شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نشست

حوزه / مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد تربیت نیروی انقلابی و مومن را از وظایف مهم این ستاد دانست و گفت: از مشارکت‌های مردمی غافل نشویم، مردم را پای کار بیاوریم و راهکار جذب مشارکت مردمی را بدانیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یاسوج، هم اندیشی مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد با موضوع «آموزش، توانمندسازی و توجیه» با رابطین این کانون‌ها صبح امروز در شهرستان کهگیلویه با حضور رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی و هنری شهر دهدشت برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام محمدی دوست ضمن گرامی داشت میلاد با سعادت حضرت زینب(س) با اشاره به اینکه شهرستان کهگیلویه دارای وسعت زیاد و متشکل از چندین بخش و مناطق صعب العبور است، اظهار داشت: تعداد ۱۵۰کانون فرهنگی و هنری در این شهرستان داریم که از زمان ساماندهی تاکنون با مشکلات زیادی مواجه هستند.

تربیت نیروی انقلابی و مومن از وظایف مهم ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد است

وی با بیان اینکه ساماندهی این کانون‌های فرهنگی و هنری ویژگی‌های خاص خود را دارد و این کانون‌ها پیش‌قدم‌تر از خیلی ادارات دیگر برای ساماندهی و ثبت الکترونیکی بودند، اظهار کرد: با وجود وسعت این شهرستان و صعب‌العبور بودن بخش‌های آن، دوردست بودن مناطق و محرومیت از مساجد، اما در عین حال کانون‌های فرهنگی-هنری مساجد جهش‌های خوبی داشته‌اند.

حجت الاسلام محمدی دوست، بیان کرد: با وجود اینکه دو کانون‌ از کانون‌های شهرستان کهگیلویه به امتیازات خوبی در سطح کشوری رسیدند، اما توجه خاصی به این کانون‌ها نشده و کمی دلسرد شدند، اما با این حال، اعضا با روحیه‌ای جهادی و مسجدی مشغول فعالیت هستند.

این مسئول فرهنگی، با اشاره به آخرین جلسه‌ای که طی سال جاری تشکیل شد، افزود: هرچند آن جلسه، جلسه پرباری و آخرین نشست رابطین بود، اما متأسفانه مدت زیادی است که به‌صورت عموم جلسه نداشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های قبلی به صورت مرتب هر دوماه یک بار با مسئولین استانی جلساتی برگزار می‌شد، اما متاسفانه مدتی است این جلسات برگزار نشده و به همین خاطر مسئولین کانون‌ها اندکی دلسرد شده‌اند.

حجت الاسلام مهماندوست، با بیان اینکه مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کهگیلویه در ادوارهای گذشته در ارتباط با مساجد و کانون‌ها هیچ کوتاهی نداشتند، خاطرنشان کرد: هر زمان که مسئولین کانون‌ها مراجعه می‌کردند از هیچ کمکی در حد توان دریغ نمی‌کردند و هم‌اکنون نیز از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنند، اما با دست خالی انجام دادن کار فرهنگی سخت و دشوار است.

میدان را برای تبلیغات دشمن خالی نکنیم

در ادامه این جلسه عبدالرحیم عبودی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کهگیلویه، ضمن تشکر از حضور مدیران کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و گله‌مندی از مدیرانی کانون‌هایی که دعوت شده‌اند و حضور پیدا نکرده‌اند، اظهار کرد: توقع داشتیم همه اعضای دعوت شده در این نشست حاضر شوند تا با تبادل نظر، از نظرات و پیشنهادات همدیگر استفاده می‌کردیم.

عبودی در ادامه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد را سفیران فرهنگی در بخش‌ها، روستاها و شهرها خواند و گفت: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، این کانون‌ها را بازوان توانمند خود در هر منطقه می‌دانند.

تربیت نیروی انقلابی و مومن از وظایف مهم ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد است

وی خاطرنشان کرد: کانون‌های فرهنگی‌ و هنری پتاسیل‌ها و موقعیت‌های خوبی دارند که می‌توانند جوانان و نوجوانان را جذب کنند.

وی خطاب به رابطین کانون‌ها، یادآور شد: گر چه ما دغدغه‌ها و نگرانی‌های شما را می‌دانیم و خود ما نیز توقع و انتظار داریم که کارها انجام بگیرند، اما بعضی مواقع محدودیت‌هایی وجود دارد.

وی اظهار کرد: نمی‌گوییم با دست خالی می‌شود کار کرد بلکه همه کارهای فرهنگی، هنری نیازمند اعتبار است و اگرچه کاری هم صورت بگیرد بدون هزینه نتیجه‌ای نخواهد داشت، اما بعضی اوقات می‌توانیم کارهایمان را مدیریت کنیم.

رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کهگیلویه، تأکید کرد: وقتی فضا را می‌دانیم که جوانان ما را دارند به غارت می‌برند، پش باید نهایت تلاش خودمان را بکنیم.

وی ابراز کرد: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد چند سالی است که به سمت سامانه فهما و بچه‌های مسجد رفته و قبل از اینکه ما متوجه بشویم وزارت‌خانه متوجه می‌شود.

عبودی با تأکید بر اینکه تمام کارهای بسیجی و جهادی که حتی برای رضای خدا انجام می‌شوند نیز باید رسانه‌ای شوند، ادامه داد: اگر چه نیت مهم است و باید صرفا رضای خدا را در نظر بگیریم، اما باید رسانه‌ای شود تا میدان برای تبلیغات دشمن خالی نشود.

رئیس فرهنگ ارشاد و اسلامی شهرستان کهگیلویه، مسجد را جایگاهی انسان‌ساز عنوان کرد و گفت: باید به جایگاه فراموش شده مسجد اهمیت داده شود و زود نباید میدان را خالی کنیم.

عبودی یادآور شد: تا جایی که دستمان باز باشد و در حد توانمان کمک خواهیم کرد و باید از ظرفیت خود مساجد نیز به خوبی استفاده شود و ادارات هم باید در حد توان خود کمک کنند و توازن میان آنها برقرار باشد.

مهم‌ترین وظیفه کانون‌ فرهنگی و هنری مساجد تربیت نیروی انسانی در تراز انقلاب اسلامی است

کریم لایقی اصل مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد نیز ضمن شنیدن نظرات و پیشنهادات و کمی و کاستی‌های اعضای شرکت کننده، اظهار کرد: مهم‌ترین وظیفه کانون‌ فرهنگی و هنری مساجد تربیت نیروی انسانی در تراز انقلاب اسلامی است، باید استعدادهای بچه‌های محله را شناسایی کنیم و نیروی مومن و انقلابی تربیت کنند.

لایقی اصل بیان کرد: اگر کمبودهایی داریم در وهله اول کم‌کاری و کوتاهی از خودمان بوده‌ و اگر نیروی انسانی قوی نداریم، اشکال از خودمان است.

وی با تأکید بر اینکه کانون‌ها تعطیل نیستند بلکه به‌روز شده‌اند و بیشترین تخصیص اعتبار به کانون‌هایی داده شد که توانمندی الکترونیکی بالایی داشته‌اند، افزود: سیاست ستاد برای تخصیص عادلانه اعتبار، سامانه فهما است که لازم است مدیران آموزش‌های لازم را در این زمینه ببینند و نسبت به توانمندسازی خود اقدام نمایند.

وی خاطرنشان کرد: باید برای کانون‌ها ساختارسازی شود تا هم به نیروها انگیزه داده‌ شود، هم به کانون هویت بخشید و هم اگر کسی وقت آزادتری داشته باشد بهتر بتواند استفاده کند.

وی یادآور شد: دو کارگاه آموزشی برای بانوان جدیدی که مدیر کانون‌ها شده‌اند در نظر گرفته شده که یکی از این کارگاه‌ها دهم آذر ماه در یاسوج و دیگری ۲۰ آذرماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود که باید تدارکات لازم برای حضور در این کارگاه‌ها صورت بگیرد.

لایقی اصل به اهمیت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد اشاره کرد و گفت: به فرض مثال، امسال هر کس در آزمون آموزش و پرورش قبول می‌شد و مدیر کانون فرهنگی و هنری مساجد و یا عضو فعال بود، شش امتیاز برای او اطلاق می‌شد، که حقیقتاً هم امتیاز خوبی و هم کمک بسیار بزرگی در بحث به‌کارگیری نیروهای مسجدی در بدنه آموزش و پرورش داشت که جای تقدیر و تشکر دارد.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره‌ به اردوهای بچه‌های مسجد در سامانه، اظهار کرد: در سامانه، بیمه برای اردوها رایگان است و اگر برای اردو دغدغه بیمه دارید با ورود به سامانه این مشکل برطرف می‌شود.

لایقی اصل گریزی به مشکل اینترنت زد و خاطرنشان کرد: مشکلات اینترنت همه جا علی الخصوص در مناطق محروم استان ما بیشتر به چشم می‌خورد، لذا رابطین ما برای حل چنین مسائلی هستند و اگر در این زمینه مشکلی دارید با رابطین در میان بگذارید تا مشکل حل شود.

وی تصریح کرد: در بحث تأمین تجهیزات کانون‌ها نیز طی چندسال اخیر برای کانون‌ها بودجه‌ای نداشتیم که پارسال با رایزنی‌های صورت گرفته قریب یک میلیارد تومان برای بحث تجهیزات اعتبار جذب کردیم که توانستیم با این مبلغ تعداد ۱۰۰ دستگاه فوتبال دستی و میز تنیس و تعدادی سیستم صوتی برای مساجد کل استان خریداری کنیم.

تربیت نیروی انقلابی و مومن از وظایف مهم ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد است

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد با ابراز خرسندی از اعتبارات سال جاری، تأکید کرد: امسال اعتبارات فرهنگی و تجهیزاتی چند برابر شده و مدیرانی که در این جلسه حضور دارند، می‌توانند تجهیزات و اعتبارات خوبی بگیرند و کسانی که حضور پیدا نکردند، لابد مشکل خاصی نداشته‌اند.

وی افزود: اگر کانون‌ها فعالیت خوبی داشته باشند می‌توانیم طی امسال حداقل ۱۰۰ کانون را در شهرستان کهگیلویه تجهیز کنیم، البته با سیاست‌هایی که اولین آن در بحث عضوگیری است که هرکس متناسب با تعداد عضوی که گرفته تجهیزات دریافت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: به اولین نفری که در زمان مقرر بیشترین عضو را گرفته باشد، هدیه ارزشمندی اهدا می‌شود.

لایقی اصل تصریح کرد: از مشارکت‌های مردمی نباید غافل شویم، باید مردم را پای کار بیاوریم و راهکار جذب مشارکت مردمی را بدانیم.

وی با بیان اینکه اگر مدیر کانون‌ها بتوانند ارتباط خوبی با افراد محله خود برقرار کنند آن وقت کانون‌ها می‌توانند مشکلات و مسائل فرهنگی را با مشارکت مردم پای میزکار بیاورند و نسبت محل آن اقدام نماید، گفت: ظرفیت تجهیز مساجد به امکانات ورزشی، توزیع بسته‌های معیشتی، مبارزه با آسیب‌های اجتماعی، آموزش زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست در زمینه‌های ایجاد و آموزش مشاغل بافتنی را در استان داریم.

گفتنی است در پایان این نشست با اهدای لوح تقدیر از برگزیدگان شانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدها و متان و برگزیدگان المپیاد فرهنگی رویش تجلیل شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha