شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حیفا

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

مقاومت عراق مسئولیت حمله دیالی را بر عهده گرفت

مقاومت اسلامی عراق شامگاه جمعه با صدور بیانیه‌ای مسوولیت سرنگونی یک پهپاد آمریکایی در استان دیالی در شرق عراق را برعهده گرفت. مقاومت عراق در این بیانیه اعلام کرد: برای مقابله با اشغالگری آمریکا در منطقه، حمایت از مردم غزه و در راستای حفاظت از حاکمیت عراق، ساعت ۱۸:۴۵ روز پنجشنبه یک پهپاد آمریکایی از نوع MQ۹ را در آسمان استان دیالی با سلاح مناسب هدف گرفته و سرنگون کردیم.این پهپاد که از پایگاه آمریکایی‌ها در کویت بلند شده بود تنها ۲ ساعت پس از پرواز با سلاح مناسب هدف قرار گرفت و سرنگون شد.مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد به مقابله و تخریب پایگاه‌های دشمن ادامه می‌دهد.

منبع: ایسنا

تنش در لایه های سیاسی اسرائیل بالا گرفت

رسانه‌های صهیونیستی از تشدید تنش میان نخست‌وزیر این رژیم و وزیر جنگ او پرده برداشتند. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی در این گزارش با عنوان «نبرد بین نتانیاهو و گالانت چنین به نظر می‌رسد» گزارش کرد چند هفته است که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «یوآو گالانت» وزیر جنگ این رژیم تلاش می‌کنند تنش میان خود را پنهان کنند اما حالا دیگر فایده‌ای ندارد.این شبکه گزارش داد جبهه غیر ضروری دیگر همین جبهه میان گالانت و نتانیاهو است که مانند بقیه جبهه‌های فعال مدت‌هاست که ملتهب است.این شبکه در ادامه گزارش کرد می‌توان گفت مدت‌هاست که میان آن دو یک رابطه ناامیدی متقابل حاکم است. نتانیاهو، به گالانت مهم‌ترین پست در کابینه یعنی وزارت جنگ را داد چرا که او را سربازی مخلص البته برای خود نه برای ارتش می‌دید، مردی که به راحتی بازیچه قرار می‌گیرد.این شبکه رژیم صهیونیستی در ادامه گزارش داد از همان لحظه اول گالانت مجبور شد با دستورات مضحک روبرو شود زیرا متوجه شد که بخشی از دفترش با هلیکوپتر به «بتسلئیل اسموتریچ» وزیر تندروی دارایی منتقل شده است و این او را برای مدتی در نبردهایی که بر سر کانون‌های شهرک‌سازی رخ داد، خسته کرد.شبکه مذکور گزارش کرد گالانت همچنین خود را در اختلافات دائمی با «ایتامار بن گویر» وزیر تندروی امنیت «ملی» رژیم صهیونیستی دید.

منبع: ایسنا

آمریکا برای توافق بزرگ خیز برداشت

رسانه‌های عبری زبان شامگاه جمعه از تلاش آمریکا برای انعقاد یک «توافق منطقه‌ای بزرگ» خبر دادند. رسانه‌های عبری زبان گزارش کردند دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده در حال حاضر روی یک «توافق منطقه‌ای بزرگ» کار می‌کند که شامل آتش‌بس در نوار غزه، عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی و جهان عرب و استقرار یک نظام جدید در غزه می‌شود.در همین راستا، پیشتر یک مسئول آمریکایی گفته بود امیدهای رئیس‌جمهور بایدن برای شکل‌دهی دوباره به خاورمیانه پس از جنگ، در نهایت با تشکیل کشور فلسطین در ارتباط است.آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم از جانب محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان اعلام کرد بن سلمان تاکید کرده که حاضر است به عنوان بخشی از عملیات بازسازی نوار غزه پس از جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس، روابط خود را با این رژیم عادی کند.

منبع: ایسنا

ممنوعیت الخروجی های بهداشت اعلام شدند

مدیرکل حقوقی، املاک و تنظیم مقررات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با صدور ابلاغیه‌ای متعهدین انجام تعهدات قانونی را ممنون‌الخروج اعلام کرد. بنابر اعلام وزارت بهداشت به استناد به تبصره ۱۳ ماده ۴ «قانون اصلاح برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو» در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی مصوب سال ۱۴۰۱، صدور گذرنامه و مجوز خروج از کشور برای مستنکفین از انجام تعهدات قانونی ممنوع است.در متن ابلاغیه میرحامد خانی، مدیرکل حقوقی،املاک و تنظیم مقررات وزارت بهداشت آمده است:«احتراما نظر به تبصره ۱۳ ماده ۴ قانون اصلاح برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی مصوب سال ۱۴۰۱، صدور گذرنامه و مجوز خروج از کشور برای مستنکفین از انجام تعهدات قانونی ممنوع است و وزارت بهداشت مکلف است اسامی این افراد را به مراجع ذی‌صلاح اعلام کند و همچنین وفق بند ۳-۱۸ ماده ۱۸ دستورالعمل دستورالعمل قانون مذکور انجام تکلیف مصرح در تبصره ۱۳ برعهده مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت گذاشته شده است. فلذا خواهشمند است دستور فرمایید اسامی افراد یاد شده به منظور جلوگیری از صدور گذرنامه و ممنوع‌الخروجی آنان از کشور به لازم به ذکر است، جهت جلوگیری غز تبعات مصرح در تبصره ۱۴ قانون یاد شده، پذیرفته‌شدگان دوره‌های پیش از تصویب این قانون نیز مشمول مفاد این قانون می‌شوند. عدم اجرای تکالیف مقرر در تبصره‌های یک، ۲ و سیزده این یند از سوی مسئولان ذی‌ربط جرم محسوب شده و مرتکب به مجازات تعزیری درجه ۶ موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی مصوب یکم اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ می‌شود.»

منبع: ایسنا

لبنان حیفا را به آتش کشید

رسانه‌های صهیونیستی شامگاه جمعه از وقوع انفجار و به صدا در آمدن آژیر خطر در شهر حیفا واقع در شمال فلسطین اشغالی و «جبل الکامل» خبر دادند.وبگاه عبری والا از به صدا درآمدن آژیر هشدار در شهر حیفا برای اولین بار از ابتدای جنگ علیه غزه خبر داد.منابع عبری گزارش دادند راکت‌هایی از سمت لبنان به سمت حیفا شلیک شدند.سایت خبری «غزه الان» گزارش کرد موشک‌های لبنان شهر حیفا، الناصره، الجلیل و تمامی شهرهای شمال فلسطین اشغالی را لرزاند.شبکه خبری الجزیره نیز نوشت ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد پس از شلیک موشک رهگیر به سمت یک هدف مشکوک هوایی، آژیر خطر در حیفا به صدا درآمد و این حادثه پایان یافت.الجزیره گزارش کرد لاشه این موشک رهگیر در شهر «طمره» در شمال حیفا سقوط کرد.

منبع: ایسنا

یمن بازهم زیر موشکباران آمریکا رفت

رسانه جنبش انصارالله یمن شامگاه جمعه گزارش کرد منطقه الجبانه در الحدیده هدف حمله آمریکایی -انگلیسی قرار گرفت.شبکه خبری «المسیره» وابسته به این جنبش گزارش کرد ارتش آمریکا و انگلیس بار دیگر طی دو حمله منطقه «الجبانه» در شهر الحدیده یمن را هدف قرار دادند.شبکه المیادین هم گزارش کرد منطقه الجبانه در غرب یمن مورد حملات موشکی آمریکا و انگلیس قرار گرفت.

منبع: ایسنا

ایران صعود زودهنگام کرد

تیم ملی فوتبال ایران در دومین دیدار در جام ملت‌های آسیا برابر هنگ‌کنگ به پیروزی رسید و راهی دور بعد شد.تیم ملی فوتبال ایران از ساعت ۲۱ روز جمعه در دومین دیدار این تیم در جام ملت‌های آسیا و از رقابت‌های گروه C، با قضاوت حنا حطاب از سوریه و در ورزشگاه خلیفه به مصاف تیم ملی هنگ‌کنگ رفت.تیم ملی فوتبال که در بازی اول برابر فلسطین به برتری رسیده بود، در بازی امشب به دنبال دومین برد و قطعی کردن صعود بود. در سوی مقابل هنگ‌کنگ هم در شرایطی برابر تیم کشورمان به میدان رفت که در دیدار نخست برابر امارات مغلوب شده بود.

منبع: ایرنا

ایران شناس روس درگذشت

پروفسور گرانت آوانسوویچ واسکانیان ایران‌شناس و زبان‌شناس برجسته روس و مولف فرهنگ لغات روسی-فارسی پس از ۹۹ سال زندگی، درگذشت.واسکانیان متولد ۲۸ دسامبر ۱۹۲۴ میلادی ( هفتم دی ۱۳۰۳ هجری شمسی) در شهر باکو، در دوران حیات خود آثاری همچون دوره مقدماتی آموزش زبان فارسی و فرهنگ لغات روسی-فارسی را از خود به یادگار گذاشت.این فرهنگ لغات با ویراستاری محسن شجاعی در ۱۲۵۸ صفحه توسط نشر فرهنگ معاصر منتشر شده است و افزون بر ۳۲ هزار واژه روسی را در بر می‌گیرد.رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پیامی، درگذشت این ایران شناس برجسته روس را تسلیت گفت.

منبع: ایرنا

عمار به کار خود پایان داد

چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار همزمان با روز غزه و با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد. آیین اختتامیه و اهدای جوایز چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار همزمان با روز غزه عصر امروز جمعه ۲۹ دی ماه در محل تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.این مراسم با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و کلیپ گرامیداشت یاد حاج نادر طالب‌زاده و سخنان او آغاز شد. محمدرضا باقری مجری مراسم اختتامیه اجرای خود را با خواندن شعری آغاز کرد و پس از آن با دعوت از خانواده شهید علی محمدی نشان استقلال به عنوان اولین نشان اهدایی به سیدحسین حسینی‌آزاد سوژه مستند «آقای شورا» اهدا شد.

منبع: مهر

پارس آباد لرزید

زمین لرزه‌ ۴.۹ ریشتری در جمهوری آذربایجان، شهرستان های شمال استان اردبیل مخصوصا شهرستان پارس آباد را لرزاند.بر اساس اعلام مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران زمین لرزه‌ای به بزرگی ۴.۹ ریشتر به کانون جمهوری آذربایجان پارس آباد و برخی شهرهای دیگر در شمال استان را نیز لرزاند.محل وقوع این زمین لرزه کشور جمهوری آذربایجان است که در ساعت ۲۱:۳۵:۵۴ به طول جغرافیایی ۴۸.۷۷۲ عرض جغرافیایی ۳۹.۶۵۴ رخ داد.به گزارش مرکز لرزه نگاری کشور کانون این زمین لرزه در عمق ۱۰ کیلومتر زمین در سلیان کشور جمهوری آذربایجان بوده است.هنوز گزارشی از خسارات احتمالی این زمین لرزه منتشر نشده است.

منبع: مهر

هلند سفیر ایران را احضار کرد

دولت هلند به بهانه ادعایی کشته شدن یک کودک هلندی در حمله ایران به اربیل در اقلیم کردستان عراق، سفیر تهران را احضار کرد.«هانکه بروینز اسلات» (Hanke Bruins Slot) وزیر امور خارجه هلند با صدور بیانیه ای در این خصوص ادعا کرد یک کودک هلندی کمتر از یک ساله در حملات ایران به اربیل جان خود را از دست داده است.وی افزود که از همتای ایرانی خود توضیح خواسته و سفیر ایران را احضار کرده است.سپاه پاسداران ایران نیمه‌شب دوشنبه گذشته، با شلیک ۲۴ فروند موشک به مقر جاسوسی موساد در اقلیم کردستان عراق و محل تجمع تروریست‌ ها در مناطقی از سوریه، مواضع آنان را مورد هدف قرار داد.سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از انهدام محل‌ های تجمع فرماندهان و عناصر اصلی مرتبط با جنایات اخیر تروریستی کرمان و راسک در سوریه و همچنین مقر جاسوسی رژیم اسرائیل در اقلیم کردستان با موشک‌های بالستیک در بخشی از عملیات موشکی خبر داده بود.

منبع:مهر

پاکستان پایان تنش با ایران را اعلام کرد

پاکستان تصمیم گرفت به مناقشه با ایران پایان دهد و روابط کامل دیپلماتیک با تهران را از سر بگیرد.خبرگزاری رویترز با استناد به رسانه‌های پاکستان گزارش داد دولت این کشور تصمیم گرفته به مناقشه با ایران پایان دهد و روابط کامل دیپلماتیک با ایران را از سر بگیرد.رویترز گزارش داد کابینه پاکستان در جلسه‌ای به ریاست نخست‌وزیر پیشبرد امور این کشور، انجام اقدامات لازم برای احیای کامل روابط دیپلماتیک با ایران را تأیید کرد. پیش از نشست کابینه، «جلیل عباس جیلانی»، وزیر امور خارجه پاکستان نیز گفته بود اسلام‌آباد مایل به تشدید تنش‌ها با تهران نیست.ساعاتی قبل‌تر از آن سخنگوی وزارت خارجه پاکستان از ایران به عنوان «کشور دوست» یاد کرده و بر ضرورت تنش‌زدایی میان دو طرف تأکید کرده بود. «انوار الحق کاکر»، نخست‌وزیر پیشبرد امور پاکستان امروز در باره «بازبینی‌های گسترده امنیتی بعد از حوادث میان ایران و پاکستان» با سران سرویس‌های نظامی این کشور تشکیل جلسه داد. خبرگزاری فرانسه ساعتی قبل‌تر به نقل از یک مقام امنیتی گزارش داد رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان و رئیس نهادهای اطلاعاتی این کشور از جمله افراد حاضر در این جلسه بودند. کاکر بعد از حمله موشکی ایران به پاکستان سفرش به نشست «مجمع جهانی اقتصاد» در «داووس» هلند را ناتمام گذاشته و به کشورش بازگشته بود. تنش در روابط دو کشور بعد از حمله شامگاه سه‌شنبه ۲۶ دی‌ماه ایران به دو مقر مهم گروهک تروریستی جیش‌الظلم آغاز شد. در واکنش به آن حمله، وزارت خارجه پاکستان صبح روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مجموعه‌ای از «حملات نظامی دقیق و کاملاً هدفمند» را علیه مخفیگاه‌های تروریست‌ها در استان سیستان و بلوچستان ایران انجام داده است. این اقدام با واکنش ایران مواجه شد و کاردار پاکستان در تهران را به وزارت خارجه ایران کشاند.

منبع: شبکه خبر

تنفس تهرانی ها قابل قبول شد

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین کیفیت هوای پایتخت امروز ۲۹ دی ،برروی عدد ۹۲ و در شرایط قابل قبول قرار دارد.آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۱۰۰ بود و کیفیت هوای پایتخت در شرایط قابل قبول قرار داشت.آلاینده شاخص هم‌اکنون «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۹۲ و کیفیت هوا در وضعیت قابل قبول است.براساس روزشمار شاخص آلودگی هوا از ابتدای سال تا امروز، کیفیت هوای پایتخت ۹ روز در وضع پاک، ۲۰۰ روز در وضع قابل قبول، ۸۳ روز در وضع ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۲ روز ناسالم برای همه شهروندان بود. هوای تهران در هیچ روزی در وضع بسیار ناسالم و خطرناک قرار نداشته است.شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا «پاک»، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا «قابل قبول(سالم) یا متوسط»، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا «ناسالم برای گروه‌های حساس»، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا «ناسالم»، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا «بسیار ناسالم» و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا «خطرناک» است.

منبع: شبکه خبر

ایران یه گام نهایی پارالمپیک پاریس رسید

تیم ملی بسکتبال با ویلچر کشورمان امروز با پیروزی برابر تیم ژاپن به مرحله فینال صعود کرد و یک گام به کسب سهمیه پارالمپیک پاریس نزدیک‌تر شد.در هشتمین روز از رقابت‌های قهرمانی آسیا و اقیانوسیه، تیم ملی بسکتبال با ویلچر مردان کشورمان جمعه در مرحله نیمه نهایی به مصاف تیم ژاپن رفت که این مسابقه با نتیجه ۶۳ بر ۴۸ به سود شاگردان دستیار به پایان رسید تا ژاپنی‌ها باز هم مغلوب قدرت تیم ملی بسکتبال با ویلچر کشورمان شوند.ملی پوشان کشورمان در مرحله فینال به مصاف برنده دیدار استرالیا و کره جنوبی خواهند رفت.پیش از این و در مرحله گروهی، تیم ملی بسکتبال با ویلچر کشورمان برابر تیم‌های کره جنوبی، تایلند، ژاپن و چین به پیروزی رسید و مقابل استرالیا نتیجه را واگذار کرد و در مرحله یک چهارم نهایی برابر افغانستان پیروز شد.تیم قهرمان این دوره از مسابقات، سهمیه پارالمپیک پاریس را کسب خواهد کرد.

منبع: شبکه خبر

یمن چم رنجر را شکار کرد

اداره عملیات تجارت دریایی انگلیس اعلام کرد: گزارشی از وقوع یک حادثه دریایی دیگر در ۱۱۵ مایلی جنوب شرقی عدن در یمن دریافت کرده است.سرتیپ یحی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد: به فضل الهی یک کشتی آمریکایی به نام چم رنجر در خلیج عدن با موشک‌های دریایی مناسب، به طور دقیق مورد اصابت قرار گرفت.وی افزود: تأکید می‌کنیم که پاسخ به حملات آمریکا و انگلیس حتمی است و هرگونه حمله جدید بدون پاسخ و مجازات نخواهد ماند.

منبع: شبکه خبر

هند عملیات زمینی را آغاز کرد

نیروی زمینی هند عملیات ویژه‌ای برای خنثی سازی تلاش‌های پاکستان در کشمیر آغاز کرد.بنا بر اعلام رسانه‌های هند، این کشور استمرار فعالیت‌های ضدامنیتی تحت حمایت پاکستان را در جامو و کشمیر بکرار در محافل ملی و بین المللی مطرح ساخته است.نیروی زمینی هند اعلام کرد عملیات "قدرت مطلق" (Sarvashakti) را به منظور توقف این فعالیت‌ها برگزار می‌کند.هدف از اجرای این عملیات مقابله با احیای فعالیت‌های گروه‌های تحت حمایت پاکستان در طول رشته کوه‌های پیرپنجال در این فرمانداری است.رسانه‌های هند نوشتند سازمان‌های تحت حمایت پاکستان بشدت درصدد احیای اقدامات ضد امنیتی در بخش راجوری-پونچ هستند که در آخرین بار منجر به کشته شدن حدود بیست تن از سربازان هندی در حملات اخیر شده است. جدیدترین حادثه در ۲۱ دسامبر رخ داد که ۴ تن از سربازان جان خود را در جریان آن در محله "درا کی گلی" (Dera ki Gali) از دست دادند.

منبع: شبکه خبر

همکاری اتمی با آژانس به کف رسید

مدیرکل آژانس بین‌الملللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه مدعی شد جمهوری اسلامی ایران همکاری خود با این نهاد بین‌المللی را به حداقل رسانده است.رافائل گروسی به این خبرگزاری گفت: «اوضاع ناامیدکننده است. فعالیت‌های ما در آنجا ادامه دارند اما در کمترین سطح. آنها دارند همکاری با ما را به شکلی بی‌سابقه محدود می‌کنند.»او در این مصاحبه که در حاشیه اجلاس داووس انجام شد همچنین مدعی شد که ایران برخی از بازرس‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به خاطر ملیت‌هایشان نپذیرفته و رد کرده است.این ادعاها در حالی مطرح است که ایران بارها تأکید کرده است که اقدامات و فعالیت هسته‌ای خود را بر اساس ان‌پی‌تی و پادمان پیش می‌برد.مدیر کل آژانس در ادامه گفت: «این راهی برای تنبیه ما است. وقتی فرانسه، انگلیس یا آمریکا کاری انجام می‌دهند که مورد پسند آنها نیست آژانس را برای مجادلات سیاسی خودشان با دیگران گروگان می‌گیرند. این برای ما قابل قبول نیست.»

منبع:تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha