سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
در حاشیه سفر خانم متولیان

حوزه/ توسط مسئولان پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران کشور، اقدامات تحولی معاونت پژوهش تشریح شد و لزوم کاربردی بودن رساله‌ها و موضوعات پژوهش طلاب مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، خانم تمیزکار در حاشیه سفر خانم متولیان به استان گلستان و در جمع مدیران و معاونان پژوهش ضمن معرفی اداره کل پژوهش‌های تحصیلی، بیان کرد: فعالیت‌هایی از سال گذشته تحت عنوان کارهای تحولی آغاز شده است که یکی از مهمترین آنها، جایگزین شدن طرح مهارت آموزی پژوهشی بجای طرح اشراب در سطح(۲) هست که بنا بود بخشی از آموزش پژوهش محور توسط طرح اشراب صورت گیرد، اما به دلایل متعدد به خوبی انجام نشد.

وی انتخاب و جذب اساتید روش تحقیق سطح(۲) از سوی معاونت پژوهش را دومین اقدام تحولی این معاونت برشمرد و توضیح داد: در گذشته انتخاب اساتید روش تحقیق برعهده آموزش بود؛ ممکن بود استادی ساعات طولانی وقت می‌گذاشت و یا سرفصل‌های عالی در نظر گرفته می‌شد اما استاد مدنظر پژوهش از جهت رزومه و مهارت و سوابق پژوهشی قرار نمی‌گرفت.

مدیر کل پژوهش‌های تحصیلی اظهار کرد: هرچه در پژوهش سطح(۲) سرمایه‌گذاری کنیم، ثمره آن را در پژوهش سطح سه و چهار خواهیم دید و قطعا مشکلات پایان نامه نویسی و رساله نویسی طلاب با آموزش خوبی که در سطح(۲) فرا می گیرند، مرتفع خواهد شد.

خانم تمیزکار با بیان اینکه در سال گذشته۳۰۰ استاد پژوهشی روش تحقیق در کل کشور جذب کردیم و امسال هم آمادگی جذب را برای مدارس نیازمند داریم، عنوان کرد: آموزش ضمن خدمت اساتید روش تحقیق و آشنایی با شیوه جدید و آخرین متدها و روش‌های جدید پژوهش از اقدامات جدید این اداره کل بوده است؛ تمام این اتفاقات برای اساتید سطح سه هم خواهد افتاد.

وی یکی دیگر از اقداماتی که در سال گذشته در پژوهش سطح سه و چهار انجام شده را جذب اساتید راهنما، مشاور و داور معرفی کرد که بر اساس برنامه ۵ ساله باید هر سال تعداد اساتید مشاور و راهنما را افزایش داد، به عنوان مثال باید به ازای هر ۵ طلبه در سطح سه، ۲ استاد راهنما و یا استاد داور داشته باشیم.

مدیر کل پژوهش‌های تحصیلی گفت: بازنگری آئین نامه‌ها به منظور کیفیت‌بخشی پژوهش‌های تحصیلی و کاهش مدت زمان تدوین پژوهش‌های تحصیلی از دیگر اقدامات این معاونت بوده است.

خانم تمیزکار بار دیگر به تشریح حد مجاز انتخاب واحد در سطح سه و چهار پرداخت و تجهیز تخصصی کتابخانه‌ها و نیز تجهیز کتابخانه‌های مناطق کم‌برخوردار را از دیگر اقدامات انجام شده اداره کل تحت اشراف خود دانست.

وی در پایان بر فرهنگ‌سازی کاهش زمان پژوهش‌های پایانی، کیفیت بخشی به پژوهش‌های تحصیلی با طراحی و برنامه‌ریزی سلسله کارگاه‌های پژوهشی ویژه طلاب سطح سه و چهار، شناسایی و جذب اساتید روش تحقیق به منظور استانداردسازی و کیفیت بخشی به پژوهش‌های تحصیلی و شناسایی و جذب اساتید راهنما و مشاور و برگزاری کارگاه‌های مهارت افزایی ویژه طلاب در نگارش مقاله پایانی سطح(۲) تاکید کرد.

رساله‌ها و موضوعات پژوهش طلاب باید کاربردی و مسأله محور باشد

آقای کرامتی نیز در جمع مدیران و معاونان پژوهش مدارس علمیه خواهران استان گلستان به تشریح فعالیت های اداره مجامع و همایش ها در دو بخش درون حوزوی و برون حوزوی و همچنین به اهمیت اسناد بالادستی، برنامه ۵ ساله، بخشنامه ها و نامه ها، و ضرورت حرکت بر اساس مبادی و اصول پژوهش اشاره کرد.

وی ظرفیت‌های استان گلستان را در زمینه‌های علمی و پژوهشی پیشرو دانست و به اتفاقات خوبی که در دو سال اخیر در این عرصه ها رخ داده، اشاره کرد.

رئیس اداره مجامع و همایش‌ها در ادامه به موضوع کتاب و کتابت به عنوان یکی از ظرفیت‌های پژوهشی پرداخت و بر ضرورت عرضه کتاب به شیوه‌های مختلف به مراکز و نهادها تأکید کرد.

کرامتی همچنین به لزوم حمایت از نویسندگان برای نگارش کتاب‌های علمی و راهکارهای میان مدت و بلند مدتی برای این منظور اشاره کرد و بر ضرورت تشکیل کارگروه‌های نویسندگی خلاق و پرورش قلم افراد تأکید نمود.

وی گفت: رساله‌ها و موضوعات پژوهش طلاب باید کاربردی و مسأله محور باشد و با نگاه چاپ و نشر به آنها پرداخت، همچنین طلاب باید با کارگاه‌های آموزشی نقد کتاب اعم از کتاب‌های درسی و غیردرسی و آداب نقادی آشنا شوند و کتاب‌های چاپ شده در استان خود را نقد کنند

رئیس اداره مجامع و همایش‌ها در نهایت به ضرورت توجه به نیازهای جامعه و موضوعات مبتلابه در نگارش کتاب‌ها اشاره و از حمایت برخی مراکز از این موضوعات خبر داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha