دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
وزیر آموزش و پرورش

حوزه/رئیس دستگاه تعلیم و تربیت کشور گفت: قرآن قطب‌نمای حرکت و تحول در آموزش تعلیم و تربیت کشور است لذا این نظام تعلیم و تربیت، قرآن‌مدار و عترت محور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران، رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در آئین اختتامیه و معرفی قهرمانان قرآنی چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، که عصر امروز چهارشنبه، دوم اسفندماه در سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه اظهارکرد: خدا را شاکرم که در جمع حاملان کتاب خدا قرار گرفته‌ام. میان زمین و آسمان رابطه پیوسته‌ای وجود دارد و امام معصوم برقرارکننده این اتصال و ارتباط است. صعود دعا، نماز و عبادت و نزول قرآن کریم جلوه‌های معنوی این عبادت هستند.

وی با بیان اینکه نزول قرآن از جنس تجافی نیست بلکه به معنای تجلی لحظه به لحظه صاحب آن است، افزود: در مقام تفسیر و فهم قرآن باید به حبل الله المتین متصل به آن یعنی پیامبر(ص) و اهل بیت ایشان مراجعه کرد و از ایشان فهم آن را دریافت کرد. آموزه‌های قرآن در صدر گزاره‌های رسمی جمهوری اسلامی قرار دارند و به تعبیری مهم‌ترین پشتوانه نظام تعلیم و تربیت ایران، قرآن است.

رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش تصریح کرد: براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، در تمامی ساحت‌های شش‌گانه منطبق بر معیارها و مبانی تعلیم و تربیت اسلامی، قرآن مبنا و پایه اصلی است. در حقیقت قرآن قطب‌نمای حرکت و تحول در آموزش تعلیم و تربیت کشور است لذا این نظام تعلیم و تربیت، قرآن‌مدار و عترت محور است.

صحرایی با بیان اینکه قرآن مقدمه‌ای برای تربیت قرآنی است، گفت: برای تحقق این امر، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش راهکار انس با قرآن کریم را در میان دانش‌آموزان مطرح می‌کند. امروز انس با قرآن در دستور کار وزارت آموزش و پرورش است. انس با قرآن فراتر از تلاوت قرائت و حفظ آن است لذا درک مفهوم انس با قرآن برای دستیابی به هدف غایی ما اهمیت زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه انس با قرآن لذتی بی‌بدیل و آرامشی دلنشین در روح انسان پدید می‌آورد تا آنجا که به خوی او تبدیل شود، گفت: غایت انس با قرآن، انس با عترت قرآن، انس با پیامبر (ص) و انس با صاحب قرآن یعنی خدای متعال است.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه مهم‌ترین هدف آموزش و پرورش، شناسایی استعدادهای قرآنی و معرفی آن‌ها در قالب مسابقات و سرمایه‌گذاری نسبت به این استعدادها بود، اظهار کرد: در رویکرد جدید و در راستای سند تحول، مسیر آموزش قرآنی بر پرورش قرآنی پیشی گرفت و همزمان با آموزش عمومی قرآن، استعدادیابی و شوق‌آفرینی و ارائه تصویری شورانگیز و کارآمد از قرآن و دین به دانش‌آموزان در دستور کار قرار گرفت.

صحرایی تصریح کرد: هدف ما این است که دانش‌آموزان قرآن را فرا بگیرند و تربیتی قرآنی داشته باشند و قرآن در سینه و جان آنان جای بگیرد. چنین تربیتی، انسان‌هایی فرهیخته، آزاداندیش و انقلابی که دل در گروی محبت اهل بیت(ع) دارند را می‌سازد. در واقع از مسیر محبت عترت نیز انس با قرآن هم حاصل می‌شود.

وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش ایران قرآن از پایه ابتدایی آموزش داده می‌شود و به طور پیوسته در طول ۹ سال آموزش داده می‌شود، گفت: به منظور ارتقای مهارت‌های قرآنی معلمان همه ساله دوره‌های توانمندسازی قرآنی برگزار می‌شود و در حال حاضر معاون پرورشی آموزش و پروش طرحی به نام اتقان را در این عرصه برگزار می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تولید و بارگذاری ۱۳۰۰ فیلم در قالب رمزینه‌های سریع‌پاسخ، با هدف تقویت قرآن انجام شده است. همچنین چاپ بیش از ۱۳ میلیون کتاب قرآن از افتخارات آموزش و پرورش است. بیش از ۸۳۰ دارالقرآن آموزش و پرورش مشغول آموزش به دانش‌آموزان هستند و مسابقات قرآنی از آموزشگاهی تا جهانی در رشته‌های مختلف برگزار می‌شود.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha