یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی سعیدی - رئیس دفتر عقیدتی و سیاسی فرمانده کل قوا

حوزه/ رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا گفت: در هر انتخاباتی همواره با توجه به شرایط عمومی کشور، خواسته‌ها و نیازهایی از سوی جامعه متوجه نخبگان و جریان‌های سیاسی است و مردم توقع دارند که نخبگان و جریان‌های سیاسی در شعارها، مبارزات و برنامه‌های انتخاباتی خود، به این خواسته‌ها و مطالبات توجه کنند.

حجت الاسلام و المسلمین علی سعیدی شاهرودی، در بخش چهارم و پایانی گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران، با اشاره به انتخابات اسفند ماه ۱۴۰۲ و شاخص‌های نمایندگان تراز اظهار داشت: در هر انتخاباتی همواره باتوجه به شرایط عمومی کشور، خواسته‌ها و نیازهایی از سوی جامعه متوجه نخبگان و جریان‌های سیاسی است و مردم توقع دارند که نخبگان و جریان‌های سیاسی در شعارها، مبارزات و برنامه‌های انتخاباتی خود، به این خواسته‌ها و مطالبات توجه کنند. حال در شرایط کنونی کشور، میتوان گفت که عمومی ترین، ملموس‌ترین و عمیقترین خواسته ی مردم از مسئولان و دستگاههای مختلف، همانا تلاش برای پیشبرد روند توسعه و پیشرفت کشور و تقویت قدرت و کارآمدی نظام، در عین پایبندی به موازین انقلابی و مبارزه با قدرتهای استکباری است. برای این منظور، اگر به شرایط عمومی کشور توجه داشته باشیم، نماینده و مجلسی میتواند به مطالبات مردمی و ملی پاسخ دهد که دارای شرایط و شاخص های مختلف باشد.

بیشتر بخوانید:

بخش اول گفت و گو

بخش دوم گفت و گو

بخش سوم گفت و گو

ساده‌زیستی، مردمی بودن و پاک‌دستی (ترویج سبک زندگی اسلامی – ایرانی) از شاخص‌های نمایندگان تراز

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا تصریح کرد: ساده‌زیستی به نوعی ترجمان داشتن سبک زندگی اسلامی – ایرانی و به دور از تجملات، تشریفات، اسراف‌ها و زندگی در سطح عموم مردم است و پاک‌دستی هم به معنای آن است که مسئولان برای ثروت‌اندوزی، به هر وسیله‌ای متوسل نشوند. این دو خصیصه، لازمه مدیریت انقلابی است؛ زیرا مدیری که پاک‌دست و ساده‌زیست نباشد، نمی‌تواند درد و رنج مردم را درک کرده و برای حل گرفتاری‌های آنها گامی بردارد. در اهمیت ساده‌زیستی مسئولان، امام خمینی(ره) می‌فرمایند: «آن‌هایی که در خانه‌های مجلل راحت و بی‌درد آرمیده‌اند و فارغ از همه رنج‌ها و مصیبت‌های جان‌فرسای ستون محکم انقلاب و پابرهنه‌های محروم تنها ناظر حوادث بوده‌اند و حتی از دور هم دستی بر آتش نگرفته‌اند، نباید به مسئولیت‌های کلیدی تکیه کنند که اگر به آنجا راه پیدا کنند، چه‌بسا انقلاب را یک ‌شبه بفروشند و حاصل همه‌ی زحمات ملت را بر باد دهند.».

وی افزود: حال به نظر میرسد که دقت در این شاخص برای نمایندگان و مجلس شورای اسلامی اهمیت بیشتری داشته باشد؛ زیرا اولاً نمایندگان با رأی مستقیم مردم انتخاب میشوند و ثانیاً به سبب ارتباط مداوم با مردم حوزه های انتخابیه خود، به منظور قرار گرفتن در جریان امور و مسائل آنها، تنها زمانی میتوانند درد و مسائل مردم را درک کنند که ساده زیست و مردمی باشند. توجه به انتظارات مردم در این خصوص و دقت در این خصیصه توسط نمایندگان بسیار ضروری است؛ زیرا مردم مایل نیستند کسی را به عنوان نماینده ی خود انتخاب کنند که زبان آنها را درک نمیکند یا گوشی برای شنیدن دردهای آنها ندارد. مسلم است که در صورتی این موضوع محقق خواهد شد که نمایندگان مردمی و ساده زیست و به عبارتی، از جنس خود مردم باشند.

فسادستیزی از شاخص‌های نمایندگان تراز

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی شاهرودی گفت: با توجه به انتظار به‌جای مردم برای مقابله با مفسدان، به طور طبیعی، بخشی از شاخص‌های مجلس و نمایندگان تراز، مربوط به مبارزه آنها با فساد است. اهمیت این موضوع بدان سبب است که فساد علاوه بر آنکه در ذات خود نامطلوب است، بر سایر حوزه‌ها و عملکردها هم تأثیر نامطلوب می‌گذارد و موجب انحراف در سیاست‌گذاری و افزایش کژکارکردی‌های سیستمی می‌شود. علاوه بر این، «عدالت و مبارزه با فساد» یکی از سرفصل‌ها و افق‌های هفت‌گانه تعیین‌شده در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب می‌باشد. درواقع، اگر قرار است به اهداف و سرفصل‌های مندرج در این بیانیه جامه عمل پوشانده شود، باید در همه حوزه‌های اساسی و از جمله در انتخابات نمایندگان مجلس، به این سرفصل‌های اساسی توجه شود.

اهل عمل و اقدام و نه حرف و شعار بودن از شاخص‌های نمایندگان تراز

وی خاطرنشان کرد: یک شاخص مهم برای مجلس و نماینده تراز، شناسایی دقیق مشکلات جامعه و قانونگذاری و هدایت جریانات و دستگاههای اجرایی کشور در راستای حل مسائل و مشکلات جامعه است. در واقع، مجلسی توانا و کارآمد است که علاوه بر قانونگذاریهای مقتضی برای حل مشکلات، موتور محرکی برای اثربخشی هرچه بیشتر دستگاه های اجرایی باشد و به عبارت دقیقتر، با استفاده ی صحیح و به موقع از ابزارهای نظارتی، دستگاههایی که به گره گشایی از مشکلات مردم کم توجهی می کنند و از این نظر دچار ضعف و سستی هستند را به حرکت مجدانه وادار کند.

دغدغه‌مندی نسبت به توجه به اقشار ضعیف از شاخص‌های نمایندگان تراز

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا تصریح کرد: این موضوع که لازمه توجه به عدالت اجتماعی نیز می باشد، اگرچه در اصل و اساس خود و برای همه ی ادوار، از دیدگاه مردم شاخص مهمی برای سنجش عملکرد نمایندگان مجلس و سایر مسئولان می باشد، اما در شرایط کنونی به نظر می رسد که اهمیت و ضرورت آن بیش از هر زمان دیگری است؛ زیرا باتوجه به فشارهای اقتصادی – معیشتی به‌ویژه تورم در کشور، اقشار محروم بیش از سایرین متحمل خسارت و افت سطح زندگی و معیشت شده اند. جالب آن که امروزه این موضوع فقط مطالبه ی اقشار ضعیف نیست، بلکه سایر اقشار نیز به طور جدی خواهان آن هستند که به مطالبات و مسائل طبقات و اقشار ضعیف جامعه بیش از گذشته توجه شود.

تحول‌خواهی و بن‌بست‌شکنی از شاخص‌های نمایندگان تراز

وی افزود: یک انتظار مهم و غیرقابل‌تردید در فضای کنونی جامعه از نمایندگان مجلس آینده، بن‌بست‌شکن بودن آن است؛ بدین معنا که مجلس آینده باید با اقدامات انقلابی و راه‌گشای خود بتواند بر چالش‌ها و مسائل کنونی که اتفاقاً ماهیت انباشته‌شده دارد و بیش از یک دهه است که مردم با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند، فائق آمده و چشم‌اندازی امیدبخش و روشن را پیش‌روی مردم ترسیم کند. درواقع، انتظار افکار عمومی آن است که مجلس در راستای وظایف قانونی خود، جدی‌تر و اثربخش‌تر وارد عمل شود. اتفاقاً تحول‌خواهی انقلابی و ساختارمند جزو مطالبات جدی و مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز می‌باشد.

انقلابی‌گری و استکبارستیزی(التزام به جهاد کبیر در برابر استکبار) از شاخص‌های نمایندگان تراز

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی شاهرودی گفت: مجلس و نماینده تراز انقلاب اسلامی باید استکبارستیزی را به‌عنوان اصل ثابت سیاست‌های نظام باور داشته و مرعوب تهدیدات نظام سلطه نشود. بر همین اساس، یکی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری از نمایندگان چنین مجلسی، ایستادگی و پایداری در مقابل افزون‌خواهی‌های قدرت‌های جهانی است: «نکته بعدی هم این است که مجلس باید مجلسی باشد که بتواند در مقابل زورگویی‌ها و زیان‌خواهی‌ها و مرعوب کردن‌ها و تطمیع کردن‌های قدرتمندان جهانی بایستد و مصالح کشور و ملت را محاسبه کند و دنبال آن برود.» همچنین مقام معظم رهبری در اولین دیداری که با نمایندگان منتخب مجلس هفتم داشتند، ضمن واکاوی چرایی دشمنی‌ها با انقلاب، مجلس تراز انقلاب را که بتواند تمام‌قد و بدون اندک واهمه‌ای در مقابل دشمنان و نظام سلطه پایداری کند، آینه تمام‌نمای اقتدار ملی و مقابله با سیطره‌خواهان جهانی و بین‌المللی نامیدند و تأکید کردند: «برادران و خواهران عزیز! یک نقطه پرفایده و پرسود در یک نقطه بسیار حساس از لحاظ سوق‌الجیشی - سیاسی و نظامی - در دنیا به نام ایران وجود داشته و سال‌های متمادی در قبضه قدرت‌های مستکبر بوده است - یک روز روسیه، یک روز انگلیس، یک روز هم آمریکا - بعد این ملت آمده با اتکا به یک اندیشه و یک فکر و یک اراده، این کشور را از چنگال این‌ها خلاص کرده؛ این‌ها می‌خواهند دوباره سیطره پیدا کنند؛ همه دعوا بر سر این است. ما با کسی دعوا نداریم. ما به کسی که می‌خواهد دوباره بر ما سیطره پیدا کند، می‌گوییم نخیر، غلط می‌کنی؛ اجازه نمی‌دهیم. منازعه نظام اسلامی با کسانی که در پی چالش با این نظامند، سر این قضیه است؛ مشکل دیگری نیست. همه کشورهای دنیا در تعامل با هم، چالش‌های قهری و طبیعی دارند - این‌ها که مهم نیست - آنچه مهم است، این است که ملت ایران و نظام اسلامی ایستاده است و می‌خواهد از هویت و استقلال و عزت ملی خود دفاع کند. عده‌ای می‌خواهند بر این اراده و عزم دست‌اندازی کنند؛ دعوا سر این است. مجلس در این دعوای اصولی، اساسی، تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز باید جایگاه روشنی داشته باشد؛ چون شما نماینده این ملتید ... مجلس باید آینه تمام‌نمای اقتدار ملی و عزت ملی و ایستادگی بر سر منافع ملی و مقابله با سلطه‌جویان و سیطره‌خواهان جهانی و بین‌المللی باشد.» بدون شک، آنچه انتظار رهبری از نمایندگان تراز انقلابی اسلامی است، تصور و مطالبه ی مردم از نمایندگان مجلس برای ارتقای درجه ی مسئولیت پذیری و کارآمدی آنها نیز می باشد.

عدم‌وابستگی به کانون‌های قدرت و ثروت از شاخص‌های نمایندگان تراز

وی افزود: به طور طبیعی، جریانات سیاسی و کسانی که به هر ترتیبی برای رأی آوردن یک نامزد سرمایه‌گذاری مالی می‌کنند، چشم‌داشت‌هایی نیز دارند. خطری که انتخابات را در کشور اسلامی بی‌هویت می‌سازد، این است که نامزد انتخابات از ارزش‌های اخلاقی فاصله بگیرد و نماینده مجلس، وام‌دار کانون‌های قدرت و ثروت گردد یا با هزینه‌های کلان و شیوه‌های تبلیغی پرهزینه و طرح مسائل غیرواقعی در مورد کشور و تولید چالش در افکار عمومی، ورود به مجلس را به هر قیمت، هدف قرار دهد. به عبارتی، نماینده‌ای که به هر قیمت، به دنبال کسب پیروزی در انتخابات بوده و فاقد مبانی و استقلال فکری باشد، نخواهد توانست به سهم خود در تکوین مجلس تراز انقلاب، ایفای نقش کند و نماینده اهداف و ارزش‌های نظام و انقلاب اسلامی باشد. امام راحل و مقام معظم رهبری، همواره و در هر انتخاباتی به نوعی نسبت به این نکته تذکر داده‌اند.

التزام عملی به شعارهای انقلاب و حمایت از جریان انقلابی از شاخص‌های نمایندگان تراز

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا تصریح کرد: یکی دیگر از شاخص‌های نماینده تراز، التزام عملی و پایبندی به شعارهای انقلاب و حمایت از جریان انقلابی است؛ زیرا به تعبیر مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، «اگر بی‌توجّهی به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهه‌هایی از تاریخ چهل‌ساله نمی‌بود -که متأسّفانه بود و خسارت‌بار هم بود- بی‌شک دستاوردهای انقلاب از این بسی بیشتر و کشور در مسیر رسیدن به آرمان‌های بزرگ بسی جلوتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نمی‌داشت.» در واقع، یکی از دلایل عمده فاصله میان «بایدها» و «واقعیت‌ها» در کشور به همین موضوع برمی‌گردد. بنابراین، در انتخاب کارگزاران مختلف نظام و از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی، یکی از شاخص‌های مهم، پایبندی آنها به شعارها و حمایت از جریان انقلابی در عمل می‌باشد؛ زیرا با این وجود است که واقعیت‌های نامطلوب از کشور رخت برمی‌بندد.

اتکا به ظرفیت‌های درونی و جوان‌گرایی از شاخص‌های نمایندگان تراز

وی گفت: با توجه به اینکه از دیدگاه رهبر معظم انقلاب، اتکا به ظرفیت‌های درونی و استحکام ساخت درونی قدرت راه‌حل مشکلات کشور می‌باشد، یک شاخص نماینده تراز، به طور طبیعی، توجه به همین نکته مهم است. از جمله مهمترین ظرفیت‌های درونی و استحکام‌بخش کشور نیز جوانان هستند. بر این اساس، نماینده تراز کسی است که راه‌حل مشکلات کشور را در گروی اعتماد و اتکا به ظرفیت‌های مختلف و متنوع داخلی(نه در خارج) و به‌ویژه جوانان می‌داند.

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی شاهرودی تصریح کرد: در عین حال، باتوجه به فزونی مسائل و مشکلات مرتبط با جوانان از یک سو و تغییر هرم سنی جمعیت کشور از سوی دیگر که نشان از ازدیاد جمعیت جوانان دارد و همچنین درگیری عملی خانواده ها با مسائل جوانانشان، توجه به مسائل جوانان و تلاش برای حل آنها مطالبه و موضوعی اولویت دار و تردیدناپذیر در جامعه است که انتظار می‌رود نمایندگان تراز، حل این مسائل را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

التزام به تحقق ایران قوی از شاخص‌های نمایندگان تراز

وی افزود: تحقق ایران قوی را می‌توان کلان‌ترین مسئله ایران امروز دانست که در صورت حادث شدن، عمده مشکلات حل شده و دشمنی‌ها و فشارهای خارجی نیز خنثی می‌شود. به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب نیز دقیقاً قوی شدن را راه‌حل مشکلات کشور می‌دانند. به تعبیر دقیق و صریح می‌توان گفت که نقطه تمایز اصلی جریان‌ها و شخصیت‌های انقلابی و غیرانقلابی در اعتقاد و التزام آنها به تحقق یا عدم‌تحقق ایران قوی است. جریان انقلابی، ملتزم به تحقق ایران قوی است. بنابراین، نه تنها راه‌حل مشکلات کشور را تسلیم در برابر فشارهای استکبار نمی‌داند، بلکه راه‌حل را در مقاومت، ترمیم نقاط ضعف و آسیب‌پذیر و در یک کلام، قوی شدن می‌داند. به عبارتی، این جریان، راه‌حل مشکلات کشور را نه در عدول از ارزش‌های انقلاب، بلکه در تمسک به ارزش‌های انقلاب می‌داند و برای نیل به این مهم، قوی شدن کشور در حوزه‌های مختلف را مدنظر دارد.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا خاطرنشان کرد: در نقطه مقابل، شخصیت‌ها و جریان‌های غیرانقلابی، نه تنها سر و سودای تسلیم در برابر فشارهای دنیای استکبار دارند، بلکه اساساً راه‌حل مشکلات کشور را در نگاه به خارج و پذیرش دستورکارهای خارجی می‌دانند. بنابراین، باور و التزامی به تحقق ایران قوی ندارند. مسلم است که با حاکمیت نگاه‌های غیرانقلابی بر کشور، آنگونه که تجربه نیز ثابت کرده است، نه تنها مشکلات حل نمی‌شود، بلکه آسیب‌های مضاعفی هم شکل می‌گیرد.

سازوکار انتخاب اصلح

وی افزود: انتخاب آگاهانه و اصلح‌گزینی، در کنار راهبردهای دیگر نظام، از مهمترین راهبردهای انتخاباتی نظام در هر انتخاباتی و ازجمله انتخابات پیش‌روی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری است. اصول امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت در انتخابات را می‌توان شروط لازم برای یک انتخابات شکوهمند دانست و انتخاب اصلح را شرط کافی؛ در واقع مردمی که به طور حداکثری در انتخابات شرکت می‌کنند، با انتخاب اصلح، این فعل سیاسی، اجتماعی و عبادی خود را به طور تمام و کمال به نتیجه خواهند رساند.

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی شاهرودی گفت: به عبارتی، اگرچه همه راهبردهای نظام در انتخابات مهم بوده و هر یک از نقطه‌نظر خاصی مقوم قدرت ملی می‌باشد، اما تنها با رعایت و تحقق اصلح‌گزینی است که ثمرات راهبردهای انتخاباتی نظام حاصل می‌شود. بنابراین، انتخاب اصلح را می‌توان عصاره‌ی انتخابات در کشور دانست؛ زیرا همانگونه که گفته شد، تنها با یک انتخاب اصلح است که مردم و نظام می‌توانند از ثمره‌ی انتخابات، برای حل‌ورفع چالش‌ها و مشکلات موجود و گشودن افق‌ها و عرصه‌های درخشان‌تر، بهره‌مند شوند. برخی روش های شناخت نامزدهای اصلح به این مواردی که مطرح می کنیم هستند.

مشورت با افراد صالح و معتمد از سازوکارهای انتخاب اصلح

وی بیان کرد: بر این اساس، برای شناخت نامزدهای اصلح می‌توان از افراد مطلع و صالح سؤال کرد که از میان نامزدهای موجود، کدامیک اصلح است؟ از میان نخبگان دینی، انقلابی و سیاسی، و به طور کلی اشخاص آگاه، دلسوز و دغدغه‌مند نسبت به پیشرفت و عزت کشور هر کدام که با فضای سیاسی آشنایی بیشتری داشته و نسبت به درستی تحلیل و نگاه آنها نوعی اطمینان و وثاقت وجود دارد، می‌توانند، برای شناسایی نامزدهای اصلح، طرف سؤال و مشورت قرار گیرند.

شناخت سوابق و عملکرد نامزدها از سازوکارهای انتخاب اصلح

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا گفت: بر این اساس، تا حد ممکن باید تلاش شود تا اطلاعاتی از سوابق نامزدهای مختلف بدست آمده و دقت شود که هر کدام از آنها در مسئولیت‌های سابقشان آیا موفق بوده‌اند یا خیر؟ مرتکب فسادی شده‌اند یا خیر؟ یا اینکه سلامت اقتصادی دارند یا ندارند؟ ملتزم به شعارهای انقلاب هستند یا نه؟ مردم‌دار و ساده‌زیست هستند یا نه؟ انقلابی، عدالت‌خواه، اهل مبارزه با فساد و... هستند یا نه؟ و مواردی از این دست.

شناخت خانواده نامزدها از سازوکارهای انتخاب اصلح

وی اظهار کرد: در اینجا نیز باید بررسی کرد که افراد و اعضای خانواده‌ی نامزدها در چه موقعیتی قرار دارند؟ آیا گرفتار فساد، ویژه‌خواری، رانت‌خواری و... هستند یا نه و آیا به واسطه‌ی نفوذ فردی نامزدها به این اعمال دست زده‌اند یا خود مستقلاً و بدون حمایت نامزد موردنظر مرتکب اعمال مجرمانه شده‌اند.

شناخت اطرافیان و حامیان نامزدها از سازوکارهای انتخاب اصلح

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی شاهرودی گفت: مبتنی بر این مهم، اگر اطرافیان و طرفداران یک نامزد از افراد انقلابی و صالح و توده‌های مردم و نه افرادی خاص باشند، می‌توان اطمینان حاصل کرد که وی نیز فردی صالح و انقلابی است و برعکس. شناخت اطرافیان نامزدها به‌ویژه از آن روی اهمیت دارد که در تشخیص سمت و سوی اقدامات احتمالی نامزدها (در صورت انتخاب شدن) اثرگذار است؛ بدین ترتیب که اگر اطرافیان یک نامزد، شامل طیف‌های انقلابی باشد، می‌توان حدس زد که در صورت انتخاب شدن آن نامزد، رویکرد اقدامات وی نیز انقلابی خواهد بود.

شناخت مخالفان نامزدها از سازوکارهای انتخاب اصلح

وی افزود: با دقت در شناسایی مخالفان نامزدها نیز می‌توان به شناختی نسبی از آنها رسید؛ به این ترتیب که چنانچه مخالفان نامزدها، افرادی مسأله‌دار، دارای سوءسابقه و سوءشهرت یا از اصحاب قدرت و ثروت باشند که به دلیل بی‌توجهی نامزد موردنظر به منویات آنها، از وی فاصله گرفته و به مخالفت با او روی آورده‌اند، می‌توان نتیجه گرفت که فرد موردنظر، بخشی از معیارهای اصلح بودن را دارد.

دقت در مواضع و بیانات نامزدها از سازوکارهای انتخاب اصلح

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا گفت: دقت در مواضع و بیانات نامزدها نیز می‌تواند روشی برای اصلح‌گزینی باشد؛ به این معنا که اگر نامزد انتخاباتی در مواضع خود به مشکلات مردم توجه داشته و خود را نسبت حفظ منافع کلان کشور و نظام متعهد بداند و میان منافع مردم و مصالح کشور و انقلاب دوگانه‌سازی نکند، می‌تواند بخشی از معیارهای اصلح بودن را داشته باشد. درواقع، با دقت در مواضع نامزدها مشخص می‌شود که اساساً آنها به چه میزان با مسائل، دردها و اولویت‌های مردم آشنایی دارند و چه راه‌حل‌هایی برای پاسخگویی به مسائل و اولویت‌های مردم در نظر دارند.

وی افزود: در همین راستا باید در مواضع نامزدها در قبال رقبایشان هم توجه کرد؛ به این ترتیب که دقت شود که نامزدها در بیانات و مواضعشان درصدد تخریب و حمله به رقبایشان هستند یا درصدد ارائه برنامه‌های خودشان؟ چنانچه نامزدی صرفاً به تخریب رقیب روی بیاورد و برنامه‌ای از خود ارائه ندهد، اخلاق انتخاباتی را رعایت نکرده و بخشی از اصلح بودن وی زیرسؤال است.

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی شاهرودی اظهار کرد: در همین چارچوب، مهمترین ملاک برای ارزیابی کسانی که سابقه‌ی نمایندگی در مجلس دارند و مجدداً برای شرکت در انتخابات نامزد شده‌اند، دقت در عملکرد دوره‌های قبل آنها است؛ زیرا اگرچه کسانی که برای بار اول وارد گود رقابت در انتخابات می‌شوند، به تعبیر عامیانه در حکم «هندوانه سربسته» هستند و صرفاً باید به حرف‌ها و شعارهای آنها دقت کرد، اما کسی که برای یک بار یا بیشتر به مجلس راه‌یافته و مجدد خود را در معرض انتخاب مردم قرار داده، دیگر چهره‌ی ناشناخته‌ای نیست که صرفاً براساس شعارها و گفتار مورد قضاوت قرار گیرد. این قبیل افراد، اصطلاحاً «امتحان خود را پس داده‌اند» و بیش از هر عاملی باید به کارنامه‌ی عملکرد آنها توجه داشت.

وی تصریح کرد: برای این منظور نیز دقت در این موارد می‌تواند ملاک‌های مناسبی برای ارزیابی باشد: آیا شخص نماینده‌ در طول دوره نمایندگی خود، صرفاً با عده‌ی خاصی ارتباط داشته یا اینکه پذیرای عموم مردم بوده است؟ رابطه‌ی وی با اصحاب قدرت و ثروت در سطح حوزه انتخابیه چگونه بوده است؟ آیا در دور قبلی، گرفتار فساد، سوءاستفاده از مقام خود و... نبوده است؟ آیا در انتصاب‌های خود باندی و جناحی عمل کرده یا درصدد شایسته‌سالاری بوده است؟ آیا در استخدام‌ها صرفاً اقوام و آشنایان خود را مدنظر داشته یا اینکه به دیگران نیز کمک کرده است؟ حامیان مالی وی چه کسانی هستند؟ آیا در روند برگزاری انتخابات مرتکب تخلفی نشده است؟ و مواردی از این دست.

تفاوت وظایف رأی دهندگان با شورای نگهبان

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا گفت: بسیاری از کسانی که در انتخابات شرکت می کنند، بدون بررسی وضعیت نامزدها صرفاً براساس تأیید شورای نگهبان رأی داده و معتقدند تکلیف خود را انجام داده اند. اما روشن است که بین وظایف رأی دهندگان در انتخاب اصلح با تأیید افراد توسط شورای نگهبان تفاوت وجود دارد که به برخی از این تفاوت ها اشاره می شود:

- تأیید صلاحیت یا تأیید شایستگی

شورای نگهبان براساس وظایف و محدودیتهایی که دارد صلاحیت افراد را تأیید میکند و نمیتواند وارد قلمرو شایستگی آنان بشود. اما شهروندان براساس تکلیف شایسته سالاری موظف هستند فرد شایسته را انتخاب نمایند؛ یعنی شورای نگهبان در مواردی به حداقل صلاحیتها میرسد و این مرتبه برای شهروندان کافی نیست.

- فرصت های محدود و نامحدود

شورای نگهبان فرصت محدودی برای بررسی صلاحیت چند هزار نامزد دارد، درحالیکه شهروندان اولاً با تعداد محدودی از نامزدها در حوزه انتخابیه خود سروکار دارند؛ ثانیاً براساس شناخت قبلی، فرصتهای زیادی را برای مراجعه به افراد مختلف برای دستیابی به شایستگیهای نامزدها در اختیار دارند. این درحالی است که شورای نگهبان صرفاً کف صلاحیتها را تأیید میکند.

- دسترسی مستقیم یا از طریق پرونده

شورای نگهبان با پرونده و استعلام از چند دستگاه مربوطه سروکار دارد و در محدوده خاصی عمل میکند، اما شهروندان انواع و اقسام راه ها برای دستیابی به سوابق، مواضع و عملکرد نامزدها و همچنین امکان مقایسه افراد با هم و انتخاب فرد اصلح را در اختیار دارند. ازاینرو، بین شورای نگهبان که با پرونده سروکار دارد، با رأیدهندگان که مستقیماً با افراد در ارتباط هستند، تفاوت وجود دارد.

- محدوده قانونی و پاسخگویی

شورای نگهبان باید در محدوده قانون و اسناد موجود در مورد نامزدها اظهارنظر کند تا درصورت اعتراض آنها به نتایج بررسیها بتواند پاسخگو باشد. اما شهروندان با چنین محدودیتی مواجه نیستند و الزامی به پاسخگویی در قبال رأی خود به افراد مختلف ندارند.

سخن پایانی

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا افزود: میان انتخابات با کیفیت و سرعت پیشرفت کشور و حل مشکلات نسبت مستقیم وجود دارد. برای نیل به این مهم از رهگذر انتخابات شرط اصلی، تحقق راهبردهای انتخاباتی نظام اسلامی‌ می‌باشد. به عبارت دقیق‌تر باید گفت که اگر قرار است انتخابات به حل مشکلات مردم منتج شود، شرط اصلی آن است که راهبردهای نظام در انتخابات محقق گردد.

وی گفت: بر این اساس، اگر مردم به صورت حداکثری در انتخابات شرکت کرده و گزینه‌های اصلح را انتخاب کنند و در عین حال، نامزدها و هوادارانشان، اخلاق انتخاباتی را نیز رعایت کنند، می‌توان امیدوار بود که نتیجه انتخابات باعث تسریع و توفیق در حل و رفع چالش‌های موجود در کشور به‌ویژه در بعد اقتصادی خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی شاهرودی در پایان خاطرنشان کرد: نکته مهم در این زمینه آن است که بدون شک، شرکت در انتخابات و دقت در انتخاب گزینه‌های اصلح، صرفاً یک فعل سیاسی نیست، بلکه فعلی عبادی هم محسوب می‌شود؛ یعنی اگر کسی در انتخابات شرکت کند و برای انتخاب گزینه‌های اصلح دقت داشته باشد، ضمن اینکه به حل مشکلات خود و کشور کمک کرده، نزد خدای متعال نیز مأجور می‌باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha