شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر / مصاحبه خبرنگاران حوزه از مسئولین غرفه های نمایشگاه کتاب و دستاوردهای علمی حوزه

حوزه/ مدیر مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی- نجومی با بیان اینکه مباحث نجوم هم یک مباحث تخصصی است گفت: در بحث پژوهش، کتابخانه تخصصی نجوم با ۶ هزار جلد کتاب و تدوین ۲۵۰ عنوان پایان نامه راه اندازی شده است.

محمد صالح نجف، مدیر مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی- نجومی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در حاشیه نمایشگاه کتاب و دستاوردهای علمی مراکز پژوهشی حوزوی در مجتمع امام خمینی(ره) گفت: با عنایت آیت الله العظمی سیستانی(دام ظله) در سال ۱۳۷۴ مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی- نجومی برای پژوهش‌ در مسائل مبتلا به نجومی تأسیس شد تا به آموزش مباحث کاربردی نجوم به طلاب حوزه‌های علمیه بپردازد و در پرتو آن، راه فراگیری و آشنایی آنان با این مسائل هموار گردد.

وی افزود: چـشم‌انداز مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی ـ نجومی ارتقای سطح علمی و گسترش اطلاعات طلاب حوزه‌های علمیه در موضوعات نجومی در دو بخش کوتاه‌مدت و بلندمدت از اهداف تاسیس این مرکز می باشد.

نجف گفت: آشنایی با روش‌های قبله‌یابی، بر پایه ضوابط نجومی قدیم و جدید, تشکیل ستاد استهلال و گزارش امور رصدی به عموم علاقه‌مندان, چگونگی استخراج اوقات شرعی در هر نقطه جغرافیایی، تهیه و انتشار متون آموزشی، پاسخ به سؤالات مختلف مردم در زمینه‏ های مربوطه و تشکیل کنفرانس‌های علمی با حضور اساتید و صاحب‏نظران از اهداف کوتاه مدت این مجموعه می باشد.

مدیر مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی- نجومی ابراز داشت: اولین دوره های آموزشی تخصصی خود را از سال ۱۳۷۶ آغاز و کار مرکز را به چند قسمت تقسیم کردیم، چرا که وقتی قرار است کار استهلال را انجام دهیم نیاز است که عده ای آموزش ببینند.

وی افزود: مرکز رو به دو قسمت آموزشی و پژوهشی تقسیم کردیم چون وقتی وارد بحث آموزش می شویم نیاز به کارهای پژوهشی هم داریم, کارهای پژوهشی را مجدد بازتعریف کردیم و یک قسمت هم به عنوان احیای آثار علمای قدیم در این عرصه ایجاد کردیم.

نجف ابراز داشت: فقهای اسلام نیز به دلیل ارتباط مبانی و اصول مسائل فقهی با دانش نجوم، بدان اهتمام خاصی ورزیدند؛ زیرا هر مسلمانی تکالیف روزانه خود را پیش از برآمدن آفتاب شروع می‌کند و چشم به طلوع سپیده دارد تا نماز صبح را در اول وقت به‌جای آورد، آنگاه چرخش خورشید را می‌پاید تا هم‌زمان با نزول آن از مرکز آسمان، نماز ظهر را اقامه کرده و هر نمازی را در وقت خود ادا کند.

مدیر مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی- نجومی گفت: متاسفانه در چند صد سال اخیر این مباحث کمرنگ شد و از سوی اساتید به شاگردان منتقل نشد اما علمای بزرگی در این عرصه کار کرده بودند و تا الان نزدیک به ۵ کتاب از علمای مسلمان را تحقیق و منتشر کرده ایم و چند کتاب نیز در دست اقدام داریم.

وی گفت: بر هر مسلمان واجب است تا در پیروی از این دستور قرآنی موقعیت خود بر روی زمین را بداند تا بر آن اساس، جهت مسجدالحرام و قبله را تشخیص دهد، امری که آشنایی با آن، نه فقط برای فریضه نماز؛ بلکه به هنگام احتضار مسلمان در آستانه مرگ و چگونگی به خاک‌سپاری و نیز در زمان ذبح حیوانات و... نیز ضرورت دارد.

مدیر مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی- نجومی در پایان با بیان اینکه مباحث نجوم یک مباحث تخصصی است خاطرنشان کرد: در بحث پژوهش, کتابخانه تخصصی نجوم با ۶۰۰۰ جلد کتاب و تدوین ۲۵۰ عنوان پایان نامه در این عرصه را داشتیم و سعی کرده ایم ماهنامه هایی به صورت داخلی داشته باشیم تا به علاقه مندان این عرصه مباحث پژوهشی ارائه شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha