شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1136255
۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۳
نمایش ۴۵ عنوان کتاب از تقریرات مدرسه فقاهت

همزمان با دهه مبارک فجر، مجموعه دانش‌بنیان صدای بهار ۴۵ عنوان کتاب از تقریرات اساتید مدرسه فقاهت را در مدرسه دارالشفاء قم به نمایش گذاشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، جواد جوادی مدیر مدرسه فقاهت اعلام کرد که مدرسه فقاهت در ۱۷ سال گذشته توانسته ۱۰۴،۰۰۰ جلسه تقریر را دریافت و بارگذاری نماید. همچنین برای ۳۰ موضوع «پرونده علمی» تشکیل شده است و از میان ۳۰ موضوع، ۸ موضوع را به صورت نمونه «تبدیل به کتاب» نماید.

در «پرونده علمی» مشخص می‌شود که یک بخش (مثلاً رؤیت هلال) از یک موضوع (مثل کتاب الصوم)، توسط چه اساتیدی و در چه تاریخی و چه مطالبی توسط استاد مطرح شده است.

پرونده‌های علمی به صورت ممزوج است مثلا در کتاب صوم، بخش رؤیت هلال را ۴ استاد، مطرح کرده‌اند که عبارتند از آیات عظام شبیری زنجانی، نوری همدانی، مظاهری (اصفهان) و استاد حسن جواهری (از نجف).

در «روش ممزوج» نظر اساتید مختلف در اختیار طلبه قرار می‌گیرد و محقق با شیوه‌های استدلالی «اساتید معاصر» و در قالب «کتاب-درس» آشنا می‌شود.

مدرسه فقاهت از میان ۳۰ پرونده علمی، ۸ پرونده را «تبدیل به کتاب» و در چند نسخه، چاپ کرده است. هدف از چاپ و نمایش کتاب‌ها این است تا اساتید و مقررین با نقصان‌ها یا ابتکاراتی که در تقریرنویسی هر مقرر وجود دارد، آشنا شوند و مشکلات را برطرف نمایند.

پرونده‌های علمی که تبدیل به کتاب شده عبارتند از:

۱- صوم (۲ جلد)

۲- بورس (۵ جلد)

۳- پول و ارز (۲ جلد)

۴- شرکت و شرکت‌های نوظهور (۵ جلد)

۵- کنترل جمعیت (۳ جلد)

۶- ولایت فقیه (۶ جلد)

۷- سیاست و حکومت (۸ جلد)

۸- امر به معروف و نهی از منکر (۱۴ جلد)

همزمان با دهه مبارک فجر، مجموعه دانش‌بنیان صدای بهار نیز ۴۵ عنوان کتاب از تقریرات اساتید مدرسه فقاهت را در مدرسه دارالشفاء قم به نمایش گذاشت.

مدرسه فقاهت آمادگی دارد تا تقریرات سالانه هر استاد را به صورت جداگانه نیز تبدیل به «پیش کتاب» نماید و یک نسخه از آن را چاپ کند و در اختیار استاد قرار دهد تا توسط شاگردان و استاد ویراستاری و برای چاپ نهایی آماده شود.

مدرسه فقاهت به دنبال چاپ کتاب‌ها و نشر آنها نیست و فقط به دنبال اثبات این موضوع است که اگر تقریرها مطابق «روش مدرسه فقاهت» مستندسازی، رنگ‌بندی و ارسال شود می‌توان آن‌ها را با استفاده از ابزارهای هوشمند، تبدیل به کتاب نمود.

آماده‌سازی ۸۰۰ صفحه از تقریرها، یک روز زمان می‌برد. یعنی تقریرهای یک سال استاد می‌تواند در یک روز تبدیل به کتاب شود.

نشر کتاب‌ها نیازمند به بازنگری مطالب توسط اساتید و شاگردان آنها و اخذ مجوزهای لازم دارد.

در زمینه نشر کتاب‌ها مذاکراتی با بخش «پژوهش حوزه» انجام شده تا با مساعدت این بخش، زمینه نشر کتاب در تیراژ لازم فراهم گردد.

همچنین مدرسه فقاهت به دنبال آماده‌سازی «کتابخوانی» (Book Reader) در محیط گوشی‌های همراه است تا امکان عرضه «نسخه دیجیتال» پرونده‌های علمی و به شکل کتاب فراهم گردد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha