دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ |۱۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 27, 2024
امام جمعه سیراف

حوزه/ امام جمعه سیراف گفت: مکتب فاطمی (س) جامع‌ترین و معتبرترین مکتب سعادت انسان‌ها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، حجت الاسلام صادق عاشوری امام جمعه بخش سیراف صبح امروز در محفل قرآنی پدافند هوایی با بیان اینکه مکتب فاطمی(س) جامع‌ترین و معتبرترین مکتب سعادت انسان‌ها است گفت: طبق آموزه‌های دینی، حضرت فاطمه(س) تنها یک شخص نیستند، بلکه یک جریان، تفکر، منظومه فکری، نظام تربیتی و در یک کلمه یک «مکتب» است. مکاتب، عبارتند از نظام‌های علمی و عملی که ادعای تأمین سعادت و خوشبختی انسان‌ها را دارند.

وی افزود: در موضوع مکتب، دو مسئله اهمیت دارد، اول جامعیت آن مکتب و دوم اعتبار و تضمینی بودن آن مکتب برای خوشبختی و سعادت انسان؛ جامعیت یعنی هر مکتبی که ادعا می‌کند توانایی خوشبختی انسان‌ها را دارد، باید برای پنج ساحت انسانی، برنامه‌ رشد و تعالی داشته باشد.

امام جمعه بخش سیراف در بیان این پنج ساحت انسانی گفت: انسان‌سازی، خانواده‌سازی، جامعه‌سازی، نظام‌سازی و تمدن سازی پنج ساحت انسانی و برنامه رشد و تعالی انسان است.

حجت الاسلام عاشوری ادامه داد: هرچند این پنج شأن و ساحت، به صورت تفصیل و تفکیکی عنوان می‌شوند ولی در عینیت در هم‌تنیده و لازم و ملزوم یکدیگرند، و هر کدام، سایر شئون را اقتضا می‌نماید. به این بیان که تحقق انسان تراز(انسان‌سازی)، تنها از خانواده سالم نشأت می‌گیرد.

وی بیان داشت: خروجیِ خانواده‌های سالم، نیز جامعه سالم است، چراکه خانواده، به مثابه سلول‌ها و آجرهای ساختمان‌ساز جامعه‌اند و اساسا جامعه سالم یا ناسالم، برآیند سلامت یا آسیب خانواده‌ها است. از طرفی لازمه و نتیجه جامعه سالم، نظام، زمامداران و دولت سالم است. پیامبر اعظم(ص) فرموده‌اند: «هرگونه باشید، همان گونه بر شما حکومت می‌شود».

امام جمعه بخش سیراف ابراز داشت: این چهار ساحت ( انسان، خانواده، جامعه و نظام ) هنگامی می‌توانند در یک چرخه‌ تعاملی سالم قرار بگیرند که «تمدن» شکل گرفته باشد. تمدن، درست مثل کارخانه انسان‌سازی است.

حجت الاسلام عاشوری در بیان دومین ویژگی مهم یک مکتب حقیقی اظهار داشت: این مکتب باید اطمینان‌بخش، دارای تضمین و اعتبار باشد؛ چون بهشت و جهنم انسان دقیقا با نوع مکتب او رابطه مستقیم دارد، لذا باید مطمئن باشیم انسانی که فقط یک بار عمر می‌کند، با این مکتب به سعادت و خوشبختی می‌رسد و الا مکاتبی مثل مکتب کمونیست شوروی فروپاشیده و لیبرال دموکراسی آمریکای در حال افول و فروپاشی، هر دو این مکاتب فاسد و مفسده انگیز، ادعای سعادت انسان‌ها را داشتند و امروز همه اندیشمندان منصف به نارسایی این مکاتب اعتراف دارند.

این مقام مسئول گفت: وضعیت جهان امروز چنین است که بشر خسته و وامانده به دنبال مکتب رهایی بخش تضمینی می‌گردد و همه انسان‌ها در جستجوی پاسخ این سؤال هستند که راه نجات و برنامه رهایی چیست؟

وی ادامه داد: این مکتب سعادت‌بخش، «مکتب فاطمی» است که تمام مدیران الهی انبیا و ائمه (ع) از اول هستی تا آخر عالم، نرم افزار مدیریتشان، مکتب فاطمی است و تا جایی که امام زمان(عج) هم می‌فرمایند: «اِنَّ لی فی ابنة رسولِ الله اُسوةٌ حَسَنَةٌ». یعنی حضرت هم که می‌خواهند انسان‌ها را نجات دهند و آنها را راهبری کنند، نرم‌افزار مدیریتش، مکتب فاطمی(س) است.

حجت الاسلام عاشوری در پایان بیان داشت: الگو بودن حضرت فاطمه(س) برای امام زمان(ع)، یعنی حضرت صدیقه طاهره(س) ترسیم کننده نقشه راه حرکت کلان عالم به سمت هدف خلقت است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha