شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
شورای اقامه نماز استان قم

حوزه/ در دومین نشست شورای اقامه نماز استان قم که با حضور مسئولان استان در حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد بر تقویت اقامه نماز در مدارس آموزش‌وپرورش تأکید شد و لزوم اهتمام مدیران مدارس و سایر نهادهای دولتی بر امر اقامه نماز مورد تصریح قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دومین نشست شورای اقامه نماز استان قم به ریاست آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت حرم مطهر بانوی کرامت و با حضور سید محمد آقامیری استاندار قم، سید مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی ذوالنوری و احمد امیرآبادی نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران استانی در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

سید محمد آقامیری استاندار قم با بیان اینکه باید به هر دو وجه شکلی و ماهوی نماز پرداخته شود گفت: همان‌طور که لازم است با حمایت‌های مالی و ایجاد امکانات و فضای لازم به برگزاری نماز جماعت توجه ویژه شود باید نسبت به تبیین اهمیت نماز جماعت و تأکید آموزه‌های دینی بر امر نماز هم توجه شود و از آن غفلت نشود.

وی نماز را یک کار ارزشمند فرهنگی دانست و گفت: این موضوع باید از دوران طفولیت تبدیل به باور فرزندان ما شود و ثواب و برکتی که نماز اول وقت دارد و تأثیرات وضعی آن در زندگی مادی و معنوی به‌خوبی برای نسل جوان تبیین شود.

استاندار قم با بیان اینکه اگر بتوانیم نماز را به‌خوبی تبیین کنیم جوانان و دانش‌آموزان ما با میل و رغبت به سمت اقامه نماز خواهند رفت افزود: باید مدیران و معلمان در مدارس در نماز جماعت شرکت کنند و در کنار دانش‌آموزان نماز بخوانند تا دانش‌آموزان هم ترغیب شوند.

وی ادامه داد: مدیران سایر نهادها و دستگاه‌ها هم باید نسبت به حضور در نماز جماعت محل کار خود اهتمام داشته باشند و در کنار سایر کارکنان و کارمندان نماز بخوانند.

سپس حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی ذوالنوری با اشاره به در پیش بودن تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۳ اظهار کرد: ما به‌عنوان وکلای مردم در مجلس تلاش می‌کنیم بودجه مقدور برای تقویت نماز را داشته باشیم.

وی همچنین بر تقویت حضور طلاب در مدارس آموزش‌وپرورش و در میان دانش‌آموزان تأکید کرد و گفت: باید تسهیلات لازم برای حضور مستمر طلاب در مدارس فراهم شود؛ زیرا این حضور تأثیر زیادی در میان نسل جوان خواهد داشت.

در ادامه حجت‌الاسلام عرب‌پور دبیر شورای اقامه نماز استان قم به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این ستاد در سال گذشته پرداخت و گفت: تنظیم نظام‌نامه ستاد اقامه نماز کشور، تشکیل هسته مشاوران جوان ستاد اقامه نماز متشکل از جمعی از دانشجویان و معلمان جوان، تشکیل کارگروه نظارت و ارزیابی نمازخانه‌های بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی استان و سازماندهی خیران برای کمک به مساجد را از جمله اقدامات زیربنایی انجام شده در یک سال اخیر عنوان کرد.

وی با بیان اینکه تا کنون خیرین مسئولیت ساخت ۵ مسجد را قبول کردند و حدود ۹۰ میلیارد تومان تا دو سال آینده برای این مساجد هزینه خواهد شد، افزود: اقامه نماز در مدارس استان هم از اولویت‌های ستاد اقامه نماز است که با همکاری آموزش‌وپرورش اقدامات خوبی در این زمینه صورت‌گرفته است.

دبیر شورای اقامه نماز استان قم با بیان اینکه یکی از شاخص‌های انتخاب مدیران مدارس اهتمامشان به اقامه نماز جماعت در مدارس است افزود: بر اساس جلساتی که با معاونت تبلیغ حوزه علمیه داشته‌ایم در سال گذشته ۲۰ هزار طلبه در قالب طرح امین وارد مدارس شده‌اند که آثار خوبی را داشته است.

وی با بیان اینکه از اول مهر تاکنون بالای ۴۰۰ نشست با دانش‌آموزان و اولیا در راستای آسیب‌شناسی اقامه نماز توسط طلاب طرح امین برگزار شده است، گفت: برای ۴۳ نفر که از بازنشستگان آموزش‌وپرورش بودند با عنوان یاوران نماز ابلاغیه صادر شده تا با سرکشی از مدارس سطح استان فقط موضوع اقامه نماز را بررسی کنند.

حجت‌الاسلام عرب‌پور با اشاره به استفاده از ظرفیت خیران در برگزاری جشن تکلیف پسران نو مکلف افزود: همه ادارات موظف هستند در زمینه رونق بخشی به نماز در مدارس اهتمام داشته باشند و هر اداره باید به نماز مدارس اطراف خود سرکشی و بچه‌ها را تشویق به حضور در نماز کنند و ظرفیت‌های ادارات مانند سالن‌ها و موارد دیگر در صورت نیاز در اختیار آموزش‌وپرورش قرار گیرد.

همچنین علیرضا رحیمی مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم با بیان اینکه از سال گذشته بحث تعمیق بخشی به نماز در مدارس را دنبال کردیم، گفت: یکی از طرح‌های آموزش‌وپرورش تبلیغ چهره‌به‌چهره نماز است به این صورت که بنده به‌عنوان مدیرکل جلساتی را فقط با موضوع نماز با رؤسای نواحی برگزار کردم و رؤسای نواحی با رؤسای ادارات و آنها با مدیران مدارس، مدیران مدارس با معلمان و معلمان با تک‌تک دانش‌آموزان این جلسات را برگزار می‌کنند تا به‌صورت چهره‌به‌چهره و ویژه ترویج اقامه نماز صورت گیرد.

وی با بیان اینکه ما از حضور والدین دانش‌آموزان در نماز جماعت مدارس استقبال می‌کنیم، گفت: مدارس ما در قالب سه طرح اقامه نماز را دنبال می‌کنند؛ طرح اول برگزاری نماز جماعت هر روزه در مدارس، طرح دوم حضور دانش‌آموزان مدرسه در مسجد محله برای یک روز در هفته و طرح سوم حضور ۱۰ دانش‌آموز از هر مدرسه در نمازجمعه است که به‌تدریج در حال اجرایی‌شدن است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم با بیان اینکه برنامه دیدار دانش‌آموزان با علما در سال گذشته آغاز شد و برای چند هفته تعدادی از دانش‌آموزان با آیت‌الله سعیدی دیدار صمیمی داشتند، گفت: امسال پیگیر این هستیم که علما و مسئولان استانی در نماز جماعت مدارس حضور پیدا کنند و با دانش‌آموزان دیدار داشته باشند و این می‌تواند مشوق خوبی برای حضور دانش‌آموزان در نماز جماعت باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha