چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
نشست تخصصی «کمیسیون علوم انسانی اسلامی در حوزۀ دفاعی امنیتی»

حوزه/ویژه برنامه «کمیسیون علوم انسانی اسلامی در حوزۀ دفاعی امنیتی» در سلسله برنامه‌های علمی هفتمین کنگرۀ بین‌المللی علوم انسانی اسلامی بمناسبت سالگرد وفات علامه طباطبایی در پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، در سلسله برنامه‌های علمی هفتمین کنگرۀ بین‌المللی علوم انسانی اسلامی بمناسبت سالگرد ارتحال علامۀ طباطبایی که از ۲۳ الی ۳۰ آبان ۱۴۰۲ در مراکز علمی گوناگون در حال برگزاری است، برنامۀ ویژۀ کمیسیون علوم انسانی اسلامی در حوزۀ دفاعی امنیتی، در پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه‌السلام با سخنرانی آیت الله کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری برگزار شد.

در هفتمین کنگرۀ بین‌المللی علوم انسانی اسلامی که هر دو سال یک‌بار به همت مجمع عالی علوم انسانی اسلامی برگزار می‌شود، برای نخستین بار کمیسیون تخصصی «علوم انسانی اسلامی در حوزۀ دفاعی امنیتی» تشکیل شد. با تصویب در شورای عالی مجمع عالی، ریاست این کمیسیون بر عهدۀ حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید نگارش، رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه‌السلام قرار داده شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید نگارش، رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه‌السلام و رئیس کمیسیون تخصصی «علوم انسانی اسلامی در حوزۀ دفاعی امنیتی» هدف پژوهشگاه از تشکیل این کمیسیون، گفتمان‌سازی، شبکه‌سازی و مرجعیت‌یابی در حوزۀ علوم انسانی دفاعی امنیتی و کاربردی‌سازی بوده است. پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه‌السلام با تشکیل این کمیسیون، در پی آن است که اولاً پژوهش در مسائل انسانی و اجتماعی حوزۀ دفاع و امنیت با رویکرد اسلامی، در میان مجامع علمی کشور به یک گفتمان تبدیل گردد؛ ثانیاً در این راستا شبکه‌ای از نخبگان حوزوی و دانشگاهی تشکیل گردد؛ و ثالثاً پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه‌السلام در راستای انجام رسالت قطبیت اندیشه‌ای معرفتی، در مرجعیت و هدایت مباحث مربوط به علوم انسانی دفاعی امنیتی، به وظایف خود عمل نماید.

وی در ادامه به بررسی وضعیت علوم انسانی موجود پرداخت و علوم انسانی رایج را علومی دانست که کارآمد نیست و دارای اشکالات فراوانی است. وی با اشاره به برخی از مشکلات جوامع بشری و ازجمله جامعۀ ایران، ابراز داشت علوم انسانی موجود نتوانسته پاسخگوی این مشکلات باشد و راهگشایی نماید.

حجت‌الاسلام نگارش با اشاره به اغتشاشات پاییز سال گذشته، این سوال را مطرح نمود که اندیشمندان علوم انسانی چه راهگشایی نسبت به اغتشاشات و مسائل بعدازآن داشته‌اند و چه گرهی را باز نموده‌اند؟ رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه‌السلام افزود امروز در قبال قتل‌عام مردم غزه، صاحبان قلم و اندیشمندان علوم انسانی رایج کجایند؟ و چه سخنی دارند؟ از همین‌جا معلوم می‌شود علوم انسانی رایج، به‌جای خدمت به بشریت، در خدمت صهیونیسم جنایت‌کار است.

نگارش، ضمن بیان این نکته که علوم انسانی باید در خدمت حکمرانی بوده و راهگشا باشد، علوم انسانی کارآمد را علومی دانست که در سایۀ آموزه‌های وحیانی شکل می‌گیرد.

وی با نقل این سخن از علامۀ طباطبایی که تنها راه رسیدن انسان به کمال، ذکر است، راه کارآمدی علوم انسانی را ارتباط با مبدأ هستی و به عنوان مالک علی‌الاطلاق دانست و فرمود اگر خدا را این‌گونه دیدید و توجه تام به آن مبدأ هستی کردیم به کمال خواهیم رسید.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha