سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
سید مهدی خاموشی در کنیا

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: تمام انبیاء برای دفاع از خط توحید، رنج‌ها بردند، اگر ما به عنوان یک انسان مبلّغ در راه دین حنیف بخواهیم حرکت کنیم باید تمام این رنج‌ها را به جان بخریم، این جریان، سیر الی الله است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و هیأت همراه دانش بنیان در جریان سفر به شرق آفریقا با حمید نظری سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در کنیا، علی غلام‌پور سفیر جمهوری اسلامی ایران در کنیا و تعدادی از فعالان فرهنگی، اجتماعی و دینی شیعیان در موسسه المهدی(ع) کنیا دیدار و گفت‌وگو کردند.

حجت الاسلام خاموشی با اشاره به آیه ۵۷ سوره فرقان گفت: در این آیه در مورد پیامبر(ص) می‌خوانیم: «قل ما اسئلکم علیه من اجر الا من شإ ان یتخذ الی ربه سبیلا»؛ (بگو من در برابر ابلاغ رسالت هیچ گونه پاداشی از شما مطالبه نمی‌کنم، مگر کسانی که بخواهند راهی به سوی پروردگارشان برگزینند). پیامبر(ص) بخاطر رسالتی که بر عهده داشتند از کسی حقوق نمی‌گرفتند، اما ظلم‌های زیادی به ایشان روا داشتند و ایشان توأم با جهاد پیش می‌رفتند.

وی اظهار کرد: از حضرت آدم (ع) تا حضرت خاتم (ص) حدود ۸ هزار سال فاصله است. حضرت نوح (ع) با حضرت آدم (ع) فاصله اش ۱۹۰۰ سال است. ایشان در دعوتش بسیار تلاش کرد و در نهایت گفت: «وَ قالَ نُوحٌ رَبِّ لا تَذَرْ عَلَی الْأَرْضِ مِنَ الْکافِرِینَ دَیّاراً»؛ (پروردگارا! هیچ کس از کافران را بر روی زمین باقی مگذار!) و وقتی کشتی می‌ساخت که افراد مومن را وارد این کشتی کند و همگان را دعوت می‌کرد که به خدا ایمان بیاورید، وگرنه عذاب نازل می‌شود و کل دنیا را آب خواهد گرفت، پسر و همسرش نگرویدند و خداوند فرمود: اصرار نکن، این از اهل و عیال تو نیست؛ «قَالَ یَا نُوحُ إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أَهْلِکَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَیْرُ صَالِحٍ فَلَا تَسْأَلْنِ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنِّی أَعِظُکَ أَنْ تَکُونَ مِنَ الْجَاهِلِینَ.»

حجت الاسلام خاموشی ادامه داد: از حضرت نوح (ع) تا حضرت ابراهیم (ع)، ۲۲۵۰ سال فاصله وجود دارد. حضرت ابراهیم (ع) به جهت دعوت توحیدی تلاش زیادی کرد. با ستاره پرست‌ها و مشرکان احتجاج کرد و در نهایت وقتی بت‌ها را در بتخانه شکست، آنها گفتند که ما یک جوانی را می شناسیم که نام این بت‌ها را می‌برد، گفتند: او را بیاورید، وقتی آمد گفتند: تو اینها را شکستی؟ گفت: از بت بزرگ سوال کنید و فهمیدند دارد با آنها جدل می‌کند و برهان قوی دارد. وقتی فهمیدند شکست خوردند، حضرت ابراهیم (ع) را در آتش انداختند. حضرت ابراهیم (ع) برای دفاع از توحید در آتش افکنده شد. خداوند هم حضرت ابراهیم (ع) را آزمایش سنگینی کرد و آن آزمایش این بود که فرزندت را ذبح کن. حضرت اسماعیل (ع) صبر در مذبوح شدن داشت و وقتی خواست ذبح کند، خداوند برای او از آسمان قربانی فرستاد و فرمود پذیرفتیم. آن موقع بود که حضرت ابراهیم (ع)‌ به امامت برگزیده شد.

وی با توصیه به قرائت داستان حضرت موسی (ع)، افزود: بین حضرت ابراهیم (ع) و حضرت موسی کلیم الله (ع) قریب ۱۹۰۰ سال فاصله است. حضرت موسی (ع) به قومش می‌گوید: چرا من را اذیت می‌کنید، حال آنکه می‌دانید من رسول الله هستم؟ بنی اسرائیل خیلی حضرت موسی (ع) را اذیت کردند. مفسران می‌گویند: بیش از ۴۰۰ آیه پیرامون حضرت موسی (ع) وجود دارد. داستان حضرت موسی (ع) داستان عجیبی است. وقتی حضرت موسی (ع) به قومش گفت باید با دشمنان خدا بجنگید، پیشنهادهای مختلفی دادند، برخی پیشنهاد دادند که از دست فرعون فرار کنند. آنها به رود نیل رفتند و در رود نیل اعجاز اتفاق افتاد و فرعون از بین رفت. وقتی در سرزمین سینا قرار گرفتند از خدا طلب روزی کردند خدا هم ارزانی کرد و قانع نشدند و تقاضاهای بیشتر داشتند. سپس گفتند خدایی که با موسی تکلم می‌کند را می‌خواهیم ببینیم، حضرت موسی(ع) به کوه طور رفت و گفت: خدایا خودت را به من نشان بده، البته از زبان قوم بوده چون موسی، نبی الله است و می‌داند خدا دیدنی نیست، همه بر زمین افتادند و مردند وقتی موسی بلند شد، دید همه مرده‌اند، گفت: خدایا اگر بدون اینها برگردم آبرویم در خطر است. خدا اراده کرد و همه زنده شدند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: بعد از ۱۲۰۰ سال، عیسی بن مریم(ع) به دنیا می‌آید. عیسی بن مریم (ع) که خدا خواسته وجود اعجازی او را به جهان معرفی کند؛ یعنی مریم بدون شوهر فرزند به دنیا می‌آورد. حضرت عیسی(ع) از زمانی که در شکم مادر بود با مادر صحبت می‌کرد و به مادر دلداری می‌داد که نگران نباش، این درخت خشک خرما را به سمت خود خم کن و از خرمای آن بخور و از آبی که در زیر پایت است بخور، این آب بسیار گواراست. وقتی من به دنیا آمدم صحبت نکن، فقط به من اشاره کن، من سخن می‌گویم. عیسی بن مریم (ع) در گهواره گفت: «قَالَ إِنِّی عَبْدُ اللَّهِ آتَانِیَ الْکِتَابَ وَجَعَلَنِی نَبِیًّا»؛ (گفت منم بنده خدا به من کتاب داده و مرا پیامبر قرار داده است)،‌ «وَجَعَلَنِی مُبَارَکًا أَیْنَ مَا کُنْتُ وَأَوْصَانِی بِالصَّلَاةِ وَالزَّکَاةِ مَا دُمْتُ حَیًّا» (و هر جا که باشم مرا با برکت‏ ساخته و تا زنده‏‌ام به نماز و زکات سفارش کرده است) زمان حضور عیسی بن مریم (ع) در جامعه مسیحی ها ۳۴ سال بود. حضرت عیسی (ع) کور مادرزاد را شفا می‌داد، مرده را زنده می‌کرد و هرجا می‌رفت زیر پایش سبز می‌شد. این جامعه او را تحمل نکردند و عیسی بن مریم (ع) در آخر سوره صف می‌فرماید: «مَنْ أَنْصارِی إِلَی اللّهِ»، چه کسی من را یاری می‌کند؟ حواریون گفتند ما یاری می‌کنیم. ۱۲ فرقه بودند که اینها روسای آنها بودند. عده‌ای ایمان آوردند. و من خدا مومنان را هدایت کردم.

وی عنوان کرد: بعد از ۷۶۰ سال پیامبر اسلام (ص) با اعجاز کلامی می‌آید که قویترین معجزات ایشان است و آن، قرآن است و از روزی که شروع به دعوت کرد، مصیبت‌های بسیاری از سوی مشرکان بر ایشان وارد شد تا جایی که تصمیم گرفتند شبانه ایشان را به شهادت برسانند که حضرت علی(ع) در جای ایشان خوابیدند. تمام انبیاء برای دفاع از خط توحید، رنج‌ها بردند، اگر ما به عنوان یک انسان مبلغ در راه دین حنیف بخواهیم حرکت کنیم باید تمام این رنج‌ها را به جان بخریم. مشرکان پیشنهادهای زیادی به پیامبر(ص) دادند، به عنوان مثال گفتند زندگی‌ات را تأمین می‌کنیم، دست از دعوتت بردار تا جایی که پیامبر(ص) فرمودند اگر ماه را در یک دست من و خورشید را در دست دیگر من قرار دهید از دعوت خود دست بر نمی‌دارم. این جریان، سیر الی الله است. «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنوا یُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النّورِ وَالَّذینَ کَفَروا أَولِیاؤُهُمُ الطّاغوتُ یُخرِجونَهُم مِنَ النّورِ إِلَی الظُّلُماتِ أُولٰئِکَ أَصحابُ النّارِهُم فیها خالِدونَ»، این جنگ، تنازع بین حق و باطل است. شما اگر در جبهه حق هستی فرض کن یک نفر هستی و هیچکس در این عالم وجود ندارد، حال باید دفاع کنم یا از دفاعم دست بردارم؟ باید دفاع کنیم زیرا این دنیا پل آن دنیاست و خداوند می‌فرماید من تو را حمایت می‌کنم.

حجت الاسلام خاموشی گفت: به این آیه همیشه فکر کنید. فرعون شکم‌های مادران را می‌درید و نوزدهای آنها را می‌کشت به جهت اینکه حضرت موسی(ع) به دنیا نیاید. ولی خدا موسی(ع) را در آغوش فرعون بزرگ کرد. خدا به مادر موسی(ع) گفت: «انا رادوه الیک و جاعلوه من المرسلین»، ما موسی را به سمت تو بر می‌گردانیم و از تو شیر می‌خورد و همین کار را کرد و نگهبانی که خود فرعون می‌باشد، قرار می‌دهیم از او مواظبت کند.

وی با بیان اینکه صحبت در این زمینه زیاد است، تصریح کرد: توصیه دارم تاریخ ائمه(ع) و اصحاب و علمای این منطقه و علمای منطقه ما را مطالعه کنید و ببینید اینها چه مجاهدت‌هایی کرده‌اند، مبارزه کردند، شهید شدند و صبوری کردند تا دین اسلام را تبلیغ کنند و حرف حق را به گوش انسان‌های داوطلبِ شنیدن صدای حق برسانند. بنابراین در تبلیغ دین باید صبر کرد،

او افزود: افتخار می‌کنم که هر سال رشد و پویایی و حرکت را در جریان تبلیغ در این منطقه مشاهده می‌کنم. همین شبکه رسانه‌ای که راه اندازی کرده‌اید و فعالیت مدیا و توسعه مخاطب، کار عالمانه‌ای است، از صندوقی که راه اندازی کرده‌اید دفاع می‌کنیم، فهم اینکه می‌خواهیم کار جدید انجام دهیم بسیار خوب است.

حجت الاسلام خاموشی همچنین در بخشی از سخنان خود به وضع جهان معاصر و نقش صهیونیست‌ها در بحران‌های جهان اشاره کرد و گفت: ایران در قبال شما احساس وظیفه می‌کند ما از اول پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در تحریم هستیم و در این تحریم‌ها، تلاش می‌کنیم و پیش می‌رویم. به عنوان مثال بنزین در کشور ما ارزان است اما ما سعی داریم به سراغ سوخت غیر فسیلی برویم.

حجت الاسلام خاموشی: رنج انبیاء برای دفاع از خط توحید سیر الی الله است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha