شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
الهی نژاد

حوزه/معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: بر اساس گزارش مسئول اجلاسیه ملی نظریه پردازی، در همه مراکز و موسسات علمی ۶۷ کرسی وجود دارد که ۱۴ کرسی آن برای پژوهشگاه است همچنین هفت هزار و ۲۰۰ کرسی علمی_ترویجی برگزار شده است که ۵۰۰ کرسی آن سهم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است که در این امر رتبه اول را داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین الهی نژاد، معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در آیین افتتاحیه نهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی» که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی جهت تحقق سیاست‌های تعیین شده و تاکیدات رئیس دفتر تبلیغات اسلامی، فعالیت های علمی خود را بر سه راهبرد فرآوری پژوهش، افزایش وجه انضمامی در پژوهش و اهتمام به بازنمایی پژوهش، تنظیم و تدوین کرده است.

وی بیان کرد: در راستای تحقق بخشی به این سه راهبرد، پژوهشکده علوم و فرهنگ اسلامی، نقشه راه را با عنوان کلان برنامه‌ها با رویکرد امتداد مساله محوری در چرخه گفت‌وگو در دستور کار خود قرار داده است و همه گروه‌های علمی و پژوهشکده‌ها، نقشه علمی خود را طراحی کردند. این کار دو سال زمان برد و حدود صد جلسه در پژوهشکده‌ها و گروه‌ها برگزار شد و بر اساس آمار سه هزار ساعت وقت صرف شد.

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه کلان برنامه‌ها، نقشه و تابلو راه فعالیت‌های پژوهشگاه برای افق ده ساله است، اظهار کرد: کلان برنامه‌ها بر اساس اسناد بالا دستی، اهداف دفتر تبلیغات اسلامی و پژوهشگاه، مسائل کلان قطب‌های فکری و فرهنگی طراحی شده است.

وی با تاکید بر اینکه کلان برنامه‌ها، پژوهشگاه را از پژوهش های سنتی و کتاب محور خارج کرده و ۱۵ نوع خروجی برای آن طراحی شده است، افزود: ۱۵ خروجی این کلان برنامه‌ها شامل طرح پژوهشی، کتاب، مقالات، کرسی‌های علمی، نشست‌های علمی، کرسی تخصصی، نشریه، همایش‌های علمی، کارگاه‌های علمی، درسنامه‌ها، درس گفتارها، بسته‌های فرهنگی، بسته‌های تبلیغی، نماهنگ‌ها برای فضای مجازی، سیاست‌های راهبردی و نگاشت نهاد است.

حجت الاسلام و المسلمین الهی نژاد گفت: از اهداف این کلان برنامه‌ها این است که پژوهش‌ها و فعالیت‌های اعضای هیات علمی نظم پیدا کند، نقشه راه داشته باشد، انسجام بخشی در فعالیت‌ها رخ بدهد و تمرکز گرایی و تخصص گرایی در فعالیت های علمی صورت بگیرد و گروه‌ها و پژوهشکده‌ها و اعضای هیات علمی در فرآیند فعالیت‌هایی که در کلان برنامه دیده شده است مرجعیت علمی پیدا کنند.

فعالیت‌های علمی و پژوهشی پژوهشگاه

وی با بیان اینکه ۱۴ کرسی‌های نظریه پردازی تخصصی داریم، اضافه کرد: بر اساس گزارش مسوول اجلاسیه ملی نظریه پردازی، در همه مراکز و موسسات علمی ۶۷ کرسی وجود دارد که ۱۴ کرسی آن برای پژوهشگاه است همچنین هفت هزار و ۲۰۰ کرسی علمی_ترویجی برگزار شده است که ۵۰۰ کرسی آن سهم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است که در این امر رتبه اول را داریم.

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به چاپ ۵۰۰ مقاله در یک سال، افزود: چاپ ۱۶۸۴ کتاب، ۲۵ نشریه به زبان فارسی و عربی و انگلیسی، ۷۱ همایش ملی و بین المللی، ۱۵۹ تفاهم نامه ملی و بین المللی، ۲۸ پایگاه تخصصی و ۴۲ نرم افزار پژوهشی گوشه‌ای از اقدامات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است.

وی ادامه داد: حجم تولیدات غیر کتابی ما نشان می‌دهد در مسیر تنوع بخشی و بازآفرینی خروجی و بازنمایی محصولات پژوهشگاه هستیم همچنین حجم تولیدات نرم افزار پژوهشی و پایگاه‌های تخصصی نشان می‌دهد که پژوهشگاه در فضای مجاز ورود جدی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین الهی نژاد اظهار کرد: ۱۶۲ کتاب عربی، ۶ نشریه عربی_انگلیسی، ۳۱ همایش بین‌المللی و ۲۲ تفاهم‌ نامه بین‌المللی نشان دهنده این است که پژوهشکده به سمت بین المللی شدن می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha