دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر / مصاحبه خبرنگاران حوزه از مسئولین غرفه های نمایشگاه کتاب و دستاوردهای علمی حوزه

عضو گروه تاریخ و سیره پژوهشکده حج و زیارت از تولید و انتشار بیش از هزار جلد کتاب در این پژوهشکده خبر داد.

احمد خامه یار عضو گروه تاریخ و سیره پژوهشکده حج و زیارت در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در حاشیه نمایشگاه کتاب و دستاوردهای علمی مراکز پژوهشی حوزوی در مجتمع امام خمینی(ره) قم به تبیین فعالیت های پژوهشی این مرکز پرداخت و گفت: پژوهشکده حج و زیارت سال ۱۳۷۰ به عنوان یکی از نهادهای تابعه حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت تأسیس گردید. این مرکز در مدت فعالیت خود علاوه بر ارائه کارشناسی‌ های لازم، به ثمر رساندن پروژه‌ های تحقیقات و انجام خدمات پژوهشی ارزشمند، در حوزه تولید آثار علمی توانست در ابعاد مختلف حج و زیارت صدها اثر به جامعه علمی کشور تقدیم نماید.

وی گفت: پژوهشکده حج و زیارت فرصتی ایجاد کرد تا با ورود جدی ‌تر به فضای علمی و پژوهشی کشور و تطابق هرچه بیشتر با استانداردها و ضوابط مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، زمینه برای نگاه علمی و تخصصی به دو مقوله مهم حج و زیارت، بیش از پیش فراهم آید.

خامه یار در تبیین ماموریت های این پژوهشکده گفت: فراهم آوردن امکانات لازم و متناسب با فعالیت‌ های پژوهشی مربوطه؛ برگزاری نشست‌ ها و همایش ‌های علمی ـ تخصصی، ملی و بین المللی و برگزاری دوره های آموزشی، پژوهشی، تحصیلات تکمیلی و کوتاه ‌مدت از اهم اهداف و ماموریت های کلان این پژوهشکده می باشد.

عضو گروه تاریخ و سیره پژوهشکده حج و زیارت خاطرنشان کرد: کارهای پژوهشکده حج و زیارت به صورت عمده بر اماکن زیارتی خارج از کشور همچون حج و عتبات عالیات متمرکز است, در کنار این فعالیت ها پاسخگویی به شبهات نیز در دستور کار داریم.

وی افزود: بیش از هزار جلد کتاب در این پژوهشکده از سوی نشر مشعر منتشر شده است و همچنین دانشنامه حج و حرمین شریفین مجموعه‌ای هشت جلدی به زبان فارسی که زیرنظر پژوهشکده حج و زیارت در سازمان حج و زیارت، تدوین شده است و چاپ مجلدات بعدی آن ادامه دارد, هدف از تألیف این دانشنامه، ارائه اطلاعات مستند و شناساندن میراث حج در زمینه‌ها و ابعاد مختلف علمی است.

خامه یار، ویکی حج را از دیگر دستاوردها و فعالیت های پژوهشکده حج و زیارت دانست و گفت: ویکی حج دانشنامه‌ای مجازی با موضوع حج و زیارت است؛ این دانشنامه شامل مقالاتی در شرح مفاهیم و احکام حج و زیارت و معرفی اماکن زیارتی سرزمین‌های اسلامی خواهد بود، مقالات این دانشنامه با رویکرد اطلاع‌رسانی نگاشته می‌شوند اما مقالاتی علمی و مبتنی بر دستاوردهای پژوهش‌های معتبر در جامعه علمی خواهند بود.

عضو گروه تاریخ و سیره پژوهشکده حج و زیارت در پایان ابراز داشت: پژوهشکده حج و زیارت در دومین جشنواره پاسخ‌برتر به عنوان مرکز آموزشی برتر شناخته شد و مورد تقدیر قرار گرفت.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha