یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران

حوزه/ کارشناس خانواده گفت: اولین مرحله پرورش و تربیت دینی فرزندان، انس دینی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مازندران، سیما دائمی کارشناس خانواده روز گذشته در جمع طلاب مدرسه علمیه تخصصی الزهرا(س) ساری اظهار داشت: اولین مرحله پرورش و تربیت دینی فرزندان، انس دینی است، کودکی که در سال‌های اول زندگی با قرآن و نماز خواندن پدر و مادر و راز و نیاز آنها آشنا می‌شود، زمینه‌ای به نام انس و الفت دینی در او ایجاد می‌شود.

دائمی، با اشاره به اینکه مرحله دوم تربیت مذهبی، عادت دینی می‌باشد، افزود: از خصوصیات مهم دوران کودکی و دبستان عادت پذیری است، در سن دبستان عادت دینی بهتر جایگزین می‌شود، اگر والدین همت کنند و عادت ارزشمندی مانند خواندن نماز اول وقت، حفظ آیات قرآن و سوره‌های کوتاه را در فرزند به وجود بیاورند سال‌های بعد نیازی به صرف نیرو و هزینه زیاد نخواهد بود.

وی بیان کرد: مرحله سوم، معرفت و تفکر دینی است، کودکی که در سال‌های کودکی با آداب دینی انس پیدا کند و عادات دینی در او به وجود آید باید در سال‌های راهنمایی، معرفت دینی پیدا کند، در واقع در این مرحله والدین باید از طریق دلیل و استدلال پاسخگوی چالش‌ها و شبهات مسائل دینی کودکان باشند و به پرسش‌هایی که نوجوانان راجع‌به دین دارند، پاسخ بدهند و فهم و آگاهی آن‌ها را در این مرحله بالا ببرند.

وی تصریح کرد: مرحله چهارم، شاکله دینی است که مربوط به دوره دبیرستان بوده و شخصیت او شکل گرفته، یعنی تمام وجود، نگاه، توجه و سخن او، همه جنبه دینی پیدا کرده و دین در وجود او کاملا متجلی می‌شود.

کارشناس خانواده گفت: مرحله پنجم خودجوشی دینی است، یعنی وقتی شخصیت او از نظر دینی کاملا شکل گرفت، در آن مرحله از یک نیروی خود جوش استفاده کرده و به دنبال عشق برتر حرکت می‌کند، عشق برتر، عشق خدایی و الهی است، اگر به عشق برتر رسید، دیگر به راحتی تحت تاثیر جاذبه‌های نفسانی و دنیایی قرار نخواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: حاصل تلاش والدین نباید تنها معرفت دینی باشد بلکه باید شاکله دینی باشد، اگر فرزند تنها دارای علم دینی باشد ممکن است لغزش پیدا کند، اما اگر شاکله دینی داشته باشد توان مقابله با تهاجم فرهنگی داشته و می‌تواند مقاومت کند و اگرخود جوشی دینی داشته باشد تسلط ناپذیر خواهد بود.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha