم یک روحانی، آمادگی برای جهاد و شهادت است؛ دستمایه آمادگی برای جهاد و شهادت اهتمام به امور مسلمین است «اللَّهُمَّ أَصْلِحْ کُلَّ فَاسِدٍ مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمِین‏».

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اخیرا عملیات طوفان الاقصی علیه رژیم غاصب صهیونیستی انجام شده که این یک نقطه عطف تاریخی برای امت اسلامی و هم در تحولات منطقه ای و جهانی و هم برای تحولات به سمت ظهور از جهات عقیده و هم در زندگی شماست.

وی افزود: اولین نکته‌ای که باید یک روحانی در این باره بداند این است که کسانی که در فلسطین (امروز در غزه یا لبنان و...) با رژیم اشغالگر و جبه‍ۀ استکبار می‌جنگند در خط اول جهاد فی‌سبیل‌الله هستند. وظیفه ما در برابر اینها چیست؟ وظیفۀ ما جهاد فرهنگی، رسانه ای، تبلیغی و تبیینی است.

وی افزود: از جمله وظایف ما در پشتیبانی از خط مقاومت، مطالبه‌گری است، ما نباید عادت بکنیم به مطالبه‌گری‌های جزئی، باید شروع کنیم از درخواست در نماز جمعه‌ها و فریاد علیه اشغالگران و مطالبه‌گری با توجیه دفاع مشروع فلسطینیان و محکومیت و تبیین جنایات صهیونیستها تا مطالبۀ مستمر برای کمک‌رسانی به غزه که زیر بمباران وحشیانه قرار دارد و هزاران نفر مجروح و شهید شده‌اند، در حالی که آب و برق و گاز و امکانات زندگی هم برای مردم غزه توسط رژیم کودک‌کش قطع شده است. اینگونه مطالبه‌گری‌ها، کمک‌های مالی و ... مصداق مشارکت در جهاد فی‌سبیل‌الله است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: اگر رزمندگان در خط مقدم جهاد هستند، ما بایستی به منزلۀ پشت جبهۀ آنها عمل کنیم و خودمان نیز همواره برای جهاد و شهادت آماده باشیم.

آیت‌الله کعبی در پایان با عملیات طوفان الاقصی، این عملیات را کاری عظیم برشمرد و افزود: سازه‌های رژیم صهیونیستی در حال فروریختن است و این رژیم مراحل سقوط خود را طی می‌کند. رزمندگان جوانی که عملیات طوفان الاقصی را انجام دادند، جوانان نسل جدید هستند و این نشان می‌دهد که مسئلۀ فلسطین و لزوم آزادی آن به رغم تغییر نسلها همچنان برای ملت فلسطین و امت اسلام زنده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha