سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران

حوزه/آقای کشاورز استاد دانشگاه فرهنگیان گفت: بهترین نظام تعلیم وتربیت مسجد است، چون مسجد باعث می شود بچه‌ها در عین آموزش محتوای مذهبی، دانش را نیز یاد بگیرند.

به گزارش خبرگزاری حوزه در مازندران، روح الله کشاورز، استاد دانشگاه فرهنگیان نوشهر، در جمع طلاب مدرسه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) کلاردشت اظهار کرد: به‌عنوان یک مربی، سند تحول بنیادین و ساحت‌های شش‌گانه را به‌عنوان یک چراغ راهنما و عنوان ریل گذاشته شده که قرار است ۱۴۰۴ به آن برسیم، مطالعه کنید، چراکه تربیت، وظیفه آموزش و پرورش است.

وی افزود: بهترین نظام تعلیم وتربیت، مسجد است، مسجد باعث می‌شود بچه‌ها در عین آموزش محتوای مذهبی، دانش را نیز بی‌آموزند، از زمانی‌که فرزندان خود را از کانون تربیت جدا کردیم، ضربه خوردیم، لذا این ساختار انتقال دانش از مسجد به مکتب خانه و از مکتب خانه به مدرسه، ضربه‌ای بود که به پیکره تعلیم و تربیت وارد شد.

آقای کشاورز اظهار کرد: سند تحول بنیادین می‌گوید، وظیفه آموزش‌وپرورش، تربیت نسلی با ایمان، باوفا، مسئولیت‌پذیر، دارای اعتماد به ‌نفس، مبتکر، راست‌گو، اهل تفکر و اندیشه، عاشق کشور و نظام و مردم و دوستدار مصالح کشور است.

وی ادامه داد: در حقیقت شکافی بین آنچه هست وآنچه باید باشد وجود دارد که به تنهایی توسط معلم، محقق نمی‌شود، راهی جز ایجاد ارتباط سازمانی و پل زدن بین سازمان‌ها مانند حوزه علمیه و آموزش و پرورش امکان پذیر نیست.

استاد دانشگاه فرهنگیان با اشاره به ۶ ساحت تعلیم و تربیت بیان کرد: ‌اولین ساحت، اعتقادی و ایمانی است، در سند تحول بنیادین، معلم مربی است، چون در برابرمربی، متربی، دانش آموز و فراگیر و در سطح بالاتر و جذاب تر، مربا قرار دارد، در نظام تعلیم ‌و تربیت، معلم باید مربی باشد، تا بتواند این مربایی که دانش‌آموزان هستند را به قوام برساند.

وی مهم‌ترین موضوع در تعلیم و تربیت را صبر دانست و اشاره کرد: تنها چیزی که می‌تواند ما را از دنیای لذت طلبی نجات دهد، تقویت ساحت اعتقادی و ایمانی است، قوا انفسکم و اهلیکم نارا... .

آقای کشاورز عنوان کرد: دومین مطلب، ساحت اجتماعی سیاسی است، به عنوان مثال معلم از دانش آموزان بپرسد مهم‌ترین خبری که روز گذشته شنیدند چه بوده، یک معلم و مربی باید به این ساحت توجه کند، جهاد تبیینی که حضرت آقا بسیار بر آن تاکید دارند، باید توسط معلمان صورت بگیرد، موضوعی مانند فتنه ۸۸ که سریع السیر فروکش کرد، نتیجه و نقش مربیان پرورشی در مدارس بود.

وی اضافه کرد: بهترین مربی، در آموزش ساحت اقتصادی و حرفه‌ای، مادر خانواده است، رئیس خانه مادر و رئیس خانواده پدر است، مربی باید در کلاس درس به ساحت اقتصادی توجه داشته باشد، بچه‌ها باید با مشاغل و روزی حلال آشنا شوند.

استاد دانشگاه فرهنگیان مراد از ساحت تربیت بدنی و زیستی را ساحت جسم و روان خواند و خاطرنشان کرد: ‌سلاطین بدن، مغز، قلب و کبد است.

وی ادامه داد: منظور از ساحت زیبا شناختی و هنر، نگاه دقیق و درست به کائنات است، با نگاهی زیباشناختی و هنری به جوامع پیرامون خود نگاه کنید و مطمئن باشید مسیر را پیدا خواهید کرد.

آقای کشاورز ششمین ساحت تعلیم و تربیت را ساحت علمی و فناورانه دانست و یادآور شد: به عنوان یک مربی و طلبه، باید سواد رسانه را یاد بگیرید، امروز هر چه سواد رسانه شما بالاتر باشد راحت‌تر می‌توانید صحبت و ارتباط برقرار کنید؛ به فرموده امام علی(علیه السلام)، فرزند خود را به زمانه تربیت کنید.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha