دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین زمانی

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با تاکید بر این که در اخلاق انتخاباتی اصل اول شایسته سالاری است، تصریح کرد: هیچ کس حق ندارد توجیه کند که چون انتخاب من به نفع اسلام و دین و انقلاب است پس از بیت‌المال می‌توانم استفاده کنم.

حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن زمانی در گفتگو با خبرگزاری حوزه گفت: در اخلاق انتخاباتی اصل اول شایسته سالاری است. به این معنا که اگر کسی می‌خواهد برای مجلس شورای اسلامی یا برای خبرگان، نامزد بشود اولین شرط این است که ببیند آیا افرادی لایق‌تر از خودش هستند یا نیستند؟

مشاور مدیر حوزه های علمیه در امور مذاهب اسلامی افزود: اگر انسان کسی لایق‌تر از خودش را پیدا کرد حق نامزدی ندارد که خودش را به جای او و بهتر از او معرفی کند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی ادامه داد: اصل دوم اخلاص است. اگر شخصی خودش را لایق دید اخلاص در پذیرش مدیریت داشته باشد. آنچنانکه شهید بهشتی فرمود ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت. اگر برای قدرت‌طلبی، برای شهرت، برای ثروت و برای این‌گونه موارد باشد هیچ ثوابی و ارزشی برای قیامت نخواهد داشت.

وی ادامه داد: اصل سوم نحوه‌ی تبلیغ است. دو نحوه تبلیغ وجود دارد. یک نحوه تبلیغ این است که نامزد توانمندی‌های خودش را به جامعه معرفی کند. این مدل بسیار خوب است. ما به این مدل میگوییم تبلیغ ایجابی. یک مدل تبلیغ سلبی داریم اینکه نامزد انتخابات سعی کند نقص‌های نامزدها و رقیبان خودش را به نحوی به جامعه‌ی مخاطب برساند که مردم به آنها رای ندهند. بگوید فلان شخص مشکلاتی دارد یا نمی‌تواند یا قبلا بد عمل کرده است یا دوستان بدی دارد یا فرزندش بد است. یا بدیهای دیگران را گفتن. به این میگوییم تبلیغ سلبی. متاسفانه در جامعه‌ی ما تعدادی از نامزدها هر دو نوع تبلیغ را دارند، تبلیغ دوم ممنوع است. تبلیغ سلبی از نظر اخلاق اسلامی غلط است.

مشاور مدیر حوزه های علمیه در امور مذاهب اسلامی اظهار کرد: اصل چهارم مسئله‌ی هزینه و بودجه ‌است. اسراف در مسئله‌ی تبلیغ و استفاده از بودجه‌ها طبعاً حرام است. اولاً خودش فی نفسه حرام است ثانیاً از بیت المال و امکانات دولتی بهره گرفتن با هیچ توجیهی مورد قبول نیست. هیچ کس حق ندارد توجیه کند که چون انتخاب من به نفع اسلام و دین و انقلاب است پس از بیت‌المال می‌توانم استفاده کنم.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی در پایان گفت: اصل پنجم و آخرین اصلی که در زمینه انتخابات داریم این است که ظرفیت‌های تبلیغات باید متعادل، متوازن و عادلانه در اختیار افراد از ناحیه دستگاه‌ها گذاشته شود. چه صداوسیما چه یک مسجد چه یک هیئت چه یک نهاد که میخواهد افرادی از نامزدها را بیاورد تا صحبت کنند. حق این است که اگر یک نامزد را آورد رقبای او را هم بیاورد. نگران نباشید از اینکه او ممکن است رای بیاورد. اصلا نگران نباشید؛ اگر نامزد مورد نظر شما لیاقت‌های لازم را دارد اجازه بدهید او حرف بزند دیگران هم حرف بزنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha