شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
اعتکاف

شوری که دهه هشتادی‌ها و حتی نودی‌ها در اعتکاف امسال بپا کردند، مؤید این حقیقت است که به رغم برخی تحلیل های به ظاهر تحلیلگران و کارشناسان اگر می خواهند به ارایه نقطه نظراتی درباره میزان و سنجش دین داری مردم خصوصاً نسل جوان بپردازند، از منظری واقع گرایانه این مهم را مورد بررسی قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، رسانه ها امسال از شور و شوق بی نظیر دهه هشتادی ها در مراسم اعتکاف سخن به میان می آورند و هر چند که عکاسان و فیلمبرداران در روزهای گذشته تنها بخشی از عظمت و زیبایی این حضور را به تصویر کشیده اند اما این حقیقت ناب برای جامعه ای که در آن عده ای فکر می کنند نمادها و نمودهای دینداری به خصوص در رابطه با نسل جدید کمرنگ شده، معنا و مفهومی دیگر دارد.

پیش از هر چیز این بیانات رهبر معظم انقلاب را با هم مرور کنیم که سال گذشته در جمع ائمه جمعه سراسر کشور بیان فرمودند: "بعضی‌ها می‌گویند از این حرف‌ها! واقعاً به نظر می‌رسد فکر نکرده حرف می‌زنند که آقا مردم دینشان چنین شده، اعتقاداتشان ضعیف شده؛ نخیر، ابداً! ضعیف نشده. شما همین مسئله‌ی جشن غدیر را ببینید، این جلسات سخنرانی‌های عظیم محرّم و صفر را در شهرهای مختلف ببینید؛ این‌هایی که شرکت می‌کنند چه کسانی هستند؟ اینها همین مردم‌اند دیگر. جلسات مرثیه‌خوانی و روضه‌خوانی و نوحه‌خوانی را ببینید، راه‌پیمایی اربعین را ببینید؛ اینها چه کسانی هستند؟ اینها همین مردم‌اند دیگر. دین مردم، ایمان مردم، دین‌داری مردم ضعیف نشده، قوی‌تر هم شده است.»

جالب این که سکاندار حکیم انقلاب در این بیانات به هیچ وجه خبر از آرزوها نمی‌دهند، بلکه واقعیتی سخن می گویند و بر آن صحه می گذارند که در کوچه و برزن این مملکت پهناور جاری و ساری است. ممکن است به چشم انسان در کوی و برزن گناه و بی ایمانی هایی نیز به چشم بخورد، بدحجابی ها و بدپوششی هایی را هم ببیند اما این همه ماجرا نیست چه آن که جریان اصلی، اثرگذار و پرتعداد یقیناً اقشار متدینی هستند که در آئین‌ها و مراسم‌های مذهبی و دینی حضور پرشوری دارند و جذابیت آن هم در این است که نسل‌های گذشته یعنی پدران و مادران دهه چهل، پنجاه و حتی دهه شصتی توانسته اند این مفاهیم والا و این حقیقت‌های تابناک را به نسل‌های بعد از خود منتقل کنند.

بر این اساس باید تأکید کرد که شوری که دهه هشتادی‌ها و حتی نودی‌ها در اعتکاف امسال بپا کردند، مؤید همین حقیقت است و چه خوب و شایسته است که تحلیلگران و کارشناسان اگر می خواهند به ارایه نقطه نظراتی درباره میزان و سنجش دین داری مردم خصوصاً نسل جوان بپردازند، از منظری واقع گرایانه این مهم را مورد بررسی قرار دهند.

مسلم است که این سخن به معنای چشم فروبستن بر ناهنجاری ها و معاصی و ... نیست ضمن آن که در کنار شور و شوق باید به دنبال تعمیق باورها و اعتقادات نیز بود چه آن که به هر حال دشمن در جنگ نرم بیکار ننشسته و در وهله نخست باورها و عقائد و سبک زندگی نسل جدید و آحاد مردم را هدف قرار داده و ما در این میان وظیفه و رسالت سنگینی در دفاع از ارزش ها و اعتقادات و به طور کلی دفاع از حریم شریعت و دیانت داریم.

سید محمدمهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha