یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امام حسین

حوزه/ «طور تماشا» دربردارنده مقالات و نوشتارهای آنه ماری شیمل در روایت عاشورا و امام حسین(ع) در ادب عرفانی است که محمد اخگری آنها را گردآوری، تدوین و ترجمه شرح کرده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، بن‌مایه اصلی کتاب نوشتارها و مطالب آنه ماری شیمل است, تسلط او بر ادبیات مشرق‌زمین از ادبیات عربی و فارسی گرفته تا هندی و سندی اردو و پنجابی و بنگلا موجب شده است که خواننده کتاب، موضوع را به لحاظ قالب و محتوا در مناطق مختلف پی گیرد و دریابد که تصاویر شاعرانه ادیبان این مناطق چقدر به یکدیگر نزدیک است.

همین گستردگی دامنه تحقیق چه به لحاظ تنوع زبانی و چه به لحاظ گستره جغرافیایی ارائه اطلاعات بیشتر را برای مخاطب ضروری می‌سازد و به همین سبب بخش‌های مختلف مقاله با درج توضیحات بیشتر تکمیل شده است.

تدوینگر کتاب برای افزودن اطلاعات تکمیلی از دیگر آثار شیمل بهره گرفته است که در این میان کتاب «ابعاد عرفانی اسلام» نقش اساسی را ایفا می‌کند. به دیگر سخن توضیحات تکمیلی مقالات نیز از زبان خود مؤلف استخراج شده است تا خواننده کتاب بتواند هنگام خواندن متن تمام اطلاعات مورد نیاز را در اختیار داشته باشد.

البته متن کامل برخی از اشعار مورد اشارۀ مؤلف از دیوان شاعران جستجو شده و در متن قرار گرفته است. همچنین برای مطالعه بیشتر خواننده کتاب در فصل دوم با عنوان «اشعار عاشورایی» نمونه‌های بیشتری از اشعار شاعران ارائه شده است.

در فصل سوم و پایانی کتاب هم با عنوان «عشق، کلید دروازۀ شرق» به زندگی و آثار خانم پروفسور آنه ماری شیمل پرداخته شده است.

«طور تماشا» از یکسو مخاطب را به گسترۀ متنوع و جذاب ادبیات عاشورایی می‌برد و از دیگرسوی اسرار و رموز روایت عرفانی عاشورا را در تصاویر زیبای شعر نشان می‌دهد از تصویر «لاله طور» در شعر اقبال در لاهور گرفته تا «تماشای ناز» در شعر شاه عبداللطیف در سند و «عشق غیور» در شعر بیدل دهلوی تا «راز الهی» در شعر سحر ابدال در ترکیه و «سرّ عاشقی» در ادبیات فارسی و همه این تصاویر بیانگر رموز گسترده نام نمادین حسین (ع) است که ادبیات ملت‌های مسلمان را در برگرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha