دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
دفاعیه

حوزه/ طلبه مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا(س) اصفهان، از پایان نامه خود با عنوان: «معناشناسی واژه مومن در قرآن کریم»، دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، مرضیه سلیمانی، طلبه سطح سه مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا(س) اصفهان، از پایان نامه خود با عنوان: «معنا شناشی واژه مومن در قرآن کریم»، با راهنمایی مهدی حبیب اللهی و داوری حجت الاسلام مجید انصاری تبار دفاع کرد.

سلیمانی در دفاع از پایان نامه خود گفت: قرآن کریم دارای سطوح و لایه های متنوع عرضی، طولی وسرشار از پیچیدگی های زبانی و معانی است. واژگان قرآن جدای از معنای اساسی و مستقل خود، تحت تاثیر سیاق، دارای معانی جدید می شوند و معناشناسی به عنوان دانشی که به مطالعه ی علمی معنا می پردازد، رابطه ی یک واژه با واژگان دیگر در یک متن را به دست می آورد.

وی اظهار کرد: از بین مکاتب معنا شناسی، مکتب بُن، مورد انتخاب توشیهیکو ایزوتسو بوده که تجربه خوبی در حوزه ی مطالعات قرآنی کسب کرده است. واژه ی ایمان در جهان بینی و فرهنگ قومی عرب جاهلی، به معنای «آرامش قلبی و اعتماد» کاربرد داشته است. این واژه با مشتقاتش ۸۱۱ بار در قرآن به کار رفته است.

طلبه مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا(س) اصفهان گفت با جستجوی مترادف‌ها و متضادهای نسبی واژه ی «ایمان» و یافتن کلمات و عبارت‌های «فعّال» که در استواری مفهوم ایمان نقش دارند و نیز عبارت‌های «منفعل» که از ایمان نتیجه می شوند و لوازم آن‌ که در ایجاد معنای نسبی اولیه «ایمان» نقش دارند؛ راه برای ترسیم «میدان های معناشناسی» و رسیدن به جهان‌بینی قرآن در مورد ایمان هموار گردید.

وی گفت: در جهان‌بینی ایمان در قرآن راستگویی، از مهم‌ترین واژه هایی است که جهان‌بینی توحید محور قرآن را بیان می کند و آن را از جهان‌بینی اعراب جاهلی ممتاز می سازد. از دیگر ویژ گی های این جهان‌بینی، این است که ایمان در قرآن، مصادیق جدیدتر و گسترده تری را در حوزه انسان با خدا، دین و پیامبر پیدا می کند. تعریف ایمان در قرآن از دیدگاه معنا شناسانه عبارت است از «ایمان تصدیق تنها یا همراه با التزام عملی به اموری غیبی، مانند خدا و آخرت است که بارها در قرآن مطرح شده است...»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha