چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
انصافی

پیشکسوت نمایش‌ آیینی و سنتی گفت: چرا در دانشگاه‌های تئاتر ما تمام دروس به نمایش غربی توجه دارند و دائما نمایشنامه‌های خارجی مورد توجه قرار می‌گیرد. این مسئله خودباختگی فرهنگی را نشان می‌دهد که باید برای آن راهکاری اندیشیده شود.

جواد انصافی، بازیگر و کارگردان سینما تئاتر و تلویزیون در گفت‌ و گو با خبرگزاری حوزه با بیان اینکه نمایش آیینی سنتی هویت ملی و اسلامی ما را شکل می دهد، گفت: توجه به نمایش آیینی و سنتی قدمی در جهت ترویج فرهنگ ایرانی – اسلامی است حتی در نمایش‌هایی که زبان طنز دارند هم می‌توان، آموزه‌های بومی و دینی را به خوبی مشاهده کرد.

وی افزود: نمایش‌هایی آیینی ما همانند بسیاری از نمایش‌هایی که در کشورهای مختلف به عنوان نمایش ملی شناخته می‌شوند قابل مقایسه است و هیچ چیزی به لحاظ ارزش‌هایی هنری از آنها کم ندارند. برای مثال به نمایش سیاه بازی اشاره می‌کنم. سیاه در نمایش سنتی نقابی سیاه به صورت می‌زند که در حقیقت نقاب پاکی است. وی هیچگاه دروغ نمی‌گوید و تحت هر شرایطی کار درست را انجام می‌دهد. برای همین تاکید دارم در اینچنین نمایش‌هایی به وفور می‌توان آموزه‌های دینی را مشاهده کرد.

این پیشکسوت نمایش درباره جریان سازی نمایش‌های سنتی گفت: پیام‌های اخلاقی و دینی که در نمایش‌های آیینی ارائه می‌شود بیشتر برای مخاطب کارکرد دارد چون بدون شعار و کلیشه‌های رایج به مخاطب منتقل می‌شود برای همین هم تماشاگر آن را پذیرفته و با کار ارتباط برقرار می‌کند.

وی با انتقاد از فضای آموزشی هنر بیان کرد: چرا در دانشگاه‌های تئاتر ما تمام دروس به نمایش غربی توجه دارند و دائما نمایشنامه‌های خارجی مورد توجه قرار می‌گیرد. این مسئله خودباختگی فرهنگی را نشان می‌دهد که باید برای آن راهکاری اندیشیده شود. از نگاه من نمایش‌های سنتی ظرفیت چه بسا بیشتر از نمایشنامه خارجی برای تدریس در حوزه تئاتر دارد تنها کافیست آن را باور داشته باشیم.

انصافی در انتها تاکید کرد: پرداختن به هویتی و دینی در هنر باعث می‌شود جوانان این مرز و بوم جذب فرهنگی ایرانی اسلامی شود. این موضوع در شرایط فعلی که همه گونه هجمه فرهنگی از طریق رسانه‌های برون مرزی در حال انجام است. اقدامی ویژه و اساسی محسوب می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha