سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
انقلاب اسلامی

حوزه/ کتاب «حفظ نظام در اندیشه و رفتار بنیان‌گذار» تالیف محمدعلی جودکی و مریم لطیفی از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی راهی بازار چاپ و نشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه, کتاب «حفظ نظام در اندیشه و رفتار بنیان‌گذار» تالیف محمدعلی جودکی و مریم لطیفی از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی راهی بازار چاپ و نشر شد.

کتاب «حفظ نظام در اندیشه و رفتار بنیان‌گذار» در شش فصل اصلی شامل چارچوب نظری، سرمایه‌ی اجتماعی و حفظ نظام، نقش مردم در حفظ نظام، نقش نهادهای اجتماعی در حفظ نظام، ارتباط متقابل افراد و حفظ نظام و آسیب‌های اجتماعی و حفظ نظام است که هر بخش تعدادی زیربخش را در خود جای داده است.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: واژه‌ی «نظام» در فقه اسلامی در سه معنای نظام کلان اجتماعی، اساس اسلام و حکومت به کار رفته است و مسئله حفظ نظام، در هر یک از این معانی به عنوان یکی از کانون‌های توجه فقها در تبیین مسائل فقهی و فتوا، مطرح بوده که گاهی، از باب ضرورت یعنی ضرورت حفظ نظام به عنوان حدوث یک عنوان ثانوی، منجر به صدور حکم ثانوی و ولایی شده و گاهی نیز علت و دلیل حکم شرعی و مستند احکام اولیه قرار گرفته است. علاوه بر تاکیدات فقه اسلامی بر مسئله حفظ نظام، عقل نیز بر ضرورت آن اذعان دارد و سیره عقلا در طول تاریخ بر آن استقرار و استمرار یافته است. البته در جامعه دینی حکومت باید بر اساس موازین دینی و اسلامی باشد، لذا از آن به حکومت دینی و در ساختار فعلی به جمهوری اسلامی تعبیر می‌کنیم.

امام خمینی (ره) از جمله اندیشمندان جهان اسلام است که به این موضوع بسیار مهم توجه کرده و با نظر به هر سه جنبه حفظ نظام، برای پاسداشت آن، مولفه‌های اجتماعی را در بیانات و دیدگاه‌های خود مطرح کرده‌اند به گونه‌ای که از طریق توجه و اتکا به این مولفه‌ها، جامعه می‌تواند در راستای حفظ نظام گام بردارد.

کتاب «حفظ نظام در اندیشه و رفتار بنیان‌گذار» تالیف محمدعلی جودکی و مریم لطیفی در ۳۷۲ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و بهای ۲۵۰ هزار تومان از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی راهی بازار چاپ و نشر شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha