یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
نشست علمی معرفی اسلام شیعی در عرصه بین الملل برای جهان معاصر

حوزه/ چهارمین نشست علمی معرفی اسلام شیعی در عرصه بین الملل برای جهان معاصر با تکیه بر اندیشه های حضرت آیت الله جوادی آملی در محل سالن کنفرانس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار گردید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، چهارمین نشست علمی معرفی اسلام شیعی در عرصه بین الملل برای جهان معاصر با تکیه بر اندیشه های علامه جوادی آملی حفظه الله، روز پنجشنبه ۱۸ آبان ماه در محل سالن کنفرانس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار گردید.

بر اساس این گزارش: در این نشست علمی که با حضور علماء، طلاب، اساتید و همچنین مبلغین خارج از کشور نیز حضور داشتند، حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی ایمانی پور؛ رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا؛ استاد حوزه و دانشگاه و حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء سخنرانی کردند و دبیر علمی نشست را نیز حجت الاسلام جهانگیری سرپرست نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قم بر عهده داشتند.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام جهانگیری با بیان اینکه امروز جهان تشنه معارف اسلامی است و به تعبیر حضرت استاد علامه جوادی آملی بشر هم نیازمند صراط است و هم سراج، و با توجه به اینکه الان تنها کتابی که در آکادمی های غرب به آن مراجعه می شود، کتاب شیعه در اسلام مرحوم علامه طباطبایی است ولی هم اکنون باید پاسخ دهیم که چه مسئله و مساحتی از شیعه را در آکادمی های شیعه شناسی دنیا معرفی می کند و آثار دیگر ادیان از شیعه چه تصویری می دهند؟

هدف از تدوین کتاب، معرفی نورانی اسلام شیعی است

گزارشی از چهارمین نشست علمی معرفی اسلام شیعی در عرصه بین الملل برای جهان معاصر


حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: پس از انقلاب جمهوری اسلامی ایران، اقبال شناخت اسلام در جهان بیشتر شد و چون اقبال نیز به سمت اسلام بیشتر شد، به تبع آن دشمنان نیز به اسلام هراسی و شیعه هراسی رو آوردند و سعی کردند تا با تحریف واقعیت اسلام و ترویج اسلام ساختگی جلو این اقبال را بگیرند و لذا ضرورت یک اثر ارزشمند که به معرفی اسلام شیعی بپردازد، بیش از پیش احساس شد و لذا این پروژه با همفکری و همکاری دوستان شروع شد.

وی بیان داشت: هر چند در قم حجم عظیم تولید علم در علوم انسانی و اسلامی را داریم، اما چون کمتر دسترسی به پرسش ها و شبهات روز دنیای معاصر هست، خصوصا شبهاتی که هم اکنون در مباحث خانواده و سبک زندگی مطرح است و اگر روزی بحث درباره انتخاب جنسیت بود الان مباحث امروز بحث در انتخاب هویت انسان هست، این شبهات و این مسائل اگر خوب شناخته نشود و تبیین بحث نشود، طبیعتا پاسخ به این شبهات نیز مناسب و کامل نخواهد بود.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بیان داشت: همانطور که حضرت آیت الله جوادی آملی بیان داشتند، تعبیر اسلام شیعی یعنی همان حقیقت اسلام و اسلام ناب، اگر حقیقت اسلام گفته شود همان اسلام شیعی خواهد بود. اینکه حضرت علامه معرفی انسان را با مفهوم کرامت گره زده اند، خیلی از مسائل روز دنیا را حل می کند، زبان کرامت، زبانی است که می توان با جامعه جهانی حرف زد، اینکه بیان شود مثلا اسلام حتی اجازه سوء ظن به دیگری را نمی دهد، بالاتر از این آیا حقوق بشر می تواند تفسیری داشته باشد؟!

وی گفت: اگر ما به معرفی ناب اسلام نپردازیم، دیگران این کار را خواهند کرد همچنانکه همین الان نیز معارضین و گروه های دیگر دارند کتابهایی در این باره نگارش می کنند، و لذا نباید از معرفی شیعه غفلت کنیم.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: اینکه ما در تألیف این کتاب به سراغ علامه آیت الله جوادی آملی رفتیم به خاطر نورانیت و جامعیت حضرت استاد بود، و هدف ما از تدوین این کتاب، معرفی نورانی اسلام شیعی است.

اسلام ناب شیعی همان اسلام قرآن و عترت است و به هیچ چیزی آویخته نیست

گزارشی از چهارمین نشست علمی معرفی اسلام شیعی در عرصه بین الملل برای جهان معاصر


حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی دیگر سخنران این نشست، اظهار داشت: اصلی ترین مسئله در اسلام که پس از رحلت پیامبر اسلام اتفاق افتاد این بود که روح و حقیقت اسلام به محاق رفت، روح اسلام در ولایت بود که معرفی تمامی حقیقت قرآن را انجام می داد ولی این اصل به محاق رفت و چهره اصیل اسلام تا کنون شناخته نشده باقی ماند.

وی بیان داشت: ما نیازمند یک نهضت جدی و جامع علمی و فرهنگی هستیم و اگر نهضت ملی در جهت معرفی شیعه انجام نگیرد از کتاب خوب هم چندان کاری ساخته نیست و قدم اول در این زمینه زوال تفرقه و اختلاف های درونی خصوصا در فضای حوزه است.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با بیان اینکه اسلام شیعی ، حقیقت اسلام را در همه جلوه ها نشان می دهد، اظهار داشت: تشیع یک فرقه نیست، فرقه و تفرق در مکتب شیعه جایگاهی و راهی ندارد چرا که شیعه همان ثقلین است که همان کتاب و سنت اهلبیت عصمت و طهارت باشد و هر آنچه قرآن و عترت بیان می کنند همان اسلام ناب است و هر چه غیر این دو باشد از مکتب شیعی دور است.

وی گفت: بین اسلام شیعی و یا همان اسلام ناب در تبیین آیات و روایات و سایر ابواب با دیگران فاصله زیادی وجود دارد، در صدر اسلام و پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام، به لحاظ حکومتی، پوسته اسلام را حفظ و روح آن را از اسلام گرفتند و به قول آیت الله جوادی آملی کسانی که کوتاه قد بودند، اسلام را چنان کوتاه کردند و به اندازه قد خودشان در آوردند و در واقع اسلامی منهای روح و حقیقت را ارائه دادند.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی بیان داشت: اسلام ناب شیعی همان اسلام قرآن و عترت است و به هیچ چیزی آویخته نیست.

تفسیر آیت الله العظمی جوادی آملی قرائت انسان امروز و انسان متوجه به زمان و جامعه جهانی است

گزارشی از چهارمین نشست علمی معرفی اسلام شیعی در عرصه بین الملل برای جهان معاصر


حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا؛ استاد حوزه و دانشگاه نیز در این نشست بیان داشت: کتاب علامه طباطبایی در معرفی شیعه، هنوز هم یک کتاب منحصری است چرا که به نیاز مخاطب که خاص است توجه شده است اما در عین حال امروز با پنجاه سال گذشته به لحاظ کمی و کیفی در مواجهه با اسلام ناب، تحولاتی صورت گرفته و فرق کرده است و نیاز به معرفی جدیدی از اسلام شیعی احساس می شود.

وی گفت: امروز به برکت انقلاب اسلامی که میراث امام راحل هست، تشیع در کانون حرکت اسلامی می درخشد و به دلیل این فقدان عقبه تاریخی که نسبت به شناخت تشیع وجود دارد پرسش از اینکه «تشیع چیست» جدی تر شده است.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: کاری که علامه جوادی آملی کردند این بود که با استفاده از همه میراث معرفتی جهان اسلامی بر سر سفره قرآن نشستند و تفسیر ایشان قرائت انسان امروز و انسان متوجه به زمان و جامعه جهانی بود، یعنی باید گفت زبان گرفتن از قرآن برای نیازهای روز بود و نکته دیگری که استاد می فرمودند این کار کار فردی نبود حوزه علمیه قم جمع شده بود و سوال می کرد و اساتید و فضلای حوزه علمیه قم در درس تفسیر شرکت می کردند و سوال و پرسش می کردند و لذا ورود به بحث دست ما بود اما خروج از آن دست ما نبود.

حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا ابراز داشت: وقتی از اسلام و تشیع پرسش می شود، یعنی از قرآن و نهج البلاغه سوال می شود و عمقی که پای قرآن و نهج البلاغه نشسته است برای پاسخ به آن انسان معاصر و جهان موجود دائما طرح سوال کرده و قرائت خود و فهم خود را از زبان قرآن داشته است، قاعدتا بهترین منبع برای معرفی اسلام از زبان حوزه علمی فعال موجود در جهان اسلام یعنی قم هست.

وی بیان داشت: بهترین منبع برای این کتاب معرفی اسلام شیعی، همان تفسیر و دروس نهج البلاغه حضرت استاد و دیگر مباحث ایشان است که این مجموعه آثار با انسجامی که پیدا کرده و تلاشی که برای تدوین آنها شده است، بسیار می تواند مثمر ثمر باشد و لذا استفاده از این شخصیت و این آثار رویکرد مناسبی است که سازمان ارتباطات اسلامی داشته و فرصتی برای محققین اسراء و حوزه قم هست که به پاسخ به مسائل روز جهانی بپردازند که نیاز جامعه بشری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha