شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت‌الاسلام خاموشی در اوگاندا

حوزه/ رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: اگر بتوانیم دیپلماسی دانش بنیان و تکنولوژی دانش بنیان را در مذاکره بین دولت‌ها قرار دهیم و شرکت‌های دانش بنیان در ایران با شرکت‌ها در کشور اوگاندا قرارداد ببندند و روابط عمق پیدا کند، نفع زیادی به کشورها خواهد رسید.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام و المسلمین سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و هیات دانش بنیان همراه وی که به منظور امضای چند سند همکاری به کشور اوگاندا سفر کرده‌اند، در دومین روز این سفر، صبح جمعه ششم بهمن ماه از مزارع پرورش کرم ابریشم، موز و آناناس در اوگاندا که توسط سید محمد علی موسوی، مدیرعامل هلدینگ ایران ـ اوگاندا و فعال در قاره آفریقا از بخش خصوصی راه اندازی شده است و همچنین از محل گودبرداری یکی از بزرگترین کشتارگاه‌های شرق آفریقا دیدن کردند.

این مزرعه چند صد هکتاری در ۱۸۰ کیلومتری کامپالا قرار دارد که از سوی کشور اوگاندا در اختیار آقای موسوی از فعالان حوزه فناوری در بخش خصوصی از جمهوری اسلامی ایران قرار داده شده است. وی در مزرعه تولید کرم ابریشم، تعداد ۷ سالن بزرگ برای تهیه نخ ابریشم در نظر گرفته و در این راستا توتستان‌های گسترده راه اندازی شده است.

در ادامه این دیدار، جلسه‌ای با حضور حجت الاسلام والمسلمین خاموشی و مدیرعامل هلدینگ ایران ـ اوگاندا برگزار شد و سرمایه گذاری در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت.

بعد از ظهر روز جمعه ششم بهمن ماه حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی با حضور در ساختمان جدید مدرسه جامعه المصطفی طی سخنانی در اختتامیه کارگاه آموزشی دو روزه که ویژه معلمان دبیرستان‌های شیعه شهر کامپالا برگزار شده بود، گفت: امروز اگر در کشور اوگاندا شاهد پیشرفت هستیم در مناطق دیگر هم پیشرفت‌هایی در حال تحقق است و ما باید کار خود را با سرمشق قرار دادن آیه ۱۴ سوره صف انجام دهیم. خداوند در این آیه می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُونُوا أَنْصارَ اللهِ کَما قالَ عیسَی ابْنُ مَرْیَمَ لِلْحَوارِیِّینَ مَنْ أَنْصاری إِلَی اللهِ قالَ الْحَوارِیُّونَ نَحْنُ أَنْصارُ اللهِ فَآمَنَتْ طائِفَةٌ مِنْ بَنی إِسْرائیلَ وَ کَفَرَتْ طائِفَةٌ فَأَیَّدْنَا الَّذینَ آمَنُوا عَلی عَدُوِّهِمْ فَأَصْبَحُوا ظاهِرینَ»؛ (ای کسانی که ایمان آورده‌اید! یاوران خدا باشید همان‌گونه که عیسی‌بن مریم به حواریون گفت: «کیست که یاور من به ‌سوی خدا [برای تبلیغ آیین او] گردد»؟! حواریون گفتند: «ما یاوران خداییم» دراین‌هنگام گروهی از بنی‌اسرائیل ایمان آوردند و گروهی کافر شدند؛ ما کسانی را که ایمان آورده بودند در برابر دشمنانشان تأیید کردیم و سرانجام [بر آنان] پیروز شدند.)

وی افزود: ما باید بر اساس این آیه یاوران خدا باشیم؛ یعنی دین خدا را یاری کنیم. انبیای عظام الهی، پیامبر اسلام (ص) و امامان معصوم(ع) که اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را شکل دادند، هم یاوران دین خدا بودند.

او در ادامه اضافه کرد: حضرت عیسی بن مریم (ع) در آیه فوق می‌فرماید: «من انصاری الی الله»، و این مطلب در جای دیگری در قرآن نیز آمده است؛ خداوند در آیه ۵۲ سوره آل عمران می‌فرماید: «فَلَمَّا أَحَسَّ عِیسَیٰ مِنْهُمُ الْکُفْرَ قَالَ مَنْ أَنْصَارِی إِلَی اللَّهِ»؛ وقتی حضرت عیسی احساس کرد که جامعه دارد رنگ دینی خود را می‌بازد، سوال کرد چه کسی من را به سوی خدا یاری می کند؟ یعنی دین خداوند متعال در هر زمانی از لحاظ قول و فعل، یاور لازم دارد.

حجت الاسلام خاموشی افزود: ما باید در کلام، درون و رفتار، متدینانه عمل کنیم. فردی متشرع و ملتزم به احکام اسلام باشیم. امید است همه شما انصار دین خدا باشید. دین خدا را خوب بشناسید، سخن پیامبر و امامان و قرآن را خوب بشنوید و فهم کنید و تعلیم دهید و جامعه را بر اساس قرآن و کلام رسول الله (ص) تربیت کنید. این مسیر را که ادامه دهید، ان شاء الله فرد فرد جامعه را به سمت اصلاح خواهید برد و دیگر در جوامع خودتان مظاهر کفر و مخالفت با خدا را نمی‌بینید و این جهاد تبلیغی است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به مذاکراتی که در این سفر با دولتمردان در کشور اوگاندا داشته است، گفت: اگر بتوانیم دیپلماسی دانش بنیان و تکنولوژی دانش بنیان را در مذاکره بین دولت‌ها قرار دهیم و شرکت‌های دانش بنیان در ایران با شرکت‌ها در کشور اوگاندا قرارداد ببندند و روابط عمق پیدا کند، نفع زیادی به کشورها خواهد رسید. بر همین اساس این سفر با چند بسته پیشنهادی انجام گرفته است.

وی اظهار کرد: لازم می‌دانم در این جلسه که اعضای هیئت علمی و اساتید حضور دارند، چند پروژه را که در مورد آنها به مذاکره پرداختیم توضیح دهم. یک پروژه درباره موتور سیکلت برقی است که نیروی محرکه‌اش بر اساس برق حرکت می‌کند و بهتر از موتور سیکلت بنزینی است. شما بنزین را در کشور خود، گران خریداری می‌کنید در حالی که در کشور ایران ارزان‌تر است و ما که ارزان‌تر خریداری می‌کنیم تصمیم گرفتیم موتور سیکلت برقی تولید کنیم.

حجت‌الاسلام خاموشی تأکید کرد: دیپلماسی دانش‌بنیان مبنای مذاکره بین دولت‌ها قرار گیرد

حجت‌الاسلام خاموشی تأکید کرد: دیپلماسی دانش‌بنیان مبنای مذاکره بین دولت‌ها قرار گیرد

حجت‌الاسلام خاموشی تأکید کرد: دیپلماسی دانش‌بنیان مبنای مذاکره بین دولت‌ها قرار گیرد

حجت‌الاسلام خاموشی تأکید کرد: دیپلماسی دانش‌بنیان مبنای مذاکره بین دولت‌ها قرار گیرد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha