پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
مقیمی حاجی

حوزه/ معاون پژوهش حوزه های علمیه کشور گفت: تا کنون ۱۷۶ هزار پایان نامه سطح ۳، کتاب و مقاله از شروع جشنواره علامه حلی به دبیرخانه ارسال شده است که اگر جشنواره علامه حلی نبود این ۱۷۶هزار مقاله هم نبود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی امروز پس از بازدید از مرکز تخصصی مرکز تخصصی کلام و مشاوره اسلامی، در نشست با جمعی از دانش پژوهان و اساتید، اظهار داشت: ۱۲۰ مرکز پژهشی فعال در حوزه‌های علمیه وجود دارد که مشغول انجام کار پژوهشی هستند.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور ابراز کرد: تا کنون ۱۷۶ هزار پایان نامه سطح ۳، کتاب و مقاله از شروع جشنواره علامه حلی به دبیرخانه ارسال شده که اگر جشنواره علامه حلی نبود این ۱۷۶هزار مقاله هم نبود.

وی با اشاره به آماری از نشریات حوزوی، گفت: ۱۵۰ نشریه در واحد پژوهشی حوزه علمیه وجود دارد که از برترین‌ها تجلیل می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ۹۰ نشریه در حوزه علمیه مجوز رسمی دارد، گفت: جمعا ۲۷۰ نشریه در رابطه با علوم انسانی اسلامی وجود دارد که ۱۲۵ نشریه آن مربوط به حوزه است و در کنار آن ۸۲ نشریه تخصصی در حوزه‌های علمیه نیز فعال است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: در مجموع بیش از ۲۰۰ نشریه علمی قابل عرضه در حوزه‌های تربیتی و پژوهشی وجود دارد و در عرصه کتاب سال حوزه نیز بیش از ۲۲ هزار کتاب در ادوار گذشته واصل شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی به تشکیل کانون‌ها در مدارس اشاره کرد و یادآور شد: افراد در قالب گروه‌های پنج تا ۱۰ نفره به همراه استاد یک کانون را در موضوعات مختلف تشکیل می‌دهند.

وی تصریح کرد: هزار و ۱۰۰ کانون در مدارس علمیه سطح کشور داریم که این کانون‌ها یک جشنواره سالانه دارند و از برترین‌ها تقدیر می‌شود.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه هر مرکز تخصصی می‌تواند نشریه داشته باشد، خاطرنشان کرد: به طور معمول هر دانش پژوه سالی یک مقاله می‌نویسد و خروجی آن می‌تواند در نشریه داخلی باشد که امتیازاتی برای طلبه و اساتید دارد.

وی با اشاره به تشکیل کانون‌های علمی در مدارس، ابراز کرد: تعداد ۱۱۰۰ کانون در سطح کشور داریم که برای این کانون‌ها جشنواره برگزار می‌کنیم، کانون مکمل فرآیند آموزشی است و به افراد کمک می‌کند، همچننی هر فردی که کار پژوهشی انجام می‌دهد این فرصت را دارد که کار او در کانون مورد نقد قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی با اشاره به تأسیس دبیرخانه حمایت در حوزه، خاطرنشان کرد: کار این دبیرخانه شناسایی نیازها است، در این راستا جلسات نخبگانی را برگزار کردیم و همچنین جلساتی را با دولت و با مدیران نشریات کلام و سردبیران نشریات کلام برگزار شده است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور از شناسایی بین ۴۰ تا ۵۰ اندیشکده در آمریکا و اروپا خبر داد و گفت: هدف از این کار شناسایی و بررسی روند فعالیت آنها است تا بدانیم در چه بخش‌هایی فعالیت دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha