شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
ملاقات سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در واتیکان با پاپ فرانسیس

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین مختاری سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در واتیکان با پاپ فرانسیس دیدار کرده و استوار نامه خود را تقدیم نمود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین مختاری ضمن حضور در کاخ رسولی واتیکان، استوار نامه خود را طی مراسم ویژه‌ای که جزء تشریفات مراسم تقدیم استوارنامه سفرا می‌باشد به پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان تقدیم کرد.

در ابتدای دیدار پس از تحویل استوارنامه، حجت الاسلام و المسلمین مختاری ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت عیسی بن مریم (علیه السلام) به جناب پاپ فرانسیس ابراز داشت: خداوند را سپاس‌گزارم که در زمانی استوارنامه خود را به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در مقر مقدس به جناب عالی تقدیم می‌کنم که مختص به میلاد حضرت مسیح (علیه السلام) است و ان شاءالله با استمداد از ذات حضرت حق و کمک انبیای بزرگ الهی در این ایام پر برکت مأموریت خود را آغاز می‌نمایم.

سفیر کشورمان در واتیکان به تأسیس روابط سیاسی بین ایران و واتیکان که بیش از ۷۰ سال می‌گذرد اشاره کرده و اظهار نمود: این نشان از عمق علاقه‌مندی طرفین به تقویت ارتباطات به خاطر وجود اشتراکات دینی، سیاسی و فرهنگی است.

وی افزود: ملت ایران در طول تاریخ همواره نشان داده است که اهل تعامل و گفت‌وگو است و با کمال اطمینان و آرامش و با خردورزی و اتخاذ روش‌های حکیمانه با سایر ملت‌ها، فارغ از هر ایده و عقیده‌ای به مذاکره و گفت‌وگو می‌نشیند و معتقد است از این طریق می‌توان به تفاهم و تقریب رسید.

سفیر جدید کشورمان ادامه داد: ما از جناب عالی کرارا شنیده و یا در فضای مجازی خوانده‌ایم که فرموده‌اید: دیالوگ و گفت‌وگو نفرت را از بین می‌برد و این تنها راه صلح است.

وی اضافه کرد: بله درست است؛ دیالوگ سیره عملی همه پیامبران الهی به ویژه حضرت عیسی بن مریم (ع) و پیامبر اسلام (ص) بوده است لکن امروز وظیفه رهبران بزرگ دینی آن است که بر اساس همان دیپلماسی دینی برای دیالوگ، اقدامات عملی در این خصوص انجام دهند. جهان امروز تشنه صلح و همزیستی مسالمت آمیز است و تحقق آن لازمه اهتمام و اقدامات عملی رهبران بزرگ ادیان است و اکنون جمهوری اسلامی ایران نیز با جدیت تمام با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران حضرت آیت الله خامنه‌ای پشت این دیپلماسی دینی برای دیالوگ ایستاده است.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری ادامه داد : حضرت عالی در سخنرانی هفتگی و عمومی خودتان نسبت به جنگ ناجوانمردانه در غزه توصیه به صلح کردید و فرمودید: کسانی که سلاح می‌سازند از مرگ مردم سود می‌برند. جنگ همیشه یک شکست است و به جز تولید کنندگان سلاح، همه باخته‌اند و سپس درخواست آتش بس کردید.

او در ادامه تصریح کرد : البته از شما به خاطر مواضع مطلوبتان تشکر می‌کنیم و جمهوری اسلامی ایران نیز خواستار آتش بس و اتمام این جنگ خانمان سوز است وهمانطور که رئیس جمهور محترم ما جناب آقای رئیسی در گفت‌وگوی تلفنی با جناب عالی بیان داشت، بهتر است اقدام جهانی و عملی در این راستا انجام پذیرد.

در ادامه این دیدار پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان پس از خوش‌آمد گویی به جناب مختاری و آرزوی موفقیت در ارتقای روابط در عرصه‌های مختلف بین واتیکان و ایران از روابط ۷۰ ساله ابراز خرسندی نموده و بر تداوم این ارتباطات و گفت‌وگوی فی ما بین در حوزه‌های دینی، سیاسی و فرهنگی تأکید ورزید.

وی افزود : بنده بر این باورم که گفت‌وگو و تبادل نظر، بسیاری از ناملایمات و نفرت‌ها را از بین می‌برد و اندیشه‌ها را به هم نزدیک می‌سازد و پیروان ادیان از طریق دیالوگ به درک و فهم متقابل می‌رسند.

رهبر کاتولیک‌های جهان با اشاره به جنگ غزه خاطر نشان کرد: من هر روز وقایع وحشتناک غزه را پیگیری می‌کنم و حتی تلفنی با برخی از شخصیت‌های با نفوذ دینی ارتباط برقرار می‌کنم و من مثل رهبران جمهوری اسلامی ایران خواهان آتش بس فوری هستم و معتقدم این جنگ به جز نابسامانی و تخریب و از دست دادن انسان‌های بی‌گناه به ویژه زنان و کودکان، حاصل دیگری ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha